Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Jak přemýšlí počítač?

Zveřejněno v 17 prosince, 202117 prosince, 2021 od Slávek Hora

Ano, ano, vím, že to má jednodušší a tím rychlejší, protože to jde v jedničkách a nulách. Jasně, nepřemýšlí, má to naprogramované, jsou to automatizované procesy. Potřeboval jsem ale navnadit žáky na to, abychom se podívali počítači pod čepici, tedy do procesoru… Tedy jak se čísla v desítkové soustavě převádí do dvojkové a naopak. Protože když  víme, jak ten druhý přemýšlí, můžeme ho víc chápat, pomáhat mu, ptát se jeho způsobem.

Nejdřív to musím pochopit já. S výpočty na mě jít moc nemůžete, jsem vizuální typ. Potřebuju to nějak namalovat. Vím, že existovala aktivita s kartičkami. Tak jdu hledat.

A našel jsem úžasnou pomůcku, podělím se s vámi o ni, i o zážitky z hodiny. Jen chvíli mi trvalo, než jsem vše pochopil a musel jsem si získané informace ještě ověřovat. Ale bylo to pro mě cenné, protože jsem věděl, na jaká úskalí mohou narazit moji žáci. Ale popořádku. Ověření se určitě žákům hodí také.

Úkol zněl jasně. Po motivační části hodiny se podívat na dvojkovou (binární) soustavu na internetu, zkusit přepočítat běžně používané číslo v desítkové soustavě do dvojkové a pokusit se to vysvětlit spolužákům po levici, po pravici, nechat si to vysvětlit od nich, najít shody, rozdíly, pobavit se o tom. A najít nejoptimálnější vysvětlení pro všechny, na kterém bychom to pochopili všichni.

Vizuální pomůcku nenašel tedy nikdo, většina se snažila všechno různě přepočítávat. Bylo to těžké a nemohli jsme pochopit ty principy. OK. Tak jdeme do kartiček. Do té zajímavé pomůcky, kterou vám nasdílím. To je ona. K ověření správnosti našeho uvažování použijeme převodní kalkulačku, např. tuhle.

Potřebujeme takový počet kartiček, tak kterých je součet bodů roven nejvyššímu přepočítávanému číslu. A kartičky jdou z prava do leva, další kartička má vždy dvojnásobný počet puntíku, tedy poslední číslo krát dvě. Představte si číslo čtyři. Klidně si to na kartičkách vizualizujte. Budeme potřebovat 3 kartičky, součet bodů na kartičkách je 7. Kdybychom měli matičky jen dvě, tak nemůžeme přepočítat čtyřku do dvojkové soustavy, součet bodů by byl jen tři. Ty kartičky, které budou mít hodnotu jedna, budou otočeny puntíky, ty, které budou mít hodnotu nula, budou černé, otočené opačně. Jdeme na to.

Abychom měli hodnotu čtyři. První dvě kartičku z leva otočíme na černou barvu, zbydou nám jen 4 puntíky. Hodnota čísla čte ve dvojkové soustavě je tedy 100. Jdeme si to ověřit do převodní kalkulačky. A je to tak, ověřeno.

Vyrábíme i kartičky fyzicky, abychom si s nimi mohli manipulovat. přepočítáváme různá čísla. Ověřujeme si.

A to mám malovat těch 32 puntíků?

Tak nemusíme, můžeme použít ty elektronické kartičky.

Tak to by se dal převést i rok narození?!

No určitě, jdeme na to. 100. 1. 11110110011 – rozklíčujete?

A převádíme další čísla, než to všichni přítomní pochopí. Nádhera. A překvapení další hodinu, příjemné. Na té první hodině chybělo hodně spolužáků. A ti, kteří se účastnili první hodiny, byli schopni ostatním vysvětlit pomocí kartiček převod do dvojkové soustavy i opačně.

Tak o to jsem se s vámi chtěl podělit v adventním čase. Jakou radost jsem o letošním adventu zažili vy?

Slávek Hora

2 komentáře u „Jak přemýšlí počítač?“

  1. Anežka napsal:
    7 ledna, 2022 (8:49 pm)

    Na tohle téma mám oblíbené tohle video, kde se počítá na prstech:
    https://www.youtube.com/watch?v=dWaU7xpoN8k&t=3s&ab_channel=Naubrousek

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      7 ledna, 2022 (9:01 pm)

      Anežko, moc děkuji, to je moc pěkné video, přidal jsem ho žákům do materiálů ke studiu.
      Slávek

      Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Krásné léto
  • Dokončená opakovací únikovka
  • Konečně už to stiskni
  • Únikovka jako opakování
  • Digitální hudebka

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme