Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Pohled z okna

Byl pátek odpoledne, sychravo. Znáte to, ideální čas zavolat kamarádce, kamarádovi, se kterými jste se už dlouho neviděli nebo neslyšeli. Pokud to máte podobně jako my, tak modelová situace může vypadat následovně. Povídáme si pět minut, deset minut, najednou už je to kousek přes hodinu, hovor se pro jistotu přeruší. Asi už nám chce někdo nebo něco naznačit, že bychom mohli dělat také něco jiného. Nevadí, vytáčím číslo znovu a pokračujeme v hovoru dál jakoby nic. Je Vám to povědomé? Tak pojďme dál.

Jsme učitelky, takže ať chceme nebo ne, ať o tom přemýšlíme nebo nepřemýšlíme, tak náš hovor vždy sklouzne k učení, školení, dětem, technologiím, atd. Ani v pátek tomu nebylo jinak.

“Znáš web Window Swap?” ptá se Petra.

“Ne, o čem to je?” odpovídá Martina.

“O pohledech z okna. Jsou to taková krátká videa nebo živé fotografie, díváš se z nějakého okna a vidíš, co je kolem a slyšíš, co se tam děje.” odpovídá Petra.

Martina pokračuje s mytím umyvadla v koupelně a s úsměvem konstatuje: “No, tak to se hodí. Když nemůžeme ven, tak se můžeme někam podívat díky cizímu oknu.”

“Ale určitě by to šlo využít ve výuce.” reaguje Petra.

“No, to určitě. Tak zeměpis je celkem jasný, o tom se asi nemusíme bavit. Nebo ano. Můžeme řešit státy, světadíly, v jakém jazyce se v dané oblasti mluví, hlavní města, jaká se kde používá měna, co se tam pěstuje, co se odtud vyváží nebo co se tam přiváží.” konstatuje Martina.

“Určitě by se v zeměpisu daly řešit třeba podnebné pásy. Já si dokáži představit využití i v angličtině.” pokračuje Petra.

“Hm, já to nemám před očima, pořád myju koupelnu. Jsou tam vidět třeba i nějaké památky? A je tam vůbec informace, kde se zrovna nacházím?“ ptá se Martina.

“Je tam všechno možné, příroda, města, památky. Kde se nacházíš, vidíš v rohu výhledu.” odpovídá Petra.

“No, tak když jsou tam i památky, tak by se dal řešit i dějepis. To je dobrý.” reaguje Martina.

“A přírodopis taky, když je vidět i příroda.” doplňuje Petra.

“A můžu si vybrat dvě místa a poslat je dětem odkazem?” ptá se Martina.

“To ne, ale můžeš udělat výstřižek a poslat je jako obrázky.” odpovídá Petra.

“Tak to bych jim mohla poslat dva obrázky a úkolem by bylo spočítat, za jak dlouho se dostanou z jednoho místa na druhé v závislosti na zvoleném dopravním prostředku. Práce s mapou, výpočet rychlosti, času a dráhy. Bude stačit jeden dopravní prostředek nebo budou muset přestupovat? A co finance, kolik by taková cesta mohla stát? To je úkolů ke dvěma obrázkům.” směje se Martina.

“Ty, Martino,” vrátí se Petra ještě k té angličtině. “Myslím, že to využití v angličtině je hodně široké. Tak především se dá využít na slovní zásobu. Můžu trénovat vazbu there is/there are. Během distanční výuky můžu zadat práci ve dvojicích. Jeden diktuje, co ze “svého” (náhodně) otevřeného okna vidí a druhý může kreslit podle popisu. Pak si obrázek porovnají. Nakolik se liší od toho reálného?”

“No jo a stejné by to mohlo být v češtině a vlastně mi to připomíná moji oblíbenou informatickou úlohu Namaluj obrázek,” dodá rychle Martina.

“Jé, počkej, ve slohu by tohle mohla být první scéna nějakého příběhu, víš, že mám ráda detektivky,” dělá si legraci Petra, ale vlastně to není špatný nápad, že ne?

“A víš, že na některých výhledech je zachycen i nějaký děj? Projede tam auto, jde okolo skupinka lidí, poskakuje veverka,” všimne si Martina, která před chvílí opustila koupelnu a už prohlíží jeden pohled z okna za druhým.

“Dalo by se to využít i v mediální výchově. Skupiny žáků by mohly popsat to, co se při výhledu z okna děje, různými styly, někdo jako novinář bulvárního tisku, jiná skupina by mohla psát jako novinář seriózního tisku,” napadá Petru.

Takový rozhovor by klidně mohl pokračovat ještě dlouho. Ale doma nás už volají – my máme hlad, my chceme jíst. Takže, co se dá dělat. Rozloučíme se. Ale ne s vámi. Snad jsme vám ukázaly, že když svoje nápady sdílíte, je jich najednou mnohem víc, než kdybyste na ně byli sami. Je úžasné rozvíjet s někým svoje, z počátku třeba trochu nejisté, nápady a kreativitu.

Za článek a rozhovor díky Martině C.

Nejnovější příspěvky

  • Jak jsme vyráběli vlnostroj
  • Měníme se nám to pod rukama…
  • Den pí
  • Věda na kouli
  • Stáž na islandské škole Breidholtsskóli

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Citujete? Citujte
  • Anička: Citujete? Citujte
  • Petra Boháčková: Jak jsme tiskli pravítka
  • zuzana: Jak jsme tiskli pravítka
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme