A zavíráme školy…
Jak zavírají školy, mám naplánovaný CodeWeek?!
Tak až zítra, až zítra, to stihneme, v úterý to stihneme. Však víte, že mám připraveno. A taky zaregistrováno. A žáci to mají v Classroomech. No stejně to bude zajímavé, protože deváťáci jsou první týden v distančním vzdělávání. Takže to pojede v Google Meet.
Nezapomenout sluchátka, mám tak můžu jet – do Chraštic. Dneska to bude dobrodružnější, kolega má v distančním vzdělávání všechny své třídy, takže zůstává doma. Já mám komplikovanější dopravu – vlakem do Písku a z Písku autem s kolegyní Niki. A co to tak může představovat? Vstávat ve 4.15 h, v 5.14 h. osobák do Tábora, 20 minut přestávka, čeká se na vlak od Písku, ten se hned vrací, v 5.46 h. se rozjíždíme a v 7.13 h vystupuji v Písku, kolegyně čeká. Před 7.45 h přistáváme u školy.
Nejde internet.
Stačil jsem jen vstoupit do sborovny a pozdravit se s kolegy. Tak to je boží. Hned řeším jeden nefunkční účet – díky za neomezená data, ale komu, ta si platím sám. Účet napraven, dítě může do distanční výuky. Ještě paní učitelka nemůže tvořit Google Učebny, odklika si asi studenta, přesun do správné skupiny. Taková malá rozcvička – můj ranní CodeWeek. A už musím letět do učebny, pípá na mě oznámení z Připomínek:
Vlez si do Meetu jako první.
Mám totiž místnost zneviditelněnou, abych tam byl první a vyzkoušel si řízení Meetu. Uf, stíhám, 8.25 h a jsem v Meetu. Počítač připojen na data mého iPhone. V 8.35 h se totiž ukáže naplánovaná úloha s kódem místnosti. Přicházejí první žáci. Zdravíme se. Neumím si vůbec představit, že bychom si neřekli:
Hezké ráno, jak se máte?
Hned vysvětluji důvod, proč byl Meet zneviditelněn. Ptám se, co potřebuje devítka ode mě pro distanční výuku. Nic moc zásadního to není. Vysvětlujeme si tedy, o čem je CodeWeek, co budeme dnes dělat. Vlastně se spoléhám na to, že když dokážou být sami doma a připojit se k Meetu, dokážou i zodpovědně studovat.
Zdroje dnešní práce máme v Classroomu – koukneme na Code.org – vytvořte si účet, zkuste prozkoumat jednotlivé úlohy i scénáře. Koukněte i na KidsCodr, nakoukněte i do Bastlírny. Mě to zaujalo. Třeba Vás taky.
Chce se někdo na něco doptat? Jooooo, sejdeme se tu v 10.20 h. Zkusíme si popovídat o tom, co jste zažili.
Rozcházíme se, žáci pracují, důvěřuji jim. Občas se ozve nějaká otázka, lovím ještě opozdilce, ten výpadek internetu byl v celé obci, tak někteří přicházejí déle. Zatím si připravím zpětnou vazbu pomocí Jamboardu. Zkusil jsem si vytvořit několik (pět) listů tabule s různými typy úkolů – chci, aby si nástroj vyzkoušeli, protože ho pak mohou učitelé využívat ve svých předmětech on-line. Přidávám ho k úkolu v Classroomu a dávám Jamboardu příkaz, aby se rozkopíroval každému žákovi. Počet bodů, mohl bych použít Rubriky – kritéria, už jsme to vyzkoušeli minule, teď to neudělám. Hlavně nezapomenout datum ukončení úkolu a Téma. Mám, naplánováno na 10.15 h a můžu jít řešit další účty a nepřipojeného žáka z devítky.
V 10.20 h se devítka disciplinovaně připojuje na náš Meet. Mluvíme o tom, co je zaujalo, proč to některé nebavily některé části – tohle nebude smysl mého života, nechci takhle pracovat, pro některé to bylo první setkání s kódem, někteří už něco „bastlí“. OK, vnímám to, mluvím o zpětné vazbě, všimli si, že do Classroomu přistál úkol. Slovo závěrem a loučíme se.
Tak snad se brzy sejdeme naživo. A díky za Vaši práci a zpětnou vazbu, nezapomeňte na termín.
Tak nějak bychom pracovali i v případě prezenčního setkání, jen bych asi byl ukecanější. V podstatě je pozitivní, že jsem nemohl a nechal je v klidu pracovat. A jestli pracovali? To je jejich zodpovědnost, oni chtějí být použitelní na trhu práce. Mým úkolem bylo vytvořit podmínky.
Ještě se teď rychle přepnout na šesťáky. O nich zase příště. A jak prožíváte distanční výuku vy? Přenášíte Váš klid na žáky, kteří mohou mít trochu strach z toho, co se to kolem nich děje?
A už se mi schází jen splněné úkoly, tak se s Vámi podělím o ukázky.
Slávek Hora
To je skvělá práce 👍😃
Míšo, díky. Moc si toho ocenění vážím, žáci budou určitě taky. 🙂
Slávek
Ahoj Slávku,
tvoje články mě často uklidní, jako právě dnes. Nějak na mě dopadá, že nedokážu naplnit očekávání všech zúčastněných (dětí, rodičů, kolegů, vedení…). A i když racionálně vím, jaká je moje role – nejsem odpovědný, za naučení se žáků, ale za podmínky, které jsem jim vytvořil – tak emocionálně mi pomáhá, když to slyším/čtu…a ještě jedna věc mě u Tebe a Petry vždycky zaujme – řízené a soustředěné vidění toho dobrého na našem světě.
Dík 😉
Luk
Lukáši, díky za ocenění. Moc mě tvůj komentář potěšil. Jsem rád, že články pomáhají i s tímto pohledem na svět vzdělávání. Krásný den.
Slávek Hora