Měření teploty nás provází od března skoro na každém kroku. Teplotní rámy, kamery snímající teplotu, nebo „střílecí“ teploměry. A taky je to jedno z témat, které probíráme v šesté třídě ve fyzice. Proto jsem se ho rozhodla na začátku školního roku připomenout.
Už víte, že ráda používám Micro:bit. Tak jsem se ho využila i pro tohle opakování.
Micro:bit zvládne měření teploty. Nemá sice vestavěný senzor teploty, ale měří teplotu procesoru. Při teplotách kolem 20 stupňů Celsia a nepříliš zatíženém procesoru je přesnost takhle naměřené teploty pro naše potřeby dostačující.
Žáci pak dostali zhruba tohle zadání:
V šesté třídě jsme se učili, že teplota se měří ve stupních Celsia. Tahle stupnice ale není jediná. Další, často používanou, hlavně v anglosaských zemích, je stupnice Fahrenheitova. A ve fyzice se často požívá Kelvinova stupnice. Mezi všemi těmito stupnicemi existuje převodní vztah. Takže když si přečtu v receptu, že mám troubu předehřát na 356 stupňů Fahrenheita vím, že ve stupních Celsia to je 180 stupňů.
Co nás dnes čeká?
Na stole leží dva pracovní listy. V obou je vaším úkolem sestrojit teploměr, kde měření teploty bude provádět micro:bit. V jednom pracovním listu se budete zabývat měřením teploty ve stupních Celsia. Tenhle pracovní list je jednodušší, program, který budete vytvářet, je také velmi jednoduchý (a pro jistotu je v pracovním listě i nápověda).
Druhý pracovní list se zaměřuje na měření ve stupních Fahrenheita. Je celkově složitější. Nejdřív musíte přijít na převodní vztah mezi stupni Celsia a Fahrenheita a pak vymyslet program (budete muset využít proměnné, které si nadefinujete). Nebojte se ale, i na tomhle pracovním listu je nápověda.
Oba pracovní listy končí sebehodnocení, nezapomeňte ho vyplnit. Stačí, když si vyberete jen jeden z nich.
Pro žáky byla tohle první hodina, kdy s Micro:bitem pracovali, takže nám chvilku zabralo seznamování se s ním. Na moji radu si práci ve skupinách rozdělili, je vidět, že práci ve skupinách docela zvládají. Pak už každá skupina stihla něco jiného. Ti, kteří si vybrali jednodušší variantu pracovního listu, většinou stihli spárovat Micro:bit s aplikací a naprogramovat ho. Začali i s výrobou teploměru. Ti, kteří si vybrali složitější pracovní list spárovali Micro:bit a začali se věnovat převodu z jedné stupnice na druhou. Zatím k převodnímu vztahu tak úplně nedošli.
Na další hodinu nám toho zbylo docela dost, ale to už práci určitě dokončíme. Jsem zvědavá na teploměry, zatím jsem viděla spíše klasické tvary, ale třeba někdo překvapí.
Jak to dopadlo dám vědět za týden.