Školní rok už zase končí. Ani jsem si ho nestačil užít a za pár dní jsou prázdniny, mě čeká dovolená. Tedy čas se začít ohlížet a zjistit, co se letos dařilo a co udělat jinak, aby to bylo zas o kousek lepší.
Zjistil jsem, že se mi opravdu pracuje se žáky lépe, když přes sebou vidíme fáze našich projektů, vysvětlíme si cíle a kritéria hodnocení, zapíšeme si je, můžeme si je kdykoliv při práci kontrolovat, připomínat, vztahovat se k nim, případně je upravovat, posouvat, protože jsme si je stanovili příliš nízko apod. A zjistil jsem, že i žákům se tak lépe pracuje.
Na čem si to ukážeme?
Můžeme třeba na našem animování se sedmáky. Je to takový těžký věk: všechno vím, všude sem byl, co mi budete říkat, to je trapný a tak. Takže to vezmeme i rozvojově do našich vztahů.
První bude tedy nástěnka, jasně, nástěnka v Padletu. Rozdělení do týmů. Cíle a fáze naší práce, kritéria. Jak poznáme, že to je dobré?
A můžeme do týmů, jak chceme?
Proč ne. Zjistíme, co to udělá. A jdeme na námět a scénář. Cvičíme práci se sdílenými dokumenty, práva a oprávnění, to už známe z předcházejícího projektu, typografie, uvidíme, co nám půjde. Tak jeden tým si poradil, mají obrázkový scénář. Potřebujeme si také naplánovat, co budeme potřebovat k natáčení. Vše zaznamenáváme do nástěnky, abychom měli deník naší práce, doklady, splnění kritérií.
Ukázka práce s animačním studiem. To zní hrdě. Jeden držák na iPad, zelená deka, vystříhané obrázky. Každý tým si zkouší vytvořit kousek filmu, naučit se na tom princip animování.
To je dost pracný.
Tak všechno je pracné, když se to dělá pořádně. Ještě dohoda o tom, jak budeme uchovávat data – zajímají nás všechny fáze práce, abychom si mohli ukázat posun.
Jdeme psát scénář, animovat, sdílet, nahrávat. Ještě budeme potřebovat zvuky, hudbu, možná budete dabovat, stříhat film, dodávat titulky… To si ještě doplánujeme, tohle všechno bychom si měli vyzkoušet, u toho všeho se budeme kroutit.
Tohle jsem letos vytrvale zkoušel ve všech svých třídách a ukazoval jsem to na většině svých seminářů a webinářů. Jednak moji žáci věděli, co nás čeká, věděli jsme, jaké kroky máme dělat, abychom úspěšně zvládli práci, hned jsme také věděli, jak bude vypadat dobrá práce. Na stanovování cílů a jejich rozpracování do kritérií se podíleli žáci, proto se nám vše také dobře hodnotilo. A řekl bych, že se nám práce i dařila, dobře se nám překonávaly překážky.
Proč jsem to psal? No protože je konec školního roku a my bychom se měli začít ohlížet a vyhodnocovat naši praxi, naše stanovené cíle, shromažďovat o tom důkazy a šířit příklady inspirativní praxe mezi sebou. A jak to máte vy? Napíšete?
Slávek Hora