Oslovila mě paní učitelka ze školy, kde mělo probíhat školení s iPady. Prý ukázková hodina. A angličtina. Hezky. Z angličtiny mě v prvním prvním ročníku na pedagogické fakultě vyhodili. Ale tak výzva je výzva. Moje bude ICT složka, paní učitelka zajistí angličtinu.
Tak co si dáme? Co kdybychom zkusili MyPlay Home (už jsem o aplikaci psal). Zkusíme si chvíli pohrát, objevit aplikaci a při tom přemýšlet o slovíčkách a větách v angličtině. Potřebujeme se dostat k přítomnému času průběhovému – procvičit a upevnit. PrinScreen, anotace fotografie – slovíčka, posílání pomocí technologie AirDrop. Zápis vět a nechat žáky, jak by nesdíleli paní učitelce. A reflexe, ta nesmí chybět.
Správce iPadů nám stáhl bezplatnou verzi MyPlay Home Plus, můžeme do obytného domu. Přes sdílený dokument jsme si naplánovali hodinu, vyměnili i e-maily s paní učitelkou Doplnil jsem rozvíjené digitální gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání (viz zde). Paní učitelka doplnila výstupy z RVP ZV. A horký den v Praze je tu. Vyrážím. Osobák má mírné zpoždění, expres taktéž. Ale do Prahy dorážíme v časovém limitu, ještě jízdenku na metro do mobilu, přestup na Muzeu… Linka C, linka A, respirátor.
V 9:40 h končí hodina, vyzvedávám si paní učitelku (nebo ona mě), testujeme techniku. Všechno funguje tak, jak má, Apple TV streamuje, iPady nabity a připraveny.
Jsou tu žáci, svátek vzdělávání začíná. Důležité představení, můžete mi tykat, vysvětlujeme, co budeme dělat, proč jsem ve třídě já. Domlouváme si základní gesta – tišící, souhlasící, nevím a nesouhlasící.
Otázka na prinscreen na iPadu – jeden ze žáků ví, je to super, ukazujeme si, co udělat. Jásání, ono to jde. Jak vyvolat anotační nástroje, můžete psát stylusem, prstem nebo zapisovat pomocí textového pole. Slovíčka a přemýšlíme o větách s přítomným časem průběhovým.
Obcházím skupinky, ukazuji, co ještě aplikace umí, slovíčka se zapisují, rychlejší už píší slovesa v patřičném tvaru.
Věty budeme zapisovat na papír. A zajímá mě, jak to budeme sdílet paní učitelce.
Žáci jsou zabaveni a já už rozdávám barevné papírky – exitky. Chtěl bych, aby na ně žáci napsali tři věci z hodiny, které si odnáší, které je bavily.
Tak že bychom to vyfotili a zkusíme zase ten AirDrop?!
Jasně, použijeme fotoaparát, klidně se k tomu postavte. Mám radost, že se ptají, jak to funguje a že si to hned upevňují. Fotíme, sdílíme, paní učitelka přijímá obrázky do svého iPadu.
Děcka, jedna chyba, paní učitelka neví, kdo to psal.
Nevadí, podepisují se anotačními nástroji, paní učitelka si vymazala poslané soubory a pro velký úspěch ještě jednou.
A můžeme si ještě chvíli hrát v MyPlay Home?
Ještě zopakujeme za začátku domluvená gesta, říkám nějaké věty a žáci ukazují. Tiché a efektní. Tak napište mi ty tři věci, které si odnášíte a čas do konce hodiny je váš. Necelých 5 minut. Ale pracují a zkoumají s velkým zaujetím. Hodina končí, ptám se jestli si exitky smím nechat. Dovolili mi to.
A mně nezbývá než poděkovat žákům čtvrťákům ze ZŠ a MŠ Praha 3, nám. Jiřího z Lobkovic a paní učitelce Ivaně Schybalové. Bylo mi ctí.
To nejlepší přišlo ale na semináři s učiteli, který pokračoval odpoledne. Paní učitelka aktivitu zopakovala i se třeťáky. A jak to dopadlo? Úspěch, žáci byli nadšeni, učili se s iPadem. Sdíleli jsme naše zkušenosti s účastníky školení také to, jak smysluplně jsme použili ICT v hodině angličtiny. Naši přípravu si můžete prohlédnou ve sdíleném dokumentu.
Slávek Hora učící (se)