Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Trimino? S tím budeš určitě spokojen

Zveřejněno v 15 února, 201917 února, 2019 od Slávek Hora

Když tuhle pomůcku někde ukážu, vždycky to znamená úspěch. Rychle vytvořeno, efektně a efektivně využito, rychle opraveno díky anotaci na iPadu – viz článek o anotaci fotografií. Prostě úspěch. A moje žáky, i ty dospělé, to baví.

A jak jste to vytvořil? Tohle já si tvořím ručně.

Tak jak na to? Zadejte do vyhledávače Trimino. No dobře, stačí kliknout na tenhle odkaz. Stránky jsou sice v němčině, ale stačí si do Vašeho prohlížeče doinstalovat nějaký překladač. Nebojte, je to celé intuitivní, takže to zvládnete i bez překladače. V levém sloupci je popis, jak a kde využít, ukázka vyrobených hlavolamů. V pravém sloupci je generátor Trimina. Jdeme to vyzkoušet.

Vyberete si tvar hlavolamu – počet dvojic, které musíte dodat. Nastavíte font a barvy, tady nemusíte nic měnit, zaškrtněte „Ke Stažení – Als Download“, klikněte na „Begriffe eingeben“ a už zadáváte dvojice, které k sobě mají patřit. V podstatě otázka, odpověď. Nad dvojicemi ještě vidíte Téma – nemusíte zadávat, ale pokud napíšete, trojúhleníčky Trimina budou mít tento název na sobě. Úplně dole ješte zaškrtněte „Steine mischen – Promíchej kameny“. Pak budete moci vygenerované a vytištěné pdf dát rozstříhat žákům. Jen ať si procvičí jemnou motoriku při stříhání. Nebo to chcete stříhat vy sami?

Nastavte si parametry      Tvořte dvojice

 

Teď už stačí jen klinout na „Trimino erstellen – Vytvořit Trimino“ – vygenerované pdf si stáhněte a uložte. Uložte si pro pozdější použití, klidně do nějaké cloudové služby, nezapomeňte sdílet ostatním kolegům, pochlubit se svým výtvorem ve škole, na sociálních sítích – Facebook, Twitter, naučit další kolegy, případně i žáky, protože ti budou chtít také vědět, jak se tohle tvoří. Já s Vámi budu také sdílet složku svých výtvorů.

Generujte svoje trimino      Stránky Paula Matthiese

Vytiskněte, rozkopírujte, rozdejte. Žáci i dospělí na kurzech hned stříhají a skládají, v týmech, to rozhodně doporučuji. Hned vidíte, jak v kterém týmu funguje spolupráce, jak si dokážou rozdělit práci, můžete jim pomoc, požádejte je o to, aby vám řekli, jaké strategie používali, aby popsali proces. Aby klidně popsali i to, proč se nedostali k cíli, co jim bylo překážkou. A pak je vyzvěte k tomu, aby přemýšleli, co si z toho vzít pro své další učení, aby to příště dopadlo lépe. A klidně to z chvíli zkuste znovu.

Zbývá jen vyfotit složené Trimino na tablet, my používáme iPad. Vyzvěte své žáky k tomu, aby pomocí anotace fotky kroužkovali správné dvojice, vyzvěte je k tomu, aby odhadli, kolik toho mají správně. Zkuste s nimi spočítat, kolik to je procent. Pomocí AirDropu (na iPadu) pošlou obrázek do učitelského iPadu, v případě, že nemají iPad, zopakujte pravidla mailování a mailování s přílohou. Vy elektronicky opravíte, posíláte zpět, ukládáte si práce pro případnou pozdější reklamaci. My ve škole ukládáme do cloudu – na Google Drive, používáme Google Classroom. Tam mohou doma ukázat rodičům.

      

A co všechno jsme se dneska naučili?

Tak na to se jich rozhodně zeptejte, jde o tolik potřebnou reflexi, uvědomění si toho, co jsem ve vyučování dělal, jak jsem se posunul, jaké strategie jsem používat, co nového mi hodina přinesla. A zkuste to také vy. I vy se totiž učíte. A nebojte se přiznat, že něco z toho bylo poprvé. Zkuste z odpovědí zapisovat slovesa a hledat je v Bloomově taxonomii – kde jste se při učení ocitli?

A využití? Chcete zjistit, co o tématu už žáci vědí, jaké strategie využívají, jestli umí skládat hlavolam, i když nějakou odpověď neznají. Mohou si vypisovat do T grafu to, co bylo jasné a to, co nevěděli – mají záspisky. Nebo zvolit tuhle aktivitu na zopakování tématu, klidně jako netradiční test. To už je na Vás, vy jste profesionálové. Tak hodně štěstí při používání.

Stránky s Triminem patří Paulu Matthiesovi, určitě stojí za prozkoumání, má tam mnohem více zajímavých výtvorů. Takže vzhůru do toho, a nezapomeňte sdílet a učit ostatní tvořit. Mně nezbývá už nic jiného, než Paulovi poděkovat. Úžasný projekt. Díky i Vám, že jste dočetli a šíříte dál.

Slávek Hora

Stránky Paula Matthiese
Nastavte si parametry
Tvořte dvojice
Generujte svoje trimino

11 komentářů u „Trimino? S tím budeš určitě spokojen“

  1. Jindra napsal:
    16 února, 2019 (9:22 pm)

    Ahoj Slávku,
    tak jako podobným věcem. I trimiu jsem dlouho odolával, protože jsem si myslel, že je to „pro prcky“ a na SŠ to nebude nikoho bavit. Díky, že jsi mě k tomu přivedl.

    P.S.: ten odkaz na začátku nevede na trimio, ale na tangram 😉

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      17 února, 2019 (12:56 pm)

      Jindro, díky za přečtení. Odkaz opraven. 🙂

      Odpovědět
  2. Jindra napsal:
    18 února, 2019 (8:49 pm)

    Rádo se stalo. Děkuji za napsání 🙂

    Jenom se ještě Slávku zeptám. Jakou časovou dotaci pro to máš?

    Já to dnes zkoušel ve dvou třídách (střední škola, maturitní obor) v jedné jako opakování/shrnutí naučené látky. Ve dvojicích to za hodinu stihli rozstříhat, poskládat, vyfotit, zvýraznit dvojice, kterými jsou si jistí. A já po nich ještě chtěl, ať napíšou, proč zrovna tyto dvojice. A toto vysvětlení + odesílání dělali na začátku druhé hodiny (tak 10 minut) a pak ještě zpětná vazba.
    Ve druhé třídě jsem to zkusil s učivem, které jsme měli teprve probírat. Zase pracovali ve dvojicích a za hodinu se dostali tak tak k tomu, aby to rozstříhali, poskládali a vyfotili. Ale jako vedlejší (zanedbatelný 😀 ) efekt si přečetli tu látku. Ke zbytku se dostaneme příště, protože jsem je měl jen jednu hodinu.

    Ale všechny ty mé středoškoláky to dost bavilo, po počátečním křiku se do toho tak ponořili, že bylo ve třídě přiměřené ticho, teda jako hluk na rozumné úrovni vzhledem k tomu, že se vzájemně domlouvalo deset dvojic. A když jsem nechal dva mobily odložit na lavici, tak pracovali všichni.

    Takže ještě jednou díky že jsem se k tomu díky Tobě konečně dokopal.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      19 února, 2019 (5:49 pm)

      Jindro, já vždycky potřebuju spojené hodiny – tedy v 90 minutách se dá stihnout ledacos. Probírali jsme to také na jedné z ukázkových hodin, ono to chce trénink, představit jim také práci s časem a trošku rozdělení práce ve skupině – role. S časem moc efektivně žáci nakládat neumí. A to je máme také naučit. 🙂

      Odpovědět
  3. Vladimír napsal:
    12 listopadu, 2019 (1:25 pm)

    Hezký den,
    Zkoušeli jsme trimino a generuje nám to obrázky, ve kterých je pouze A1 A2 B1 B2 apod. Mate představu, co děláme špatně?
    Díky za odpověď

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      14 listopadu, 2019 (11:38 am)

      Zdravím a vůbec netuším. Vždy, když to generujeme, tak to funguje. Napadá mě, že problém může být v prohlížeči internetu. Zkoušel jsem generovat v Chromu a Safari. Jiné prohlížeče nepoužívám.

      Odpovědět
  4. Vlaďka napsal:
    12 listopadu, 2019 (9:35 pm)

    Nevím proč, ale nedaří se mi trimino vytvořit, zadám pojmy a odpovědi, dám generovat a v pdf se objeví jen A1, A2, ani téma se nezobrazí. Máte stejný problém?

    Odpovědět
    1. Vlaďka napsal:
      13 listopadu, 2019 (10:28 am)

      Dneska už v pořádku, asi nějaký problém přímo na jejich straně.

      Odpovědět
      1. Slávek Hora napsal:
        14 listopadu, 2019 (11:38 am)

        To je také možné, tak hlavně, že to už funguje. Krásný den s Triminem. 🙂

        Odpovědět
  5. Dagmar napsal:
    6 září, 2021 (9:20 pm)

    dobrý večer, jak tam vložím obrázek? Nemůžu na to přijít. Snažím se vkládat odkaz v požadovaném formátu, ale nic. Zobrazí se mi na šabloně jen ten odkaz.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      9 září, 2021 (11:18 am)

      Zdravím, Dagmar. Zkoušeli jsme to a museli jsme vybírat jednoduché obrázky. Obrázky se nahrávají pod výběrem fontu. Byla to taková dřina, že od obrázkového Trimina jsem upustil. 🙂
      Slávek Hora

      Odpovědět

Napsat komentář: Slávek Hora Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny
  • zGIFuj to
  • Docela dobrý kolega

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář
  • Jarda Majer: Online adventní kalendář
  • Darina Novotná: Náramek na sledování velryb

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme