V devítce jsme se dostali k tématu kmitání a vlnění. Přemýšlela jsem, jak žákům téma vlnění a pojmy s ním spojené přiblížit. Nápad a návod na výrobu vlnostroje jsem našla na webu realisticky.cz (děkuji Martinu Krynickému, autorovi webu). Zadání jsme pro žáky připravila na padlet. Práci jsem rozdělila do dvou hodin. První hodinu si žáci…
Měníme se nám to pod rukama…
Jitka Rambousková si tento týden několikrát povzdechla, co všechno se nám mění pod rukama. Tak asi by nám to nemuselo vadit, že? Ale když jdete na školení, předpokládáte, že vše bude na svém místě a funkční. Vzpomínám si na horké chvilky, když na semináři pustíte aplikaci s tím, že jdete pracovat. A ono to vypadá…
Den pí
Tak si představte, že matematika má svůj den. A v ten den se připomíná i jedno důležité číslo, číslo pí. Matematiku neučím, to víte, ale učím angličtinu. A v anglicky mluvících zemích si tenhle svátek hodně připomínají. Takže není problém najít spoustu zdrojů a nápadů, jaké aktivity do výuky zařadit. Já v hodně angličtiny využila…
Věda na kouli
Zase jsem cestoval. Oslovila mě Eva Salovová, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Krásná Lípa, jestli bych se společně s učitelským sborem nemohl věnovat formativnímu přístupu. Domluvili jsme termíny, které jsme několikrát museli přeorganizovat – Covid, moje pracovní vytížení… Znáte to. V Krásné Lípě jsem nikdy nebyl. Vyrazil prvně na konci února. Abych byl na pracovišti…
Stáž na islandské škole Breidholtsskóli
V tomto týdnu jsem měla možnost absolvovat stáž na reykjavícké škole Breidholtsskóli. Dnešní článek tak bude možná trochu nesouvislá změť postřehů ze stáže. Škola má 10 postupných ročníků, chodí do ní cca 450 žáků. Z toho je cca 50% žáků s odlišným mateřským jazykem (toto číslo se v posledních letech neustále zvětšuje – v desátém…
Jak jsme tiskli pravítka
A někdo vytiskl drkotátka. Ve fyzice v šesté třídě máme na talíři fyzikální veličiny. Různě si s nimi hrajeme a jako vždycky vyrábíme měřidla. Tradičně jsme k tomu využívali papír nebo karton a teď, když je tady ta nová doba, jsem chtěla využít 3D tisk. Za využití online aplikace doodle3d.com si žáci ve dvojicích navrhovali…
A mohli by mít Lucemburkové Facebook?
Provokativní otázka, skoro kacířské téma, na Lucemburky nám nesahej. Za těch to bylo úplně nejlepší. Jenže co my víme, jak to vlastně bylo? A co kdyby tedy Lucemburkové měli ve své době Facebook? To by šlo vytvořit? Nebude to složité? Nakonec se mi podařilo dva týmy z pěti nalákat na novou aktivitu v rámci Classtools.net….
A zase ty formuláře
Samozřejmě že Google formuláře. Myslela jsem, že pokud na tvorbě formuláře spolupracuje víc lidí, musí být všichni přihlášeni. A ukázalo se, že se pletu. V angličtině jsme narazili na postup vedení vědeckého výzkumu. Experiment nás ještě čeká, ale dotazník jsme si vyzkoušeli hned a k jeho tvorbě jsme využili Google formuláře. Před hodinou jsem každé…
Takové malé školní skládání
Skládáte rádi? A mohl bych to vidět? Minule jste si mohli u Petry přečíst, jak skládali origami žabku a řešili přeměnu energie. To mi připomnělo skládání něčeho obecně. Občas vás tu počastuji skládáním nějakého modelu, občas do hodiny zakomponuji skládání puzzle. Nebo puzzlí? Čeština si prostě k tomu skloňování cestu prostě najde. Můžete skládat fyzicky…
Trocha skládání a skákání
Přeměny energie. Možná trochu nuda. A nebo taky ne. Krátké povídání o jedné hodině fyziky. Na začátku hodiny jsme si zopakovali druhy energie. Pak jsme se rozdělili do skupin a při práci jsme využili tohoto návodu, jak složit žabku. Žabku jsme složili, vyfotili a vložili na padlet s vysvětlením, k jaké přeměně energií dochází při…