Ten nadpis vypadá divně, že? Určitě jste ale poznali, že půjde o formát GIF, čti džif i gif – to se mi líbí, ta angličtina je totiž zrádná. Co budeme dělat, to už víte, budeme tvořit krátké klipy, mohli bychom to nazvat i pohyblivými obrázky.
Tak to bude asi náročné.
Ale vůbec ne. Jitka Rambousková tento týden napsala článek na svůj blog Co jsem vyzkoušela, kde vzdala hold webinářům, na které ráda chodí a řadu jich také vede. Já vzdám hold své lektorské činnosti a lidem, kteří sem docházejí. Vedu teď kurz ICT koordinátora pro VISK, na něj také dochází Markéta Čechová, učitelka ze ZŠ Sázava (určitě koukněte na sekci jejich webu o výuce). Doufám, že mi to, Markéto, prominete, nedohodl jsem si s vámi, že vás tu vyjmenuji.
Na posledním setkání Markéta při animační dílna řekla tradiční větu, kterou mám rád, inspirující fráze:
A tohle znáte?
No neznali jsme. Co? Stránku na animaci GIFů z obrázků, které si namalujete do šablonky: https://www.eatmy.art/.
Tak to je boží.
Někteří malovali už na setkání, někteří určitě už doma, někteří – třeba já, hned ukazovali, kudy chodili, použili i v hodinách.
Tento týden byl takový rychlý, krátký, navíc plný školení, nějaká rychlá aktivita by se hodila. Hodilo se mi to i do posledních kapitol dějepisu v 9. ročníku.
Mohli bychom vyzkoušet namalovat klip ve formátu GIF v kapilolách o Světě a naší zemí na prahu 21. století.
Zkusil to jeden tým, jeden člen, docela se to povedlo, i když to byla smutná záležitost – válka v bývalé Jugoslávii. To osmáci to vzali kreativně, ukázal jsem svou práci – nedokonalou, oni to rozvinuli do dokonalost. Docela se pozná, kdo to kdy odevzdal (rozuměj – jak rychle to odevzdal). Ti, co byli rychlí, to nemají tak propracované. Ti, kteří si práci užili, to mají vymyšlené, i s detaily. Prosím, neplatí to univerzálně. Není to přímá úměrnost. 🙂
Zkusili jsme to s Petrou Boháčkovou i na našich workshopech, které jsem v tomto týdnu vedli v Praze a v Bystřici.
Wau, to je dobré.
Však to Markéta Čechová říkala. Musím ji na dalším setkání potěšit oceněním. Dobré to bylo. No a jak tedy na to? Na výše zmíněném serveru si stáhnete šablony bezplatně. Jsou tu i šablony, které si musíte zaplatit. Vytisknete. Vyzkoušel jsem si i stažení nebo vyfocení do iPadu a anotaci přímo v iPadu. To jde taky a můžete svým žákům ukázat bezpapírovou variantu.
Rozkreslíte pohyb jednotlivých obrázků (1 – 3, 1 – 9), na jedné šabloně máte možnost namalovat i popředí a pozadí vaší animace a určit, jakou rychlostí se snímky budou střídat, posouvat.
Gut.
Vyfotíte, v bezpapírové variantě uložíte, nahrajete na sever eatmy.art přes slovíčko upload, stránka to sama „schroustá a vyplivne“ vám hotový GIF. Tak tomu říkám pokrok. Vy si jen stáhnete do mobilního zařízení, případně i počítače.
Reflexe osmáckých výtvorů mě ještě čeká, ale je to úspěšné, žáci mají zajímavé nápady. Vysvětlíme si rizika, jde to použít do různých oborových oblastí, žáci mohou připsat i příběh svého GIFu… Ano, hledáme pedagogický rozměr.
Budete hledat se mnou? Proto je tu padletí nástěnka, kam můžete vaše výtvory nahrát – Padlet pro vás, vyzkoušejte. Přes plus nebo tužku vytvoříte lístek, nemusíte se podepisovat, nahrajte ale váš GIF pomocí fialového symbolu ve spodní části lístku a zveřejněte. Krásná práce.
Nedohodl jsem se se žáky, že zveřejním jejich práce, ale určitě se v úterý zeptám a přidám povolené práce na výše uvedenou nástěnku. Samozřejmě anonymně.
Hezké GIFování v různých oborech lidského pouznávání ve škole.
Pár obrázků z mé vlastní tvorby:
Slávek Hora
Dobrý den, děkuji za nápad. Je to skvělé. Vyzkouším k tématu opylení a oplození v přírodopise. Mám velmi kreativní třídu. Pěkné jarní dny.
Super, Miluše. Pak se nezapomeňte pochlubit výtvory na padletí nástěnce: https://padlet.com/slavahora/gifujeme
Slávek
Děkuji za skvělý tip. Moc jsme si to s dětmi užili. Gify jsem vložila na padletí nástěnku.
Regino, je to perfektní, viděl jsem a ukazoval jsem i na kurzu koordinátorů ICT. Skvělá práce. Poděkujte žákům. 🙂
Slávek Hora