Ještě jedna distanční předělávka toho, co bylo původně určeno pro prezenční výuku. I tahle hra vychází z diplomové práce Moniky Šrajlové Katalog námětů k opakování učiva fyziky na ZŠ formou hry.
Hra se jmenuje Věřte nevěřte a jejím cílem je odhalit v sobě nesprávné představy a pokusit se je odstranit. Tématem první hry je gravitace. Obsahuje deset tvrzení, některá jsou pravdivá a jiná ne. V původní hře se pro hráče vytiskne pracovní list s tvrzeními. Žáci se rozhodují, jestli jsou jednotlivá tvrzení pravdivá nebo ne.
My jsme ale v distanční výuce. Takže jsem tvrzení o gravitaci přepsala do Google formuláře.
Žákům jsem nasdílela odkaz na formulář a nechala čas na vyplnění. V původní hře je dále práce metodou Sněhové koule (žáci utvoří dvojice a společně se dohodnou na odpovědích na tatáž tvrzení, pak totéž ve čtveřici ještě ve větší skupině). V naší hodině jsem vynechala dvojice a hned ze žáků utvořila skupiny. Skupiny se z hlavní místnosti Teamsů rozešli do vedlejších místností a společně odpověděli na stejné otázky, na odpovědi se museli dohodnout. Také se domluvili, kdo bude za skupinu prezentovat to, jak na otázky odpovídali.
Odpovědi na tvrzení se za celou třídu (i za jednotlivce) promítly v části Odpovědi jednotlivých formulářů, což je příjemný bonus oproti papírové variantě. Prezentace odpovědí jednotlivých skupin proběhla až příští hodinu.
Po prezentacích jsme diskutovali nad správnými odpověďmi. Oceňuji, že původní materiál obsahuje i argumentace k vyvrácení nesprávných představ.
Pro reflexi jsem založila a žákům nasdílela nástěnku v Padletu se třemi otázkami: Které tvrzení ti připadalo nejtěžší a proč? Jakým způsobem jsi ostatní přesvědčoval/a? Jak jste vyřešili situaci, když měla skupinka problém se dohodnout?
Z reflexe mimo jiné vyplynulo, že žáci neznají vývěvu (i když jsme si během individuálního odpovídání vývěvu ukázali, protože se někteří žáci na ni ptali).
Tak co říkáte, vyzkoušíte tuhle hru i vy?