Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Mindfulness

V rámci témat, kterým jsme se během trvání projektu podpořeného Nadací O2 – Chytrá škola věnovali, jsme s žáky otevřeli i téma mindfulness – všímavosti. 

Všímavost je momentálně velmi populární směr a řada lidí se jí aktivně věnuje. Žáci na všímavost narazili zejména v kontextu vnímání svých emocí v online prostředí a hledání možností, jak si se svými pocity vlastně v tomto světě poradit. 

Každý, kdo byl někdy online, se jistě setkal s pozitivními emocemi, a také narazil i na jejich protipól smutek, strach nebo hněv.

Při práci k tématu zdravé využívání technologií jsme s dětmi zjistili, že se nejčastěji potýkají s negativními emocemi v komunikaci s rodiči třeba, když musí ukončit hraní hry předčasně nebo rodiče nesouhlasí s prodloužením denní časové dotace pro bytí online. Na druhé straně naráží na nepříjemné pocity také v situacích, kdy otevřou video, které není určeno pro ně, ale spíše pro dospělé nebo je někdo na internetu osloví a agresivně s nimi komunikuje.

Příkladů, které děti zmiňují je celá řada. Jedno mají společné, často bývají emocemi zahlcené, neví, jak reagovat nebo později své reakce litují. A my jsme se po takové jedné diskuzi podívali na to, zda nám mohou nástroje mindfulness pomoci s tím, jak tyto situace lépe zvládat.

Samotná všímavost je schopnost plně prožívat přítomnost, zvládat přitom své emoce a zachovat si odstup od posuzujících myšlenek. Všímavost znamená uvědomovat si se zájmem a lehkostí, co se právě teď děje uvnitř nás i kolem nás. Techniky všímavosti nám pomáhají vytvářet větší prostor mezi podnětem a reakcí a umožňují nám tak najít dovednější odpověď na stresující situace. Co je důležité, všímavost je možné rozvíjet pravidelným cvičením, podobně jako hru na hudební nástroj.

Co je zajímavé, že existuje celá řada aplikací, která nám může s všímavostí pomoci začít a vytrvat. 

Společně jsme se na ně podívali a vybrali jich pár pro dobrou praxi. 

Pro menší děti jsme našli například tuto od autoru Sezamové ulice: Breathe, Think, Do with Sesame

Společně s postavami ze Sezamové ulice se děti seznámí s pocity frustrace a technikami, které je pomáhají lépe zvládat.

Pro větší děti jsme pak našli hned několik aplikací, které se na všímavost zaměřují. Některé zkusily děti, některé i my.  A vybrali jsme tyto:

Smiling Mind

Super Stretch Yoga HD – zatím pouze iOS

Calm

Mindful Powers – pouze pro iOS

Nejnovější příspěvky

  • Jak jsme vyráběli vlnostroj
  • Měníme se nám to pod rukama…
  • Den pí
  • Věda na kouli
  • Stáž na islandské škole Breidholtsskóli

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Citujete? Citujte
  • Anička: Citujete? Citujte
  • Petra Boháčková: Jak jsme tiskli pravítka
  • zuzana: Jak jsme tiskli pravítka
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme