Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Osvědčené postupy pro návrhy hry

Začínáme

Na začátku se zamyslete nad tím, jaké jsou vaše herní cíle.

Odpovězte si na otázky:

– Proč tvoříte tuto hru? Co chcete sdělit?

– Chcete, aby se hráči naučili konkrétní obsah? 

– Chcete zvýšit jejich zájem nebo povědomí o konkrétním tématu?

– Chcete, aby navštívili konkrétní místo?

K cílům se vracejte i během tvorby hry a kontrolujte, zda jste s nimi stále v souladu. Usnadní vám to tvorbu hry a vystavení logického příběhu. Klíčové interakce a rozhodnutí hráče ve hře by měla být soustředěna kolem těchto cílů.

Texty ve hře

Nezapomínejte na to, že číst hodně textu dlouho nikoho nebaví. Udržujte proto textový obsah v mezích tak, aby se hráč neunavil a obsah snadno vstřebal. 

  • Při čtení textu venku je náročnější text vstřebat a udržet pozornost. Při jasném slunci se text špatně čte, obzvlášť na malé obrazovce. Navíc je venku řada rušivých zvuků, které nás rozptylují.
  • Častým cílem venkovních her je, aby hráč interagoval s vnějším prostředím. Nechceme, aby hráč zůstal pohlcen obrazovkou, spíše, aby od ní zvedl oči a rozhlédl se po okolí. Snažte se proto být struční a jasní.
  • Přizpůsobte text jazyku cílové skupiny.
  • Nebojte se text rozdělit do více menších bloků, aby působil méně hutně. Toho docílíte tím, že použijete ve hře více zastavení (Actionbound) nebo agentů (Taleblazer) 

Fotografie

U vybraných obrázků a fotografií nezapomeňte na dobrou kvalitu. Venkovní oslnění může hráčům rozeznat tyto obrázky překvapivě ztížit. Proto volte raději fotografie s většími tvary a detaily než obrázky s nízkým kontrastem a jemnými detaily.

Videa

Zvažte použití videí k zpřístupnění své hry širší cílové skupině. Pokud máte na přípravu hry čas, nebojte se nahrát audio nebo video. Video nemusí být složité, postačí i statický obrázek doprovázený nahraným audiem a titulky. Videa připravujte v poslední fázi přípravy hry. Během testování a celé připravy vyvstane řada změn, které byste pak museli ve videu upravovat. 

Kontrola obsahu v průběhu hry

Pokud hra obsahuje informace nebo pokyny, které si hráč musí pamatovat, pak je třeba nezapomenout na možnost se k takovým informacím vrátit i během hry. 

Aplikace Taleblazer toto umožňuje prostřednictvím tabulky History, Inventory nebo the World and Player. Bližší informace jak v této oblasti postupovat najdete na webu Taleblazer. 

Kde budeme hrát hru?

Umístění hry

  • Vyberte si zvládnutelnou oblast, kterou má vaše hra pokrýt.
  • Upravte rozestup důležitých bodů ve hře tak, aby pokrývali dostatečně velkou plochu. 
  • Zvažte zahrnutí zajímavých bodů v kontextu vzdálenosti, tak aby hráči nebyli demotivováni vzdáleností a únavou při jejím zdolávání. 
  • Zvažte zahrnutí velkých vizuálních orientačních bodů, jako jsou blízké budovy v rámci vybrané oblasti. Pomůžete tak hráčům s orientací.
  • Místa, kde se plní úkoly by měla být vybrána bezpečně vzhledem k rušným ulicím, strmým schodům, silnicím, autům a cyklistům. 
  • Nezapomínejte také na bezbariérovost hry a zkuste vybrat místa tak, aby byla přístupná i pro vozíčkáře a kočárky. 
  • Jakmile budete místa mít vybrána, otestujte si, zda je cesta zvládnutelná. Jděte do terénu. 
  • Při testování se zaměřte také na dostupnost signálu, aby hráči nečelili jeho výpadku 
  • Nebojte se nabídnout dvě verze, delší pro zkušenější a starší hráče, kratší pro menší a méně zkušené. 

Namotivujte do hry 

Skvěle zabírá příběh. Hned na úvod buďte co nejkonkrétnější a poskytněte hráči konkrétní cíl, který zaujme a orámuje herní zážitek například vymyslete postavu, která požádá hráče o pomoc (stará čarodějnice ztratila svoji knihu kouzel) nebo dejte hráči zábavný úkol (najdi zatoulané štěně).

Zapřemýšlejte také nad postupem ve hře. Je potřeba postupovat podle předem dané posloupnosti úkolů nebo bude hra průchodná a plnění úkolů bude nezávazné?

Postupně hráče vtáhněte!

Na úvod hry si připravte spíše lehčí úkoly, abyste hráče neodradili.

Zvažte použití opakujícího se vzoru, který pomůže hráči rychle zvládnout herní mechaniku. Podle Taleblazeru například dobře funguje, když rozdělíte hru do “uzlů”

Například na prvním zastavení najde hráč úkol – výzvu k řešení, na druhém zastavení získá hráč informace, které hráč potřebujete k řešení výzvy. Na třetím zastavení pak hráč výzvu vyřeší a posune se dál k další výzvě.  

Testování hry

Poté, co hru připravíte, jděte testovat. Všímejte se gramatiky, bezpečnosti hry v terénu, logiky a provázanosti jednotlivých úkolů a nebojte se hru testovat několikrát a zapojit co nejvíce testerů. 

Celý článek vychází z překladu výukových a inspirativních materiálů na webových stránkách www.taleblazer.org.

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme