Knihu Retrohraní jste asi zachytili. Pokud ne, pak tenhle skvost musíte mít. Ostatně Petra už o téhle knížce psala v článku o knížkách. Koupit si ji můžete v nakladatelství 4kavky, klidně můžete i jinde. Šipkovanou, o které chci dneska psát, tam nehledejte.
Tak proč se o ní zmiňuješ?
No to proto, že jsem šel automaticky pro tuhle knížku, jako že to tam určitě, ale určitě bude. Přece moje dětství je už dávno retro, Husákovo dítě. Dětství bez internetu, bez mobilu. Nenašel jsem. Prostě neúspěch.
A proč teda chceš psát o šipkované?
No protože je to taky taková zapomenutá hra. A pod ten název se vleze kde co. Není totiž šipkovaná jako šipkovaná. Chtěl jsem trochu nenásilně vpravit žáky deváťáky do školy a systematické práce. Trochu algoritmizace a automatizace, legrace, spolupráce…
Nejdřív jsme si povídali o distanční výuce. Zvolili jsem pro odpovědi Jamboard, lepili jsme lístečky. Ano, to je ten Jamboard, jehož pozadí jsem si vytvářel v Canvě a psal o tom článek. A pracovali jsme venku. Tedy podmínky to byly horší, venku nebyl takový signál školního internetu, ale zvládali jsme to. Počítačovka není zrovna v provozu, a vůbec, byl to ten den horka, co bychom dělali uvnitř a ještě s rouškou na obličeji.
Oblíbené digitální nástroje, nejsilnější AHA v době distanční výuky, něco, s čím jste se nejvíce vyvztekali, co jsem objevil a doporučil bych to spolužákům… Nemělo to takový efekt, ve který jsem doufal, ale to se v učitelské práci často stává.
Takže jdeme na tu šipkovanou. Potřebujeme naprogramovat cestu pomocí šipek k buku nalevo, napravo, můžete použít jen šipky dopředu, dozadu, nalevo, napravo.
A máme si to zapisovat?
Když si to budete pamatovat, tak ne, ale budeme potřebovat váš zápis ověřit jiným týmem, ten by zápis uvítal.
Ještě čas, kolik na to máme času?
Máme zápis, vyměňujeme je (zapisujeme v Poznámkách na iPadu – staré dobré Poznámky jako nativní aplikace), můžeme vyměnit iPadu, udělat printscreen a poslat AirDropem obrázek. Všechny ověřovací týmy se s drobnými úpravami do cíle dostaly. Návrhy na úpravy byly vysloveny. Žáci okamžitě šipkovací zápis „zkracovali“, jako že 10 šipek tam, 5 zase jinam a jsi tam. Takže hned máme parametr našeho směru. Přidávají i délku jedné šipky, někteří použijí slovo azimut. To se mi líbí a oceňuji to.
Posílají mi zápisy svých cest, některým bych tedy nerozuměl. Asi mají lepší procesor a vzájemně si rozumí. Povídáme si o tom, co prožili, k čemu je to dobré, proč se v tom právě cvičíme a přichází kolegyně. Poslouchá nás a říká, že si asi neuvědomovala, jak je to pro hráče objevné, a že to hned vyzkouší v družině. Prostě zařadí klasickou špikovanou i s úkoly a šiframi. Jsem rád, že jsem mohl inspirovat. V podstatě okamžitě.
My jdeme ještě na složitější úkol. Takže v Poznámkách si nastavte čtverečkovaný papír – vy najdete návod v níže uložených obrázcích. A můžete si načíst QR kód Jamboardu, kde mám připravený čtverečkované pozadí. Prý budeme načítat QR kód, zkouška internetu před školou. Jsou to dobrodruzi.
Podařilo se. Udělejte si kopii, abychom si do toho vzájemně nekreslili.
Jamboard – můžete využít, udělejte si kopii
A já budu diktovat počet šipek a směry. Začínáme tři linky od shora a 3 linky za půlkou dokumentu doprava.
Máme dodiktováno.
Udělejte tomu výtvoru očičko.
Očičko?
Nastává drobné zděšení, ukazujeme si naše výtvory. Okamžitě je přítomen smích.
Prý velbloud, oceňuji, že u toho vydržel/a
Škoda, že neposlouchal/a na začátku instrukce – kde máme začít Tady se to celkem podařilo
A proč se nám to nepodařilo?
Přesně, protože se nesoustředili a mluvili si do toho. Každý měl nějakou připomínku k okamžiku, který se odehrával. Dlouho se neviděli, neviděli mě, já neviděl je. Pro někoho je těžké malovat šipky podle diktátu, někomu dělají problém strany (mně taky). To nevadí, všechno se dá nacvičit. Tak příště. Už mám připravenou aktivitu na programování robotických včel Bee-botů. Ty nemáme. Uděláme si včelky ze spolužáků. Zatím můžete trénovat třeba na Umíme programovat.
Takhle to mělo vypadat. Ano, inspirace z Pinterestu – moje nástěnka Matematika. A použil jsem to úplně někde jinde.
To byl můj vstup do školy, mezi živé žáky deváťáky po strašně dlouhé době. Chci doufat, že už se podobná situaci nikdy nezopakuje. I když život mě už naučil neříkat NIKDY. A vy jste viděli, jak se šipkovaná může vyvíjet v čase, a co si lze všechno s takovou hrou uvědomit, třeba do informatiky.
Slávek Hora šipkující