Školy jsou už nějaký pátek zavřené, probíhá výuka na dálku. Možná přišel čas se podívat, jak jste se ve využívání digitálních technologií posunuli.
Na otázku, jaké máme kompetence, pokud jde o využívání ICT nástrojů, nám může pomoci odpovědět sebehodnotící nástroj TET – SAT (Technology Enhanced Teaching Self-Assessment Tool), který byl vytvořen v rámci projektu Mentep. Na testování tohoto nástroje se podílelo mnoho států Evropské unie, mezi nimi i Česká republika.
Cílem projektu Mentep bylo podpořit a prohloubit schopnost učitelů přemýšlet nad tím, jak využívají digitální technologie ve výuce, jak s nimi dovedou pracovat a jak by se mohli dále zlepšovat.
Pokud se tento sebehodnotící nástroj rozhodnete vyzkoušet, najdete ho zde. Musíte se nejprve zaregistrovat. I když, nebo spíš právě proto, že je nástroj mezinárodní, je možné ho přepnout do mnoha jazyků, tedy i do češtiny.
Samotné sebehodnocení pak probíhá tak, že jsou vám předkládaná různá tvrzení a vy vybíráte to, které se k tomu, jak vy používáte digitální technologie, nejvíce hodí. Jako příklad uvádím dvě tvrzení:
Vytvářím výukové a učební strategie postavené na využití digitálních technologií s cílem zdokonalit svoji výuku. Pravidelně se nad smysluplností používání těchto strategií zamýšlím.
Domnívám se, že digitální technologie hrají při transformaci mé výuky a učebního procesu žáků klíčovou roli a mají pozitivní vliv na učební výsledky a klíčové kompetence žáků.
Oblasti, které nástroj hodnotí:
- Digitální pedagogika: plánování a realizace výuky s využitím ICT, hodnocení
- Používání a vytváření digitálních zdrojů: vlastní tvorba, výběr, autorská práva
- Komunikace a spolupráce prostřednictvím digitálních technologií: komunikace se žáky, s kolegy, využívání online nástrojů
- Digitální občanství: digitální identita, chování online, zabezpečení dig. technologií a zdraví
Výsledky zůstávají uložené pod vaším profilem, můžete se k nim kdykoli vrátit. Nástroj nabízí také porovnání vašich výsledků s výsledky učitelů z ČR a z Evropy, například ve formě takovéhoto grafu:
Protože si nástroj klade za cíl i pomáhat učitelům s tím, aby se v používání digitálních technologií zlepšili, nabízí i seznam zdrojů a příklady z učitelské praxe.
Co říkáte, vyzkoušíte?
Díky, Petro! To zní hodně zajímavě. Určitě sama vyzkouším a myslím, že zkusím použít jako evakuační nástroj v Erasmu projektu a ve škole s kolegy.
Taky planuju podobne vyuziti. Diky. A drzim palce.
Já jsem tenhle nástroj před roky do češtiny překládala, pevně doufám, že to po mně ještě někdo četl (a případně se dá zůstat v té angličtině, že jo? :)). Tenkrát jsem si vůbec nedovedla představit, jestli může někomu k něčemu být.
Hele, jak je ten svet malej. Jasne, ze se da pouzit. A docela mi dava smysl 🙂 Diky, Heleno.
Tak to jsem ráda, to rozhodně o všech evropských projektech neplatí :). Nijak jsem se o to nezasadila, dostala jsem to zkrátka jako práci, alespoň tedy, že byla něčemu.