Určitě jste slyšeli, že se právě koná CodeWeek. Jak zjistili toto úterý 19. října 2021 všichni moji žáci, je to Evropský týden programování a kódování. Ony to jsou vlastně tři týdny – od 9. do 24. října 2021. Pokud jste zapomněli, ještě můžete svou akci přihlásit na mapu světa a zrealizovat ji. Možná jste ji i realizovali a nepřihlásili ji. Byla by škoda nepovýšit číslo u Česko republiky. Díky předem. Dostanete za to osvědčení, které pak vygenerujete i svým žákům.
Přemýšlel jsem, jak na kódovací akci s deváťáky. K informatice přece potřebujeme počítač. Tak jim trochu ten zažitý koncept rozhodíme a zkusíme akci bez počítače – tzv. informatika unplugged.
I v tomhle věku jsou lidé hraví. Měl jsem trochu obavy, a tak jsem si hry vyzkoušel o víkendu s mým synem. Byl nadšen a říkal, že tohle je určitě musí bavit. Díky, Vojto, za tvůj čas a nadšení, i když to nebyl fotbal.
A co jste to teda hráli?
Jo já jsem to ještě neprozradil?! Před lety jsem si koupil jednu malou deskovou MicroRobots. Nebyl u ní český návod, těžko jsem louskal pravidla, nakonec jsem s hrou mrsknul do kouta. V průběhu několika let jsem nasbíral stejné hry 3x v různých projektech. Tak to bychom mohli udělat 3 skupiny. A přidám hru, kterou jsem si opatřil letos po Letní dílně Centra robotiky v Plzni – MouseManii. Ale o ní až zase jindy.
A zkusíme zase pocvičit role ve skupině. Hráč má poradce, ve skupině bude kontrolor pravidel a zapisovač pohybu po desce.
Jdeme na to. Den D je tu, probíhá Chraštický CodeWeek. Vysvětluji pravidla. Ona jsou totiž trapně jednoduchá. Díky, Martino Jedličková (Centrum robotiky a Noc vědců) za vysvětlení.
To přece pochopí každej.
No mně to nějak chvilku trvalo.
Důležitá je barva a číslo. Mohu jít po barvách a po číslech. Házíte totiž najednou dvěma kostkami – číselnou a barevnou. Sledujete tedy dvě hodnoty a počet kroků, které musíte udělat abyste se dostali na místečko, které padlo na kostkách na co nejméně tahů. Místo označíte plastovým žetonem. Ostatní žetony můžete použít např. jako skóre vaší hry. Zaboduješ, dostaneš žeton, ale klidně to hrajte bez soutěže. Možná je to lepší. Ne možná, určitě.
Role rozděleny, deváťáci natěšeni, hrajeme. Sledujeme strategie, komentujeme. Zastavujeme hru a já se ptám:
Jaké máme komplikace? Chápete pravidla?
Komplikací se jeví právě to sledování několika aktivit najednou – barva a čísla, po kterých pohybujeme po desce a pak také počet tahů, abych si to dobře zapamatoval a spočítal, řekl správné číslo, když mám řešení.
Dobrá, pokračujeme.
Přichází vrcholný okamžik, změníme pravidla.
To nám nemůžete udělat? Jak změnit pravidla?
No tohle je život. Pravidla se mění každý den, každou hodinu. Zkusíme proměnit jednu čtvrtinu desky, třeba ji stačí pootočit, případně obrátíme všechny 4 části, deska je totiž oboustranná.
A měníme pravidla znovu. Po desce bude hrát jen ten hráč, který má nejkratší řešení. Padne např. červená 4. Já to mám na 5 kroků, soupeř na 3. Vyzkoušíme, pokud má soupeř pravdu, je hra jeho. Takže nám stoupá cena našeho týmového poradce.
90 minut našeho Chraštického CodeWeeku bez počítače uběhlo strašně rychle. Stíháme také reflexi – co jsme se vlastně učili, co nás na hrách zaujalo, žáci se také ptají, kde si mohou zakoupit? Zlepšilo se zapamatování těch několika akcí najednou? Tak to mě těší, že je aktivita zaujala. Vyprávím svůj příběh, jak jsem dlouho nechápal pravidla a jak jsem se je letos naučil. Prostě jsem chtěl nasadit hru do CodeWeeku. Měl jsem důvod.
Šlo by vymyslet nějaká jiná pravidla? A rozbíhá se další diskuze. To jsem chtěl. To je to informatické myšlení – strategie, postupy, zájem, nadšení – spokojenost, naplánování cesty kupředu. Trochu jsme přetáhli, mohli bychom totiž klidně pokračovat do oběhové pauzy. Díky moc všem účastníkům z řad chraštických deváťáků.
Fotek mám tentokrát opravdu málo, nestíhal jsem. 🙂
Slávek Hora