Vůbec se nechci dotknout národního cítění a porovnávat tu inteligenci husitů nebo umělé inteligence. Jen jsem chtěl napsat o realizaci jedné z hodin dějepisu, kam jsme si pozvali Chat openAI.
Tentokrát se ho/jí neptali žáci, ale celé jsem to připravil já, doma. Celé to pojmenoval Lukáš Tomášek na FB, když jsem psal o Přemyslovcích a jak se žáci doptávali na informace, dokazovali jsme si, že „něco“ bychom si asi pamatovat měli.
Tohle by se dalo použít i jako cvičení do testu: najdi faktickou chyb v textu od AI.
Do testu jsem to zrovna dát nechtěl, asi jsem udělal dobře, ale tohle byl přesně druh práce, o které jsem přemýšlel už dlouho. Porovnat dva texty, objevit nepřesnosti a chyby, napravit to.
Vygeneroval jsem si tedy za pomoci AI články s husitskou tematikou: Husitství obecně, Jan Hus, Jan Žižka, Tábor, Bitva u Sudoměře, Husitské bitvy, Prokop Holý, Husitský chorál a Text husitského chorálu. Nic jednoduchého. Tedy ne vygenerovat, ale ty texty. Je třeba to aspoň vyzkoušet.
Hodina začíná, dělíme se do týmů, nejsem přesvědčen o tom, že složení jednoho týmu je to správné, ale jsem přesvědčován, že to bud v pořádku. Vysvětluji, co se bude dít, jaký máme cíl a jaké jsou kritéria naší práce, jaká kritéria chybí, doplňujeme. Zakládáme padletí nástěnku pro průběh práce a pro výstupy. Pracujeme.
Sleduji, jak je to pro žáky obtížné. Zatím vůbec neporovnávají, ale hledají informace, které důsledně oddělují od textu AI. Dvě skupiny začaly s označovaním textu, tedy informací v něm. Dostávám vysvětlení, které zapisují i do papírového textu. Výborně, začalo se dařit.
Tak shrňte výsledky ještě na Padlet a hurá na výstupy.
Postupně dodávají. V ostatních týmech se doptávají, jeden stagnuje. Přesně ten, o kterém jsem měl na začátku pochybnosti. Na Padletu vůbec není vidět vývoj jejich práce. Nějaký výstup tedy mají.
Přichází konec našeho času na práci, pojďme vyplnit sebehodnocení – dnes je pomocí balančního kruhu se sledovanými oblastmi a otázkami na druhé straně listu, vše si můžete prohlédnout v dokumentech, které s vámi sdílím níže. Víc už ve dvouhodině nestíháme, ale já potřebuji ještě husity vyhodnotit, tedy práci o nich.
Příští hodinu tedy začínáme počítáním toho, co se nám dařilo. Počítá nejdříve každý sám, a pak porovnáváme, jak to mají ostatní členové týmu. Zajímavé shody, moc mě to překvapilo. I tým, o kterém jsem měl pochybnosti a které se naplnily, počítal. A to docela přesně. Dostali jsme se na 21 %. Jsem rád, že dokázali vyhodnotit svou práci reálně. Od této události se naopak snaží dokázat, že pracovat umí, že tohle byla jen odchylka od normálu. I to se vám může podařit.
Texty AI o husitství nejsou nic tajného, sdílím je s vámi, stejně tak sebehodnocení a hodnocení v procentech a instrukce k celé hodině. Padletí nástěnka je ale naše soukromí, tam vás pustit nemůžu, to jistě chápete. A přeju hodně úspěchů s návštěvami AI ve vašich hodinách napříč obory.
Slávek Hora