Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Také učíte on-line?

Zveřejněno v 27 března, 20202 dubna, 2020 od Slávek Hora

Od 11. března 2020 jsou uzavřeny z důvodu epidemie COVID-19 české školy. Základní a střední, o něco málo později byly uzavřeny i školy vysoké. Někteří zřizovatelé uzavírají i mateřské školy. Nacházíme se v neobvyklé situaci. Zažil jsem to jako malé dítě při tzv. uhelných prázdninách. Tehdy ale fungovala školní družina, kam jednou za týden (pokud si to dobře pamatuji) dorazila naše třídní učitelka a měli jsme hlavně matematiku. Pamatuji si to hlavně proto, že jsem matematiku neměl rád, moc mi to nešlo.

Za můj, z hlediska dějin, krátký život jsem zažil ještě stávku vysokých škol v době pádu komunistického režimu. Do školy jsme nechodili od konce listopadu. Na první zkoušku jsem šel až 30. ledna 1990, byla to biologie dítěte (ověřeno z VŠ indexu, zároveň jsem se rozlítostnil nad mojí fotkou). Určitě, byli jsme už dospělí, možná jsem už byli i zodpovědní za svoje vzdělávání, i když…

Situace, kterou teď prožíváme, je jiná, nová. Máme v rukách moderní technologie. Vlastně jsme je měli v rukách už před uzavřením škol. Nějak jsme ale nevěděli, co s nimi. Možná to někteří stále nevíme. Ano, technika je jedna věc. Důležité je její využití, její pedagogické použití ve prospěch výuky.

Jakousi satisfakci by mohli zažívat učitelé, kteří techniku umějí využívat, a umějí ji nasadit do pedagogického procesu. Nezažívají ji. Jsou v dnešní době zahlceni požadavky kolegů, kteří v minulosti mávali rukou s tím, že tohle se rozhodně používat nebude, že se děti ve školách s takovým přístupem nic nenaučí, jásali při diskuzích o zákazech mobilních zařízení, žádali vypnutí „těch internetů“. A navíc, umět používat techniku není to zásadní. Důležitější je umět techniku použít pedagogicky, najít technice pedagogický rozměr. Najednou ti stejní kolegové říkají: „Vždyť přece každé dítě má mobil.“

Patřím snad k těm, kteří uměli před touto krizí ovládat techniku, snad mohu říct, že jsem ji uměl i použít v pedagogickém procesu, že jsem jí uměl najít pedagogický rozměr. Nezažívám satisfakci. Snažím se pomáhat jednotlivcům i sborovnám s nasazením té techniky, kterou ve školách mají, s použitím techniky k pedagogickému procesu. Někteří šijí roušky, tisknou ochranné štíty, já se snažím pomáhat s nalezením filozofie vzdělávání v on-line režimu školám v této zvláštní situaci.

Co jste byli zvyklí používat s Vašimi žáky? Co Vaši žáci bezpečně ovládají, kam si chodí pro informace? Teď není čas na velkou změnu. Změna vybudí stres a toho máme teď všichni dost. Jsou Vaši učitelé zvyklí dávat dětem týdenní plány? Komunikačním kanálem jsou webové stránky školy? Výborně. Použijme to. Můžeme do nějaké malé výzvy – např. do elektronických nástěnek. Za vyzkoušení stojí Padlet (ano, už jsme ho stačili zahltit) nebo LinoIt. Názvy jsou zároveň odkazem na naše starší články. Ostatně projděte si je včetně Inspirace, určitě najdete nějaké náměty pro svoji práci.

Důležité je s dětmi také promluvit. Dohodněme si přes náš komunikační kanál způsob. Jaké technické vybavení mají děti doma? Kolik dětí školou povinných v domácnosti je? Jsou rodiče také doma na Home Office? Jak to mají s internetem? Můžete tedy s dětmi vyučovat on-li např. přes Meet, Hangout, ZOOM, Jitsi nebo Teams? Můžeme s nimi dodržovat školní rozvrh? Zeptejte se rodičů. Oni také řeší neobvyklé situace, často existenčního charakteru. Jaký komunikační kanál jim vyhovuje k tomu, abyste zadali dětem práci? Jak častá zadání mají být? Respektujete také individuální tempo? A co děti se specifickými poruchami učení? Jak jsme stihli pečovat je? Tahle situace určitě není stejná, jako když děti chodí do školy. Někteří si to už uvědomili a podle toho zařídili i svoje požadavky. Mohl bych popsat odchytávané praktiky při hodnocení, poskytování zpětné vazby, ale to už si každý sáhněme do svědomí sám.

Otázky, otázky, otázky. Odpovědí bývá často pokrčení ramen. Určitě je tahle doba dobrá k tomu, abychom si udělali vlastní inventuru. Co jsem se měl o sobě jako učitel dozvědět? Jaké ponaučení si z této situace vezmu pro sebe? Co budu ve své práci dělat jinak? Ještě budu říkat, že nikdy, protože budoucnost? Nějak se nám ta budoucnost stala ze dne na den. Uchopme nabízené příležitosti, proměňme svoje vzorce chování, udělejme si inventuru. Posílíme sebe samé, uděláme tak ze sebe lepší pedagogy, lepší lidi.

Děkuji všem, kteří dočetli do konce.

Slávek Hora

2 komentáře u „Také učíte on-line?“

  1. MUDr. Robert Pleskot děkuje napsal:
    30 března, 2020 (12:17 pm)

    Ti, kteří kráčí daleko před ostatními, se málokdy dočkají ocenění. Takže za všechny učitele, kterým si dříve i nyní poradil. Jsem velice vděčný za možnost zeptat se někoho, kdo používá technologie, je vynikající učitel i empatický tutor. Není to snadné a přeji Vám hodně energie. Školství se mění, známkující dinosauři ztrácí půdu pod nohama. Ať se dokážeme v houštinách aplikací a profilů orientovat. Díky Slávku.
    Robert
    ČVUT FBMI Kladno
    VOŠ Mills Čelákovice
    1.LF UK Praha – Urgentní medicína v simulacích
    drabc.eu – Kudy kam v urgentní medicíně
    http://www.zdrsem.cz  – výuka první pomoci zážitkem
    Urgentní příjem FN Motol , ZZS HMP … 

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      30 března, 2020 (1:24 pm)

      Roberte, děkuji moc i za ostatní, kteří kráčí v předu a vedou ostatní. Tvoje slova jsou pro nás všechny poctou. My si zase vážíme Vaší práce lékařů, zdravotnického personálu. Kde by bez Vás byli naši blízcí, kde bychom byli my, až to budeme potřebovat. Společně to dokážeme.

      Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny
  • zGIFuj to
  • Docela dobrý kolega

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář
  • Jarda Majer: Online adventní kalendář
  • Darina Novotná: Náramek na sledování velryb

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme