Kdo si hraje, ten se učí, to už jsem tu psal.
Takže si půjdeme hrát a učit se?
S Ubongem. Doufám, že to skloňuji správně, ještě bych to mohl nechat v původním tvaru a neskloňovat, ale znáte češtinu. Co uchvátí, to uskloňuje a učasuje k smrti. Je to její vlastnost. Když už to má, tak to používá.
Hledal jsme význam slova Ubongo. Po pravdě dostal jsem se jen k bongu, co prý znamená rytmicky zasáhnout rukou, v bubnování. Tak budu tomu věřit. A tvůrce hry si tam přidal to U. Moje vysvětlení. Autoři hry říkají, že to je vítězný pokřik, když najdete v srdci Afriky diamant. Ten tu dostáváte za odměnu.
Hra je ve variantě pro iOS i pro Android. Pravda, něco to stojí, ale co je dneska zadarmo?! Běžná fyzická hra je rozhodně dražší, a hlavně je na cestách dost nepraktická. Abych se přiznal, nekoupil jsem si ji. Nechávám si posílat denní slevy do aplikace AppAdvice daily. A zřejmě se tam objevila k bezplatnému stažení. Znal jsem ji z fyzické podoby ve škole. Hrál jsem ji se žáky ve družině a v klubu. Podobně vyhledávám i další aplikace ve webovém rozhraní AppShopper.
No a co s tou hrou?
Jo, vidíte, na tu bych úplně zapomněl, a přitom to je o ní, že?! No jdete po jednotlivých úrovních, hezky od začátku a skládáte rozsypané dílky do přesných obrazců. Vypadá to trochu jako Petrou dnes zmiňované křížovky. Přesnost, strategie, puzzle, diamanty, prostorová představivost, představivost vůbec a … Ubongoooooooo. Můžete si zakřičet i zašeptat.
K čemu to je dobré?
To je moje otázka žákům. Když jsem začínal s iPady ve třídě, nosil jsem jim je už o přestávce. Chtěli je objevovat, hrát hry, to je samosebou. „OK, hrajte, ale na konci hry (našeho časového limitu – konec přestávky) budu chtít vědět, k čemu ta hra slouží, co jste cvičili, co jste si uvědomili.“
Ze žáků začaly vypadávat zajímavé věci. Postřeh, prostorová orientace, práce s časem, strategie…
A co jsi z toho měl? Nebo máš?
To nejdůležitější, co jsem do svých hodin potřeboval a stále potřebuji, přemýšlení. Naučili se přemýšlet, nastartovat to. To potom byly hodiny. Zkusili jsme to pak i bez her, navodit tu přemýšlecí atmosféru, abychom mohli pracovat s dějepisnými tématy, neučit se jen fakta, ale propojovat je, přemýšlet o nich, vymýšlet výstupy a jejich zpracování. Takže na začátku byla technika s hrami, na konci to byla technika smysluplně využitá při výuce. Tedy aspoň si to myslím.
Ne vážně, jsem o tom přesvědčen, protože na konci devítky mi to i říkali a říkají sami při sebehodnocení a hodnocení. Někteří dorazí i po opuštění školy a vzpomínáme – „Jo, to bylo dobrý, jak jsme hráli ty hry a vy jste se ptal…“ Někteří mi občas i napíšou na messenger, na FB, nebo se potkáme a nezávazně pokecáme, když je čas. A taky mi šlo o vztahy. Škola je přece hrou, to už říkal Komenský, vzpomínáte? Tak takhle to možná myslel. Jen je mi trochu smutno, když žáci dodávají: „To je škoda, teď už si s námi nikdo takhle nepovídá.“
Takže pojďme hrát. Vidíte, že o Ubongo tu ani nešlo. Vymyslete hře pedagogický rozměr, nechte přemýšlet své žáky, vy pokládejte správné otázky a nechte je učit se.
Správné otázky? To se budu muset někam podívat. Díky.
Slávek Hora Ubongooooooooo
Slovo Bongo znamená v kmenovém jazyce Chichewa, používaném v Zambii a Malawi, ,,mozek“. Některé kmeny přidávají M jako mbongo, a je možné, že se může přidat i U. Měla jsem za to, že tvůrce hry tuto skutečnost zná, protože Ubongo je hra zaměřená na logické myšlení 🙂. Přeji spoustu nadšených hráčů.
Kateřino, díky za upřesnění významu slova. Budu si to pamatovat. Nebo aspoň budu vědět, že je to v komentáři k článku. Hezké dny s Ubongem. Slávek Hora