Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

O reflexi

Zveřejněno v 17 ledna, 202016 ledna, 2020 od Slávek Hora

Tak můžete jí říkat různě, třeba zpětná vazba. Ale je to důležitá část jakéhokoliv lidského konání. A zvláště důležitá je při učení, tedy i ve škole. Ve školním prostředí se vyskytuje stále častěji a podle mě je to dobře. Důležité je, aby to bylo v bezpečném prostředí, protože jinak se nic podstatného nedozvíte.

Inspirací pro můj dnešní příspěvek byla věta jedné mojí kolegyně. Hodinu jsem navštívil tento týden.

Co byste doporučili ostatním, aby se jim dařilo také tak dobře.

Důležité je si na reflexi, zpětnou vazbu udělat dostatek času. Dá se provádět různě. Někdo na to jde pomocí gest – zvláště na 1. stupni, když ještě děti neumí dobře a rychle psát. Někdo z tétož důvodu použije smajlíky. Někdo použije kolíčky se jmény na pásce, která představuje škálu od 0 do 10, kdy 0 znamená to, že se mi nedaří, 10 pak to, že jsem v pohodě. Vy máte přehled a ještě děti učíte sebehodnocení. Máte šanci si pak ověřit, jestli tomu tak je, máte šanci si ověřit, jestli se Vaši žáci nepodceňují nebo nevidí svoje pokroky růžovými brýlemi.

Používám v hodinách také obrázek batohu, u starších dětí exitku – kus barevného papíru, na který se píše, který se odevzdá při odchodu z výuky.

Jaké tři věci asi z dnešní výuky odnášíte? Mimo batoh, na část exitky napište ty, které tu necháváte, protože to bylo jednouché, tohle jste už znali, uměli?

Máte písemně, nebo v obrázcích zpětnou vazbu, můžete si příště podle toho připravit výuku, mimo batoh, na části exitky mohou být podle zadání i věci, které byly pro Vaše žáky příliš složité, ještě je nepochopili, můžete vytvořit různé studijní skupiny do dalšího výukového bloku.

Určitě máte informace, které je nutné používat citlivě – zpětná vazba/reflexe musí být bezpečná. Pak Vám Vaši žáci bez obav sdělí i taková tajemství. Nesmíte je zradit, shodit za to, že Vám říkají upřímně, jak to s nimi je. Důvěra se pak hledá hodně těžko.

Ve své učitelské výbavě mám i jiné věty.

Co jsme se dnes učili?

Jakým způsobem učení probíhalo, jaké prostředky jsme použili?

Kde jste úkoly plnili? Kde je to Vaše bezpečné místo a proč?

Co musíte udělat, aby se Vám příště dařilo lépe? Co z toho mohu zajistit já?

A ještě jedna věta je důležitá.

Proč se takovou věc mám naučit?

Vaši žáci musí znát nejen cíl, ke kterému mají dojít, ale také smysl. Potřebují ukázku toho, kde danou věc použijí. Potřebují také Vaše ocenění. A vrchol učitelského blaha je, když se zeptáte následující větou.

Za co bys ocenil některého ze svých spolužáků v dnešním výukovém bloku.

Vaši žáci začnou povídat o tom, čeho si ještě všimli při skupinové práci, při skupinovém učení a vzájemně si poskytují ocenění. A vy se jen s hrdostí díváte, jak jim to jde. Nebojte se přiznat to, že i Vám něco nejde, co příště uděláte pro to, aby se Vám dařilo lépe, nezapomeňte také na sebeocenění.

Tak a teď už můžeme jít na zasloužený oběd, nebo domů. Odvyprávět svůj dnešní školní příběh. Ještě jedna připomínka. Samo to nepůjde. Musíme to děti, kolegy, lidi kolem sebe naučit. Musíme se to sami učit, inspirovat se od sebe vzájemně. Nebojme se toho.

Slávek Hora

 

2 komentáře u „O reflexi“

  1. Jiří Krůček napsal:
    17 ledna, 2020 (8:51 pm)

    Ahoj Slávku, děkuji za pěkný článek. Asi to není podstatné, Tvůj článek mě přiměl k zamyšlení, zda je zpětná vazba a reflexe to samé. Domnívám se, že nikoliv. Zjednodušeně řečeno, reflexi chápu jako zamyšlení se a zhodnocení určité činnosti/procesu danou osobou (tou samou), zpětnou vazbu jako určité sdělení/informaci jedné osoby osobě druhé (jiné). Konkrétní příklad: děti na konci hodiny reflektují její průběh/obsah (co se učily, jaký to mělo smysl, jak se při tom cítily, co se jim dařilo, co nedařilo, co by udělaly příště jinak, co si z hodiny odnášejí) a tato reflexe, resp. její výstupy, je pro mne, jako učitele, sdělením/informací, tj. zpětnou vazbou, např. o kvalitě hodiny, a zda mi toto sdělení/informace nějak poslouží, např. vyvodím z ní pro sebe nějaké akční kroky, je čistě na mně, jako jejím příjemci. I tento komentář je zpětnou vazbou, tj. sdělením mne Tobě, nikoliv reflexí.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      20 ledna, 2020 (6:35 pm)

      Ahoj Jirko. Díky za Tvoje zamyšlení. Hledal jsem na internetu, momentálně jsem mimo domov, nemohu si to ověřit i v kvalitní literatuře, všude ale slovo reflexe berou jako synonymum ke zpětné vazbě. To, co píšeš, zní celkem logicky. Je možné vnímat určité odlišnosti mezi pojmy reflexe a zpětná vazba. Nicméně jsem to napsal takhle. Pokud článek vedl k zamyšlení i u dalších, pak splnil svůj účel. Budu dál bádat v průběhu své učitelské praxe a třeba časem napíšu opravné pokračování. 🙂 Díky a hezký den. Slávek

      Odpovědět

Napsat komentář: Slávek Hora Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Krásné léto
  • Dokončená opakovací únikovka
  • Konečně už to stiskni
  • Únikovka jako opakování
  • Digitální hudebka

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme