Pravděpodobně jste četli článek o šipkované. Z minula přeci. Ne? Tak… Jak chcete, můžete si přečíst, ale asi to není povinné. I já jsem se v hodině o robotických včelách v části lekce postaral o to, aby si žáci mohli vybrat, co budou dělat dál. Část programu je povinný, část si volíme.
Obrázek je z myši jedné žákyně devátého ročníku.
A co že jsme to dělali s těmi včelami? Je hezké, že článek píšu zrovna na Světový den včel (20. květen). Tak snad slaví i ty robotické.
První úkol, který jsem avizoval už na minulé lekci. Budeme hledat informace o téhle robotické „hračce“. Anglický název pomůcky je Bee-Bot. Sbíráme informace, zajímá nás, co to umí, jestli si je koupit… A proč to vůbec hledáme.
Jeeeee, pane učiteli, to je pro děti do 8 let.
Vážně. Je to tam tak popsáno, ale já mám zkušenost, že si na svou přijdou i starší uživatelé.
A já už to vím, tam jsou taky šipky. A my jsme minule šipkovali.
Super, tak to bychom měli. Někdo si všiml, že mám na papíru namalovaná záda včelky, stačí nám pět příkazů. Našli i simulátor robotických včelek, no to je super. Takže můžeme včelku programovat, i když ji nemáme (zatím). Je tam mnoho prostředí k výběru, využijte, zkuste zapisovat i na papír.
Na papír? Jak?
To nechám na vás. Tak tohle je opravdu pro menší děti. I když ne všichni zvládáme ty směry. Takhle si to můžeme procvičit, upevnit, uvědomovat.
Zkusíme vytvořit dvojice a programovat se vzájemně. Na zádech namalované příkazy (za pomoci toho papíru, který jsem si připravil a někdo ho okoukal). A vůbec, špendlíky nemáme, padalo by nám to pořád, papír vynecháme, stačí nám přece záda.
To už se někteří ošívali, dobře, vyzkouší to ti, kteří mají zájem. Můžete si vybrat – pracovat na úkolu se vzorníkem vzorců v tabulkovém editoru, také deváťáci hrají divadlo na závěr školního roku, mají s tím hodně práce, píší si jednotlivé úkoly a jejich plnění v textovém editoru – sdíleném dokumentu – to je také informatika. S většinou žáků vyrážíme do prostoru, třída počítačů je malá. Tak na halu.
Domlouváme dotyky na zádech, ukázujeme si ramínka, někdo volí své signály. OK, proč ne, můj program to nebude. Začínáme přesňovat programovací kroky. Co znamená šipka doprava, doleva? Včelka se jen otočí příslušným směrem. Ještě nějaký dotaz?
A kolik je vlastně ten jeden krok včelky?
No, dobrá otázka, tak jak to vyřešíme? Centimetry, metry? Jak to budeme měřit?
A co hlasové ovládání? Nemohly bychom „včelu“ ovládat hlasem?
Líbí se mi, jak přemýšlejí, protože hlasové ovládání znají z prostředí Apple i Google, mohou diktovat svoje poznámky, ptát se hlasových asistentů… To není budoucnost, to je současnost. My tedy budeme zatím ovládat dotyky.
A pane učiteli, nemohli bychom před školu? Tam jsou dlaždice, a to bude jako na tom simulátoru.
Věděl jsem, že to někoho napadneme. Míříme jen za dveře školy. Ufff, dobrý nápad to byl, nemusíme mít roušky. Ještě zpřesňujeme naprogramovaný krok – krok a přísun nohy, jako když se děti učí chodit. Ať to vypadá dostatečně roboticky. Stačili jsme i fotit a natáčet video.
Zrychlený záznam našich robotických aktivit, stačí kliknout na obrázek
Ta včelka zvládne 40 kroků uložit do paměti. Dokážete to taky?
Pane učiteli, neeeeee.
Zamysleli se a zvládli to – 18 kroků jedním směrem, otočit, otočit. 18 kroků zpátky. Zapsat bychom to už dokázali z minula, no přece šipkový zápis. A uvědomili jsme si zase další skutečnosti z algoritmizuje. Není krok jako krok, je třeba mít domluvené signály. Ještě jsem nabízel synchronizovaný pohyb několika včel, nebo robotický kánon, mohli by použít jimi vybrané písničky, aby tam měli rytmus – minule jsem se otřeli o to, co poslouchají za muziku.
To se nám už nepovedlo, měli už jsme i málo času. Byli jsme venku a hýbali jsme se, smáli jsme se, dávali si zpětnou vazbu, přemýšleli a dokumentovali. Ptal jsem se, jestli smím zveřejnit záběry a fotky z naší „akce“. Už taky ví, že nemohou poskytnou do 16. roku věku souhlas se zpracování osobních údajů, že to za ně dělá zákonný zástupce. Máme podepsané souhlasy.
Slávek Hora krokující
Krása, Slávku! Tolik nápadů na tak „jednoduché“ téma. Kde ty na to chodíš? Obdivuji!
A děkuji. Zajistilo studium na hodinu a půl 😉.
Zuana
Zuzko, moc díky za tvoje slova ocenění. Ono se to tak nějak vyvíjí díky interakci se žáky. Když jsem si základ téhle aktivity vymyslel, vyprávěl jsem o tom Petře. A ta mi řekla, že takových aktivit je plný internet. 😀 Můžeš kouknout i na itfitness.cz. O včelkách tam je několik článků. Tak jsem si to vytvořil podle svého a doplnil nápady žáků. Baví mě, když se nadchnou a rozvíjejí to společně se mnou dál. Určitě vyzkoušej a dej vědět, jak se dařilo.
Slávek