Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Questing

Questy neboli hledačky vás provedou nějakým místem a upozorní vás na tamní zajímavosti. Jak vás asi napadá, tak geolokační hry jsou do jisté míry podobné questům. Hlavní rozdíl je v tom, že pro questing nepotřebujete žádné zařízení typu chytrého telefonu nebo GPSky.

A jelikož jsme se v našem školním projektu zaměřovali na tvorbu geolokační hry, nemohli jsme opomenout také oblast questingu. 

Co to vlastně questing je?

Hledačky neboli questy se ve velké míře objevily v České republice celkem nedávno. Dokonce je datována první hledačka, která byla umístěna v roce 2012 v Brně a ve Štramberku. Questing bývá někdy překládán jako „honba za pokladem“ a svůj původ má v anglickém letterboxingu. Dle Blaženy Huškové (propagátorky questingu u nás) to však může být zavádějící. Vysvětluje, že na questu neboli hledačce se nikam neženeme, neběžíme na čas, ale naopak vychutnáváme v klidu a pohodě každý krok, výhled do kraje, zajímavý detail, vůni kvetoucích lip a teplo slunka, které nám hřeje záda. Quest neboli hledačka je stálá trasa vedoucí obcí, městem či volnou krajinou, aniž by prostředí zatěžovala cedulemi, tabulemi, značkami či ukazateli. 

Nás zajímalo, jak takovou hledačku nachystat. Na webových stránkách www.questing.cz najdete tipy, jak postupovat při tvorbě. 

Hlavní doporučení zní – poznejte dobře místo, kde chcete hledačku vytvořit. Ptejte se místních starousedlíků, zajděte do knihovny, obejděte významné památky. I nám se při tvorbě geolokační hry kvalitní příprava vyplatila. Znamená to, že hledačku ani geolokační hru od stolu nevytvoříte, základem je jít do terénu a trasu si projít. 

Stejně tak je potřeba zvolit hlavní myšlenku, ujasnit si, co chcete lidem na trase ukázat, tak aby nebyl hledač nakonec přespříliš zahlcen. Dobře také funguje průvodce na trase, někdo, kdo bude aktivity na trase představovat. Může to být skřítek, víla, čert, ideálně někdo, kdo nějak souvisí s místem, které představujete. 

Úkoly bývají v místech, kde jsou nějaké drobnosti, které nejsou na první pohled vidět. Vedou tak hledače k tomu, aby se koncentroval na místo hledání. Aby jej poznával všemi smysly a z různých nezvyklých úhlů. Hledačky mají na konci vždy poklad. Jak jej nalézt, zjistíte obvykle v tajence. 

Co jsme při tvorbě naší geolokační hry nevyužili a může být dalším rozdílem mezi questem a geolokační hrou je tvorba básní. Pro questing jsou básničky u úkolů typické a jejich tvorba může být velmi zábavná a pro děti nová a inspirativní. 

Na závěr jsem zkusila básničku vymyslet, abych zjistila, zda se do toho s dětmi příště pouštět. Naposledy jsme si rýmovala na základní škole. Zjišťuji ale, že je to zábava.

Jdi a vnímej detaily

Na své cestě pozoruj krásu, dotkni se prsty a pociť ranní rosu. 

Přivoň ke kvítku na keři, někde tam v šeru v příšeří.

Roztáhni ruce a nech se větrem nést.

A v závěru cesty neboj se lézt.

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme