Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Co pozvedne vaši hodinu/hodiny

Zveřejněno v 4 října, 20243 října, 2024 od Slávek Hora

Prostě jdete suplovat a dozvíte se to 5 minut před hodinou. Asi to znáte, prostě učitelská realita. V zástupcovské roli ještě musíte to suplování zadat, zajistit dohledy, informovat kolegy, zaběhnout na záchod, umýt si ruce, pohovořit se žáky, uvařit si kafe, chytnout svůj iPad, i to kafe, opatrně, ať ho nerozleju do toho iPadu, k tomu ještě 10 iPadů, protože se vám v hlavě rodí scénář. A tam ty iPad rozhodně nějakou roli hrají. Ještě to bude hodina se začínající kolegyní, která si pro mě přišla.

Mohl bych použít i žákovská zařízení – rozuměj telefony. Chtěl bych ale naučit žáky pracovat s jablečnými technologiemi. Jednak je neruší oznámení na jejich telefonech a jednak budou multiplatformní.

Význam slova, téma, které máme rozvíjet.

Co zvedne mou hodinu?

No rozhodně to bude nějaká struktura a vizualizace. Bude to ve formátu E – U – R. A struktura hodiny, to je to, o čem teď hodně přemýšlím. I díky žákovi, kterému to ve škole pomáhá. Ono to vlastně pomáhá všem, včetně nás učitelů.

Jaký je tedy cíl zaměřený na žáka? Co už o tématu vím a co se v hodině vlastně dozvím, naučím se? Jak bude koncipován důkaz o učení? Jak zařídíme reflexi?

Budeme pracovat s tím, co už víme? Moje první zadání zní:

Vysvětlete mi jako malému dítěti, co si mám představit pod slovem význam, význam slova? A může to být cokoliv, co vás napadne, jen to zformulujte a nebojte se to říct nahlas. Teď si dáme 3 minuty na přemýšlení, můžete si své myšlenky zaznamenávat, abyste na nic nezapomněli.

Užívám si učitelské ticho, žáci pracují, kolegyně sleduje, co se děje, zapisuje do třídnice absenci, díky. Asi máme hotovo, žáci říkají své nápady, je to výborné. Formulujeme cíl dnešní hodiny.

Vypracujeme cvičení z pracovního sešitu, použijeme k zjišťování významů internetovou jazykovou příručku. Každý z nich má svoje vlastní množství splněných příkladů z pracovního sešitu, ne všichni mají všechno vyplněno. Normálně tu totiž neučím, supluji.

A kde najdeme tu Internetovou jazykovou příručku?

No přece na internetu, ale dobře, že se ptáš. Na ploše iPadu…

Připojuji si iPadu k panelu a už ukazuji, kde to je a jak se iPad ovládá.

Je to jednoduchý, mám to doma.

Já mám iPhone.

Mně to nejde, neumím to.

Vysvětlujeme, spouštíme příručku.

Mám to, ale tady není ten význam.

Děcka, koukněte, že tam jsou odkazy do dalších slovníkových příruček.

No jo, je to tam.

Pracujeme na cvičeních, která jsem si sami vybrali. Na tabuli jsou ještě jednotlivé kroky, které strukturují naši hodinu, jsou tam kritéria, která korunují naše cíle, časové údaje. Blížíme se ke konci hodiny. Žáci pracují. Upozorňuji, že se blíží limit konce našeho snažení, aby pomalu dopracovali rozpracované a vraceli mi iPad na stůl.

Co si odnášíte z dnešní hodiny? Nějaké zajímavé slovo? Co se vám dařilo? Jakým způsobem jste pracovali? Co musíte příště udělat, abychom zažili podobné úspěchy?

Dostali jsme se nakonec k tomu, že pokud bude v hodině nekázeň, každý si bude dělat co chce, nebudeme dodržovat pravidla, bude se nám pracovat velmi špatně. Ano, tato třída s tím má problémy.

Tak to je ta struktura hodiny – E – U – R a vizualizace na tabuli. Stačí mi obyčejné fixy nebo křída, pokud je klasická tabule. Cíl, kritéria, pravidla. Dobře se nám pak práce i hodnotí, sebehodnotí.

A technologie jsme taky využili – internetová jazyková příručka, protože slovník po ruce vždycky nemáme a já je jako na potvoru ve sborovně na svém místě nenašel. Naslouchající kolegyně byla také spokojená, zkusili jsme se pak na hodinu podívat při společné reflexi. Ona to vlastně byla kolegiální podpora. Tohle ve škole teď pěstujeme.

A obrázky dneska nebudou, to už jsem nestíhal. 🙂

Slávek Hora

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Krásné léto
  • Dokončená opakovací únikovka
  • Konečně už to stiskni
  • Únikovka jako opakování
  • Digitální hudebka

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme