Prostě jdete suplovat a dozvíte se to 5 minut před hodinou. Asi to znáte, prostě učitelská realita. V zástupcovské roli ještě musíte to suplování zadat, zajistit dohledy, informovat kolegy, zaběhnout na záchod, umýt si ruce, pohovořit se žáky, uvařit si kafe, chytnout svůj iPad, i to kafe, opatrně, ať ho nerozleju do toho iPadu, k tomu ještě 10 iPadů, protože se vám v hlavě rodí scénář. A tam ty iPad rozhodně nějakou roli hrají. Ještě to bude hodina se začínající kolegyní, která si pro mě přišla.
Mohl bych použít i žákovská zařízení – rozuměj telefony. Chtěl bych ale naučit žáky pracovat s jablečnými technologiemi. Jednak je neruší oznámení na jejich telefonech a jednak budou multiplatformní.
Význam slova, téma, které máme rozvíjet.
Co zvedne mou hodinu?
No rozhodně to bude nějaká struktura a vizualizace. Bude to ve formátu E – U – R. A struktura hodiny, to je to, o čem teď hodně přemýšlím. I díky žákovi, kterému to ve škole pomáhá. Ono to vlastně pomáhá všem, včetně nás učitelů.
Jaký je tedy cíl zaměřený na žáka? Co už o tématu vím a co se v hodině vlastně dozvím, naučím se? Jak bude koncipován důkaz o učení? Jak zařídíme reflexi?
Budeme pracovat s tím, co už víme? Moje první zadání zní:
Vysvětlete mi jako malému dítěti, co si mám představit pod slovem význam, význam slova? A může to být cokoliv, co vás napadne, jen to zformulujte a nebojte se to říct nahlas. Teď si dáme 3 minuty na přemýšlení, můžete si své myšlenky zaznamenávat, abyste na nic nezapomněli.
Užívám si učitelské ticho, žáci pracují, kolegyně sleduje, co se děje, zapisuje do třídnice absenci, díky. Asi máme hotovo, žáci říkají své nápady, je to výborné. Formulujeme cíl dnešní hodiny.
Vypracujeme cvičení z pracovního sešitu, použijeme k zjišťování významů internetovou jazykovou příručku. Každý z nich má svoje vlastní množství splněných příkladů z pracovního sešitu, ne všichni mají všechno vyplněno. Normálně tu totiž neučím, supluji.
A kde najdeme tu Internetovou jazykovou příručku?
No přece na internetu, ale dobře, že se ptáš. Na ploše iPadu…
Připojuji si iPadu k panelu a už ukazuji, kde to je a jak se iPad ovládá.
Je to jednoduchý, mám to doma.
Já mám iPhone.
Mně to nejde, neumím to.
Vysvětlujeme, spouštíme příručku.
Mám to, ale tady není ten význam.
Děcka, koukněte, že tam jsou odkazy do dalších slovníkových příruček.
No jo, je to tam.
Pracujeme na cvičeních, která jsem si sami vybrali. Na tabuli jsou ještě jednotlivé kroky, které strukturují naši hodinu, jsou tam kritéria, která korunují naše cíle, časové údaje. Blížíme se ke konci hodiny. Žáci pracují. Upozorňuji, že se blíží limit konce našeho snažení, aby pomalu dopracovali rozpracované a vraceli mi iPad na stůl.
Co si odnášíte z dnešní hodiny? Nějaké zajímavé slovo? Co se vám dařilo? Jakým způsobem jste pracovali? Co musíte příště udělat, abychom zažili podobné úspěchy?
Dostali jsme se nakonec k tomu, že pokud bude v hodině nekázeň, každý si bude dělat co chce, nebudeme dodržovat pravidla, bude se nám pracovat velmi špatně. Ano, tato třída s tím má problémy.
Tak to je ta struktura hodiny – E – U – R a vizualizace na tabuli. Stačí mi obyčejné fixy nebo křída, pokud je klasická tabule. Cíl, kritéria, pravidla. Dobře se nám pak práce i hodnotí, sebehodnotí.
A technologie jsme taky využili – internetová jazyková příručka, protože slovník po ruce vždycky nemáme a já je jako na potvoru ve sborovně na svém místě nenašel. Naslouchající kolegyně byla také spokojená, zkusili jsme se pak na hodinu podívat při společné reflexi. Ona to vlastně byla kolegiální podpora. Tohle ve škole teď pěstujeme.
A obrázky dneska nebudou, to už jsem nestíhal. 🙂
Slávek Hora