Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Takové malé školní skládání

Zveřejněno v 24 února, 202322 února, 2023 od Slávek Hora

Skládáte rádi? A mohl bych to vidět? Minule jste si mohli u Petry přečíst, jak skládali origami žabku a řešili přeměnu energie. To mi připomnělo skládání něčeho obecně. Občas vás tu počastuji skládáním nějakého modelu, občas do hodiny zakomponuji skládání puzzle. Nebo puzzlí? Čeština si prostě k tomu skloňování cestu prostě najde.

Můžete skládat fyzicky papírové kousky. Tuhle jsem se objevil na jedné fotce na Instagramu. Autor mě nasnímal na Karlově mostě cestou na konferenci o OrgPadu. Napsal jsem mu, ocenil jeho snímky. Proto ho taky sleduji. Jmenuje se Miroslav Kopřiva a jeho pražské fotky můžete sledovat na tomto instagramovém profilu. A proč o tom píšu? Vnuknul mi myšlenku, že si z fotky mohu nechat udělat puzzle (má je také vyrobené, konkrétně i z této fotky) a můžu se poskládat, z puzzle. Nebo z puzzlí?

Vyrobeno, krabice dorazila. Hezky jsem si poskládal, mě to uklidňuje. Hlavně ty plochy toho nebe a mostovka Karlova mostu. To je výzva.

A tak že bys zase zařadil do výuky puzzle?

Přesně tak jsem přemýšlel. Ale ty elektronické. A vám chci právě připomenou službu JigSawplanet. Vyberte puzzle, které chcete do výuky použít. Většinou je ještě zašifruji do QR kódu s obrázkem uprostřed. QR kód rozstříhám a k radosti třídy vytváříme různorodé skupiny. V těch pak žáci pracují.

Takže vstupenkou do hodiny je dnes část QR kódu, poskládejte ho a v této skupině dnes pracujete.

Máme ho načíst?

Jasně, načítáte, skládáte.

Pozor na záludnosti, někteří žáci zjistí, že je možné si zobrazit mustr (předlohu), ostatní puzzlíky zastrkají pod předlohu a vydávají práci za hotovou. Vlastně mi nahrávají na morální dilema, které pak řešíme.

Koho vlastně podvedete prvního?

Chvíle diskuze o smyslu konání, skládáme dál. Co vlastně je na tom obrázku? Zkusíme printscreen, ořezat snímek obrazovky, uložit ho do fotek a vyzkoušíme inteligentní rozpoznávání fotografií – Google Lens. Máme?

Nám to našlo spousty odkazů.

Jdeme odkazy třídit, řešíme věrohodnost, které by mohly ukazovat „pravdu“, které by mohly být nějak upraveny.

A jak se to upravuje?

Koláže máme ještě před sebou, nám jde dnes o ty historické informace. Použil jsem obrazy mistra Theodorika a plzeňskou Madonu. Sháníme informace o gotickém umění. Vzduchem létají slova jako deskový obraz, perspektiva, esovitě prohnutí, krásný sloh…

Navíc jsme se dnes naučili spousty digitálních kompetencí, zvýšili svou digitální gramotnost:

  • načteme QR kód, někteří už ví, jak ho i vygenerují, řešili jsme i bezpečnost QR kódů a jak tam dostat ten obrázek;
  • umíme oříznout snímek obrazovky a uložit ho do galerie, snímek umíme poslat do úložiště, třeba do Padletu, do Classroomu, drapnout ho;
  • někteří objevili „zázračný“ Google Lens. A pozná to i stavby, květiny, zvířata… Určitě to zkuste taky;
  • třídili jsme informace, rozhodovali jsme se, které uvedeme, kterých už by bylo moc – méně je více, prezentovali jsme zjištěné informace;
  • padly také informace o autorských právech, kdo vyfotil a můžu já to použít?
  • bavili jsme se také o strategiích řešení úkolů, o skupinových rolích…

90 minut práce, kde si někteří stačí vyšetřit čas na přemýšlení, odpočinek… A proč vlastně ne?!

Pokud si chcete své výtvory z puzzle ponechat, založte si na JigSawPlanet účet, ať nemusíte generovat puzzle znovu. Zařaďte si je do alb, ať v tom máte pořádek. Pokud využíváte puzzle jiných autorů, může se vám stát, že je smažou, váš QR kód bude odkazovat „nikam“.

A v čem byl vytvořen ten QR kód s obrázkem?

No přece QRCode Monkey.

Hodně radosti z vaší učitelské práce.

Slávek Hora

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak jsme vyráběli vlnostroj
  • Měníme se nám to pod rukama…
  • Den pí
  • Věda na kouli
  • Stáž na islandské škole Breidholtsskóli

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Citujete? Citujte
  • Anička: Citujete? Citujte
  • Petra Boháčková: Jak jsme tiskli pravítka
  • zuzana: Jak jsme tiskli pravítka
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme