Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Tu o těch QR kódech – protože se často ptáte

Zveřejněno v 12 listopadu, 202111 listopadu, 2021 od Slávek Hora

Na seminářích i webinářích často dostávám dodatečnou zakázku na QR kódy.

Mohl byste nám ukázat, jak to použít ve výuce?

A jak ty QR kdy vytvořím?

Jak jste vyrobil ten s tím obrázkem?

Jak je možné, že to můžete rozštříhat?

A proč jim to neřeknete rovnou (žákům)?

Začnu od konce. Neřeknu to žákům rovnou. Jednak bych se umluvil a jednak jsou QR kódy dneska na každém rohu. Máme je také seznámit s používáním ICT, to je vhodná cesta. A taky bezpečí, protože není dobře, když kolem sebe načítáte kde který QR kód. Taky byste se mohli dostat k něčemu, co jste ani nechtěli vidět – násilí, porno, erotika, viry. Nebo chtěli, ale ještě na to nemáte věk. Tak věk prosím respektujme, nic nám neuteče.

Celé to můžeme tedy rozdělit na načítání QR kódů a jejich tvoření. Půjdeme nejdřív k tomu načítání. Buď to umí váš přístroj „od narození“, tedy nativně. Takhle to třeba umí systém iOS od Apple. Jen je to třeba v nastavení fotoaparátu zaškrtnout. Uživatelé systému ANdroid mají tuto možnost od verze systému 9.0 Pie, tedy od roku 2018. Jinak potřebujete aplikaci třetí strany. A pozor, to načítání by mělo být nastaveno tak, že se nejdřív podíváte, kam vás QR kód odkazuje, abyste z toho zase nebylo cosi nechtěného, co jste raději ani vidět nechtěli, nebo na to ještě nemáte věk. Až pak klikáte, že se chcete dostat ke kýžené informaci.

Aplikace třetích stran jsou různé. Osobně jsem měl rád i-Nigmu, ale ta z AppStoru zmizela. Načítala kódy i v horších světelných podmínkách, což se hodilo s ohledem na školní hůře osvětlené chodby. Druhou hvězdou mých zařízení je Qrafter a Qrafter Pro. Verze Pro se platí, zaplatíte si to, že vás aplikace nebude obtěžovat reklamou. Ještě mám v zařízeních QR Reader, moc ho ale nepoužívám, jen když chce někdo ukázat, jak se s aplikací pracuje. Na Androidu jsem kdysi používal také QR Droid. Aplikací ke čtení kódu je mnoho, vyberte si podle vlastní libosti. Dávám přednost tomu nativnímu, co mám rovnou v telefonu.

Načítat už umíme, pozor na ten mezikrok, bezpečnost je rozhodně důležitá a na místě. Určitě o tom pohovořte se žáky. Vyrobím občas i QR kódy s názvy těch oblastí, které by je mohly ohrozit. Opravdu jen slova. A to stačí, aby si uvědomili.

Teď potřebujeme QR kód vyrobit. V mobilních zařízeních mám většinou aplikace, které to udělají rychle. Mezi moje hvězdy patří třeba QuiQR. To se začlení i do systému výstupů z vašeho zařízení a rychle vyrobíte QR kód rovnou z webové stránky. Stačí kliknout na čtvereček se šipkou, vybrat QuiQR a už máte obrázek.

Podobně to dnes umí prohlížeč Chrome – zvýrazníte adresu v adresním řádku – kliněte prostě na něj – vpravo se objeví na adresním řádku záhadný čtvereček. Sytém po kliknutí vyrobí QR kód s obrázkem dinosaura. Můžete stáhnout do počítače, klidně můžete adresu přepsat, napsat tam text, QR kód se hned přepíše a rovnou vaši žáci načítají potřebné informace.

Podobně můžete vytvořit QR kód v systému Classroomscren.com – dole na listě zaklikněte QR kód, v řádku můžete vkládat adresy, texty… Co je vám libo. QR kódů můžete na plochu Classroomscreenu vyskládat mnoho. Vyzkoušejte i z důvodu snadného ovládání pro management vaší hodiny. Co třeba pozadí, tak kterém hoří táborák, krb, pohybuje se levandule. Hned je ve vaší hodině útulněji, well being se tomu teď říká.

Mám ještě další možnost – webový generátor QR kódu. Najděte si podle libosti ten, který vám nejvíce vyhovuje.

Hlavně, aby to bylo v češtině.

No dobře, máte ho mít, používám tenhle jednoduchý: https://qrgenerator.cz. K tomu asi není co dodat. Na vygenerovaný QR kód klikněte pravým tlačítkem myši a stahujte do počítače, zařízení. A pokud to nejde, je tam někde určitě tlačítko stáhnout. Ještě jedna jednoduchá hvězda – quikni.cz. Také česky, intuitivní používání.

A teď ten s tím obrázkem – tenhle systém je v angličtině, ale je to intuitivní. Vyberte si druh QR kódu, vložte odpovídající náplň, můžete si pohrát s barvami – moc nedoporučuji. Vkládáte obrázek – logo, fotku… Ale pozor, velikost max. 2MB. Takže před samotným procesem koukněte na velikost, případně zmenšete. Objemově, ne rozměrově. Můžete si pohrát i se samotnými čtverečky… ostatně uvidíte. A už stahujete QR kód, který můžete i rozstříhat a připravit tak sestavování týmů ve vašich třídách. A kde tenhle poklad najdete? QKcodeMonkey.

Vytvoření QR hry můžete buď udělat ručně, nebo jsme popisovali vytvoření v nástroji Classtools.net v článku na našem blogu. A vůbec, prozkoumejte to tu, protože o QR kódech jsme už psali mnohokrát – stačí zadat vpravo do vyhledávacího políčka QR a odentrovat.

Hezky si s tím QR kódem pohrajte a nezapomeňte na smysl vašeho počínání a na cíle – co se vlastně mají naučit žáci. Co jste se naučili vy? A co jste se naučili dohromady? Popovídejte si o tom.

Slávek Hora QR

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme