Když klíčujete na zelenou, potřebujete mít nějaké vybavení. Se současnými deváťáky už jsme klíčování zkoušeli, když byli v sedmé třídě. Asi je to moc nezaujalo, nebo jsem nebyl dostatečně silný v motivaci, pomůcky nebyly dostatečné, prostě si tenhle druh výstupu moc nevybírali.
Kromě dějepisu je mám teď i na informatiku, tak informatiku občas naplníme dějepisným obsahem a obráceně. To se celkem daří, je tu čas tedy i na zelené plátno. Potřebujeme nějaké výzkumné otázky, přece jim to všechno nebudu říkat?! Často se ohrazují, že vše je přece na internetu. Ať si to tedy najdou a odprezentují.
Jdeme na přípravu. Vše vysvětlím ChatuOpenAI, prosím ho o strukturu hodiny a výzkumné úkoly. Chat se rozepíše. A… vcelku je to dobré, to uskutečníme. Takže naše výzkumná témata:
- Co je zelené klíčování a jak funguje technicky?
- Jaké barvy se používají pro klíčování a proč? Proč je zelená barva nejčastější?
- Jaké vybavení je potřeba k zelenému klíčování?
- Jaké jsou oblasti využití zeleného klíčování?
- Jaké jsou nejčastější chyby při klíčování a jak se jim vyhnout?
Páté téma jsem si musel vyžádat, AI považovala čtyři témata za dostačující, mám těch žáků nějak moc. Generuji si i cíl:
Žáci porozumí principu a významu zeleného klíčování (green screen, chroma key), osvojí si teoretické základy a připraví si podklady k následnému praktickému použití.
Píšu si vlastní kritéria pro práci v hodině, výstupy. Přichází vlastní hodina – tahle běží ve 45 minutách, což je peklo, ale to se nedá nic dělat. Představuji padletí nástěnku, rozdělujeme se do týmů, začíná se pracovat.
Nezapomeňte, že na konci hodiny nebo na začátku příští bude krátká prezentace vámi zjištěných skutečností, domluvte se, kdo a jak téma odprezentuje.
Prý je to jednoduché, nehádám se, podněcuji práci, připomínám zásady, oceňuji využití ChatuOpenAI, však jsem ho při přípravě hodiny také využil. Znovu ukazuji, jak se využití AI cituje, žáci tedy uvádí zdroj.
Tak ještě to ověřte, jestli vám „nekecají“?!
A zvoní, takže prezentace zjištěných skutečností příště. Já jdu zatím někde sehnat pomůcky. Máme zelené deky, máme aplikaci, ve které budeme klíčová. Potřebovali bychom nějaké dokonalejší zelené prostředí, a hlavně světla, ať si pohrají, vyzkouší si práci se světlem, s osvětlením, že to zase není žádná legrace. Jdu tedy hledat na internet. Oči mi spočinou na serveru, e-shopu Fotověci.
Tak ten paravan je dokonalý a světla tu mají taky, takže dvě, ještě přihodíme prodlužku… Něco málo kolem 8 tisíc korun.
Chci, aby tohle vybavení měla škola ve své výbavě, tudíž jdu přesvědčit paní ředitelku, že tohle opravdu mít musíme, není to problém, tak objednávám, domlouvám proplacení faktury ve vedlejší kanceláři. Druhý den ráno mi ale začne vrtat hlavou, jestli jsem náhodou neklikl vedle a neobjednal paravan s bílým plátnem. Volám. Ne, tak jsem se nespletl, ale prodlužovačka zatím není. Prosím, jestli by to mohlo jít dvěmi zásilkami, tak by to šlo. My totiž potřebujeme klíčovat.
Následuje další hodina, paravan a světla zatím nemáme, prezentujeme zjištěné skutečnosti a zkoušíme technologii a principy na zelených dekách. To by nám šlo, tak snad na příští hodinu… a ukazuji objednané pomůcky. Ty v týdnu dorazili a my můžeme třetí hodinu vyzkoušet klíčování na napnutém parkánu velkých rozměrů se složenými světly, které nám scénu hezky osvětlily. Nejdřív si ale pomůcky musíme složit – chlapci, použijeme návod. Ale on je v nějaké „čínštině“. Aha, příležitost pro překladače.
Tak to je dost dobré.
Paravan je totiž dost velký (2,4 x 4 m) a pomocí klipů hezky napíná zelené plátno, navíc se nechá zase rychle rozložit a sbalit do super tašky, takže by se dalo říct, že je to dost mobilní. Světla jsou na tom podobně, tři světelné režimy, dálkové ovládání – viz výše. Boží. Jdeme klíčovat.
Takže jeden projektík přímo do aplikace Green Screen by DO Ink, jeden projektík pomocí foťáku a se zeleným pozadím, naklíčujeme v postprodukci v Greenu, třetí projektík si vyzkoušíte pomocí anotace fotky zelenou fixou a naklíčujete v aplikaci… a ještě mě napadlo, že bychom mohli použít aplikaci Masterpiece! – jdu ji stáhnout do Apple School Manažeru a přes dálkovou správu iPadů už ji tlačím do přístrojů. Vy si můžete přečíst článek o využití této aplikaci z dřívější doby.
Jako fotky si zkoušíme vybírat historické fotografie z různých období, historické obrazy známých umělců, zkoušíme fejkovat kde co. Jak jednoduché je dneska něco takového vyrobit.
Chodím mezi týmy, podněcuji k práci, když zrovna členové umdlévají, a to deváťáci umdlévají často, opakuji dohody a kritéria, oceňuji dobré nápady a výstupy, hledáme dokonalejší řešení. Nemažeme ty předcházející pokusy, na nich si ukazujeme, co můžeme udělat jinak, aby to bylo ještě lepší. Asi nejčastějším problémem je podkladová fotka, na kterou skličujeme naši realitu, pak také autorská práva k fotografii. Tohle budeme řešit také při reflexi, která nás čeká po ukončení těchto krátkých slavných májových týdnů. Rozlišení, autorská práva, spolupráce v týmu – ochota, umdlévání v práci atd. A ještě nás čeká výstava prací, ale to si musí vybrat sami žáci, které fotky zveřejníme. Musím je přesvědčit o tom, že tohle je dobrá práce, kterou je nutno „prodat“.
Slávek Hora