Tak můžete jí říkat různě, třeba zpětná vazba. Ale je to důležitá část jakéhokoliv lidského konání. A zvláště důležitá je při učení, tedy i ve škole. Ve školním prostředí se vyskytuje stále častěji a podle mě je to dobře. Důležité je, aby to bylo v bezpečném prostředí, protože jinak se nic podstatného nedozvíte.
Inspirací pro můj dnešní příspěvek byla věta jedné mojí kolegyně. Hodinu jsem navštívil tento týden.
Co byste doporučili ostatním, aby se jim dařilo také tak dobře.
Důležité je si na reflexi, zpětnou vazbu udělat dostatek času. Dá se provádět různě. Někdo na to jde pomocí gest – zvláště na 1. stupni, když ještě děti neumí dobře a rychle psát. Někdo z tétož důvodu použije smajlíky. Někdo použije kolíčky se jmény na pásce, která představuje škálu od 0 do 10, kdy 0 znamená to, že se mi nedaří, 10 pak to, že jsem v pohodě. Vy máte přehled a ještě děti učíte sebehodnocení. Máte šanci si pak ověřit, jestli tomu tak je, máte šanci si ověřit, jestli se Vaši žáci nepodceňují nebo nevidí svoje pokroky růžovými brýlemi.
Používám v hodinách také obrázek batohu, u starších dětí exitku – kus barevného papíru, na který se píše, který se odevzdá při odchodu z výuky.
Jaké tři věci asi z dnešní výuky odnášíte? Mimo batoh, na část exitky napište ty, které tu necháváte, protože to bylo jednouché, tohle jste už znali, uměli?
Máte písemně, nebo v obrázcích zpětnou vazbu, můžete si příště podle toho připravit výuku, mimo batoh, na části exitky mohou být podle zadání i věci, které byly pro Vaše žáky příliš složité, ještě je nepochopili, můžete vytvořit různé studijní skupiny do dalšího výukového bloku.
Určitě máte informace, které je nutné používat citlivě – zpětná vazba/reflexe musí být bezpečná. Pak Vám Vaši žáci bez obav sdělí i taková tajemství. Nesmíte je zradit, shodit za to, že Vám říkají upřímně, jak to s nimi je. Důvěra se pak hledá hodně těžko.
Ve své učitelské výbavě mám i jiné věty.
Co jsme se dnes učili?
Jakým způsobem učení probíhalo, jaké prostředky jsme použili?
Kde jste úkoly plnili? Kde je to Vaše bezpečné místo a proč?
Co musíte udělat, aby se Vám příště dařilo lépe? Co z toho mohu zajistit já?
A ještě jedna věta je důležitá.
Proč se takovou věc mám naučit?
Vaši žáci musí znát nejen cíl, ke kterému mají dojít, ale také smysl. Potřebují ukázku toho, kde danou věc použijí. Potřebují také Vaše ocenění. A vrchol učitelského blaha je, když se zeptáte následující větou.
Za co bys ocenil některého ze svých spolužáků v dnešním výukovém bloku.
Vaši žáci začnou povídat o tom, čeho si ještě všimli při skupinové práci, při skupinovém učení a vzájemně si poskytují ocenění. A vy se jen s hrdostí díváte, jak jim to jde. Nebojte se přiznat to, že i Vám něco nejde, co příště uděláte pro to, aby se Vám dařilo lépe, nezapomeňte také na sebeocenění.
Tak a teď už můžeme jít na zasloužený oběd, nebo domů. Odvyprávět svůj dnešní školní příběh. Ještě jedna připomínka. Samo to nepůjde. Musíme to děti, kolegy, lidi kolem sebe naučit. Musíme se to sami učit, inspirovat se od sebe vzájemně. Nebojme se toho.
Slávek Hora
Ahoj Slávku, děkuji za pěkný článek. Asi to není podstatné, Tvůj článek mě přiměl k zamyšlení, zda je zpětná vazba a reflexe to samé. Domnívám se, že nikoliv. Zjednodušeně řečeno, reflexi chápu jako zamyšlení se a zhodnocení určité činnosti/procesu danou osobou (tou samou), zpětnou vazbu jako určité sdělení/informaci jedné osoby osobě druhé (jiné). Konkrétní příklad: děti na konci hodiny reflektují její průběh/obsah (co se učily, jaký to mělo smysl, jak se při tom cítily, co se jim dařilo, co nedařilo, co by udělaly příště jinak, co si z hodiny odnášejí) a tato reflexe, resp. její výstupy, je pro mne, jako učitele, sdělením/informací, tj. zpětnou vazbou, např. o kvalitě hodiny, a zda mi toto sdělení/informace nějak poslouží, např. vyvodím z ní pro sebe nějaké akční kroky, je čistě na mně, jako jejím příjemci. I tento komentář je zpětnou vazbou, tj. sdělením mne Tobě, nikoliv reflexí.
Ahoj Jirko. Díky za Tvoje zamyšlení. Hledal jsem na internetu, momentálně jsem mimo domov, nemohu si to ověřit i v kvalitní literatuře, všude ale slovo reflexe berou jako synonymum ke zpětné vazbě. To, co píšeš, zní celkem logicky. Je možné vnímat určité odlišnosti mezi pojmy reflexe a zpětná vazba. Nicméně jsem to napsal takhle. Pokud článek vedl k zamyšlení i u dalších, pak splnil svůj účel. Budu dál bádat v průběhu své učitelské praxe a třeba časem napíšu opravné pokračování. 🙂 Díky a hezký den. Slávek