Tak máme Evropský týden kódování – CodeWeek. Co tak můžete dělat? My jsme se vrhli na šifrování. Žáky to celkem vždy bavilo, zkusím to i letos. Zatím jsme nic netvořili, tahle aktivita teprv přijde. Zatím tedy rozjezd.
Rád využívám to, co někde posbírám. Nevymýšlím kolo, když už někde něco bylo vytvořeno. Chceme nějaký návod, něco profesionálního, i to nás vychovává a nutí přemýšlet.
První, kam směřuji oči a kroky mých žáků, je Cryptomania. V létě jsem se potkal s Luďkem Hrnčířem. Letníškola Centra robotiky. Bylo to velmi inspirativní, i proto zařazuji jako základní šifry jejich předpřipravené materiály. I na prvních hodinách našeho CodeWeeku jsme zvolili jednoduchou šifru Na vlastní kůži. Nechci vědět řešení, ale chci poslouchat nápady. Pracujeme zásadně v týmu, ve kterém se konzultuje. Mluvčí pak sděluje souhrn za celou skupinu.
Tak který princip řešení zvolíme?
Ukazujeme si i desatero šifrování, které je na stránkách Cryptomanie moc pěkně zpracované. My dospějeme k něčemu podobnému, i když nemáme všechny body. To ani s našimi zkušenostmi mít nemůžeme.
A to je všechno, co jsi použil?
Ne, ještě jsem použil „kytičkový příklad“, který nedávno na svém FB profilu zveřejnil Tomáš Chrobák. takové věci si ukládám. Nakopírováno, rozdáno do týmů. Přemýšlíme. Mluvčí pak vysvětluje ostatním, jak došli k řešení. Moc mě baví sledovat, jak žáci přemýšlí, moc mě baví je do toho přemýšlení dostávat a moc mě baví to, co prezentují, způsoby myšlení. Protože když vás pustí do hlavy, víte, že se vám podařilo v hodině vytvořit bezpečné prostředí.
Budete také v CodeWeeku šifrovat? Nezapomeňte zaznamenat na mapu CodeWeeku, ať je nás víc.
Slávek Hora