Blue-boti nás uchvátili. Experimentovali jsem s nimi ještě před Vánocemi, byli i na suplované hodině. A byli úspěšní. Prostě jsou to členové našeho týmu, naše „modrá šestka“. A myslím, že se objevili i v dopisech ježíškům.
Napadlo mě, že bychom si nemuseli kupovat podložku pro jejich pohyb, že bychom si to mohli vyrobit. Nápad mi kvasil v hlavě. Tak co bych k tomu tak mohli… potřebovat. Tak žáci zjistili, že jeden krok naše „modráska“ je dlouhý 15 cm, tedy měl by to být čtverec 15 x 15 cm. To se mi na jednu A4 vejde jeden čtverec.
A není to plýtvání papírem?
No, je, tak další nápad. někde jsem tu viděl papírky na skládání origami a ty byly čtvercové… Heuréka, ony mají 15 x 15 cm! A jak bych to mohl udělat nezničitelné?
Laminovačka, laminovačka, laminovačkaaaaa…
Stejný problém do A4 kapsy se vejde jeden čtverec. Ale někde tady byly… A3 kapsy. Jsou tu a je jich tu dost. Tak rozjedeme manufakturu. Páťáci jsou dnes na exkurzi, čtvrťáci by mohli vyrábět, ale oni si to chtějí užít, mám až do 3. hodiny volno, jdu vyrábět já.
Takže 4 kusy origami čtverců do A3 kapsy, nažhavit laminovačku, vložit do laminovaly, mezitím čtyři čtverce do A3 kapsy… opakuj do nekonečna ohraničeného v konečnu. Ještě nůžky a vystříhat čtverce, lepit budu lepící páskou, malými kousky, šetříme planetu. Manufaktura se rozjela, rušily ji jen neodbytná jednání spojená s vedením a řízením školy. Ale do 4. hodiny byla jezdící síť vyrobena, mám stažené i pracovní listy z Centra robotiky – Zvířátka a Otázky se zvířátky. To se bude líbit.
Ale my budeme vymýšlet i další úlohy.
Jé, pane učiteli, to je dobrý, po tom se modráskům bude jezdit.
Jdeme na práci. Jak po podložce modrásci jezdí? Nějaké překážky, otestováno, funkční. Tak jaké úkoly bychom mohli vymyslet?
Tak třeba jak se dostaneme z jedné barvy na další?
Může jezdit více modrásků po velké pracovní podložce?
Musíme dávat pozor, aby se nesrazili!
A jakou modrou barvu si to vlastně myslel?
Prostě hodiny se spoustou otázek a odpovědí. Dobrá. Ještě pomocí lepící gumy nalepíme zvířátka na plochu – mláďátka a dospělí příslušníci druhu. Čtvrťáci hned dávají úkoly a programují modrásky. A v jedné ze čtyřek dokonce použijeme souřadnice – Velká písmena v řádcích, čísla ve sloupcích. Můžeme adresovat, každý čtverec má svou adresu. Boží.
Ze selátka na prasátko, z telete na krávu…
Jestli nás někdo poslouchá… Poslouchá, protože jsme ve školní aule, takže kolem nás chodí starší žáci na záchod, fotografuje nás paní ředitelka…
Jeeee, co to máte?
To jsou naši noví kamarádi z říše robotů, pomáhají nám učit se, přemýšlet, formulovat úkoly, hledat zkratky, programovat…
Hodiny končí a my se loučíme s tím, že budou ty Vánoce. Tak krásné svátky a sejdeme se v lednu.
Zkuste přemýšlet, jestli by naši modráci nemohli malovat obrázky.
Ještě modrásci účinkovali v suplované hodině informatiky, tam to byly obrázky zvířat přilepené na čtverce, žáci si losovali otázky a programovali cestu k příslušnému obrázku zvířete. Opět pracovní materiál z Centra robotiky. Moc mi to pomohlo, žákům také. Takže poděkování z bystřické základky do plzeňského Centra robotiky.
Hezké lednové dny v novém roce 2024.
Slávek Hora
Dobrý den, Slávku, děkuji za inspiraci, využila jsem ve vlastivědě při tréninku krajů a krajských měst. Spojila jsem 9 podložek. Dvojice dostaly informaci (zajímavost daného kraje) a programovaly cestu.
Regino, super. Moc rád čtu, když se lidem daří. Krásně se dají takové koncepty propojovat. Díky moc za reakci.
Slávek Hora