Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Šipkovaná – zapomenutá hra?

Zveřejněno v 14 května, 202120 května, 2021 od Slávek Hora

Knihu Retrohraní jste asi zachytili. Pokud ne, pak tenhle skvost musíte mít. Ostatně Petra už o téhle knížce psala v článku o knížkách. Koupit si ji můžete v nakladatelství 4kavky, klidně můžete i jinde. Šipkovanou, o které chci dneska psát, tam nehledejte.

Tak proč se o ní zmiňuješ?

No to proto, že jsem šel automaticky pro tuhle knížku, jako že to tam určitě, ale určitě bude. Přece moje dětství je už dávno retro, Husákovo dítě. Dětství bez internetu, bez mobilu. Nenašel jsem. Prostě neúspěch.

A proč teda chceš psát o šipkované?

No protože je to taky taková zapomenutá hra. A pod ten název se vleze kde co. Není totiž šipkovaná jako šipkovaná. Chtěl jsem trochu nenásilně vpravit žáky deváťáky do školy a systematické práce. Trochu algoritmizace a automatizace, legrace, spolupráce…

Nejdřív jsme si povídali o distanční výuce. Zvolili jsem pro odpovědi Jamboard, lepili jsme lístečky. Ano, to je ten Jamboard, jehož pozadí jsem si vytvářel v Canvě a psal o tom článek. A pracovali jsme venku. Tedy podmínky to byly horší, venku nebyl takový signál školního internetu, ale zvládali jsme to. Počítačovka není zrovna v provozu, a vůbec, byl to ten den horka, co bychom dělali uvnitř a ještě s rouškou na obličeji.

Oblíbené digitální nástroje, nejsilnější AHA v době distanční výuky, něco, s čím jste se nejvíce vyvztekali, co jsem objevil a doporučil bych to spolužákům… Nemělo to takový efekt, ve který jsem doufal, ale to se v učitelské práci často stává.

Takže jdeme na tu šipkovanou. Potřebujeme naprogramovat cestu pomocí šipek k buku nalevo, napravo, můžete použít jen šipky dopředu, dozadu, nalevo, napravo.

A máme si to zapisovat?

Když si to budete pamatovat, tak ne, ale budeme potřebovat váš zápis ověřit jiným týmem, ten by zápis uvítal.

Ještě čas, kolik na to máme času?

Máme zápis, vyměňujeme je (zapisujeme v Poznámkách na iPadu – staré dobré Poznámky jako nativní aplikace), můžeme vyměnit iPadu, udělat printscreen a poslat AirDropem obrázek. Všechny ověřovací týmy se s drobnými úpravami do cíle dostaly. Návrhy na úpravy byly vysloveny. Žáci okamžitě šipkovací zápis „zkracovali“, jako že 10 šipek tam, 5 zase jinam a jsi tam. Takže hned máme parametr našeho směru. Přidávají i délku jedné šipky, někteří použijí slovo azimut. To se mi líbí a oceňuji to.

Posílají mi zápisy svých cest, některým bych tedy nerozuměl. Asi mají lepší procesor a vzájemně si rozumí. Povídáme si o tom, co prožili, k čemu je to dobré, proč se v tom právě cvičíme a přichází kolegyně. Poslouchá nás a říká, že si asi neuvědomovala, jak je to pro hráče objevné, a že to hned vyzkouší v družině. Prostě zařadí klasickou špikovanou i s úkoly a šiframi. Jsem rád, že jsem mohl inspirovat. V podstatě okamžitě.

My jdeme ještě na složitější úkol. Takže v Poznámkách si nastavte čtverečkovaný papír – vy najdete návod v níže uložených obrázcích. A můžete si načíst QR kód Jamboardu, kde mám připravený čtverečkované pozadí. Prý budeme načítat QR kód, zkouška internetu před školou. Jsou to dobrodruzi.

Podařilo se. Udělejte si kopii, abychom si do toho vzájemně nekreslili.

 Poznámky

 Jamboard – můžete využít, udělejte si kopii

A já budu diktovat počet šipek a směry. Začínáme tři linky od shora a 3 linky za půlkou dokumentu doprava.

Máme dodiktováno.

Udělejte tomu výtvoru očičko.

Očičko?

Nastává drobné zděšení, ukazujeme si naše výtvory. Okamžitě je přítomen smích.

 Prý velbloud, oceňuji, že u toho vydržel/a

 Škoda, že neposlouchal/a na začátku instrukce – kde máme začít Tady se to celkem podařilo

A proč se nám to nepodařilo?

Přesně, protože se nesoustředili a mluvili si do toho. Každý měl nějakou připomínku k okamžiku, který se odehrával. Dlouho se neviděli, neviděli mě, já neviděl je. Pro někoho je těžké malovat šipky podle diktátu, někomu dělají problém strany (mně taky). To nevadí, všechno se dá nacvičit. Tak příště. Už mám připravenou aktivitu na programování robotických včel Bee-botů. Ty nemáme. Uděláme si včelky ze spolužáků. Zatím můžete trénovat třeba na Umíme programovat.

Takhle to mělo vypadat. Ano, inspirace z Pinterestu – moje nástěnka Matematika. A použil jsem to úplně někde jinde.

To byl můj vstup do školy, mezi živé žáky deváťáky po strašně dlouhé době. Chci doufat, že už se podobná situaci nikdy nezopakuje. I když život mě už naučil neříkat NIKDY. A vy jste viděli, jak se šipkovaná může vyvíjet v čase, a co si lze všechno s takovou hrou uvědomit, třeba do informatiky.

Slávek Hora šipkující

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Slavíme narozeniny
  • Jak jsem ověřovali něco, se pořádně ověřit nedá
  • Měli jsme ve třídě návštěvu a Přemyslovce k tomu
  • Pohlednice s rozšířenou realitou.
  • A už jste viděli…

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny
  • Renata Balejová: Slavíme narozeniny
  • Slávek Hora: Slavíme narozeniny
  • Petra: Riskuj
  • Zuzana Melecká: Slavíme narozeniny

Archivy

  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2023 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme