To, že jsme se s páťáky v rámci informatiky vrhli na Pixel Art, už víte. Nejdříve jsme pracovali ručně – čtverečkovaný papír a pastelky nebo fixy, vyzkoušeli jsme s některými i diktování díky adresování buněk, můžeme tak obrázek hezky zašifrovat. Některým se to moc nelíbilo, prý „vopruz“.
Vyzkoušíme tedy i něco z aplikačního prostředí. Občas si chodím s pixely pohrát, je to uklidňující, mohlo by to fungovat i s páťáky, kteří mi v poslední době připadají dost nesoustředění, napružení, přeskakují z jednoho na druhé, aniž by pořádně dokončili úkol… A naučíme se i něco jiného. Využívám v jedné paralelce i suplovanou hodinu pracovních činností. Však půjde o pracovní návyky.
Dneska budeme malovat, ale digitálně. Budeme vymalovávat čtverečky na iPadu v aplikaci Pixel Art. Jdete do toho se mnou?
Vypadá to, že je nadšení, protože práce bude na iPadu.
My budeme ale potřebovat důkaz o vaší práci. Jak to uděláme?
Můžeme udělat PrintScreen.
To se jmenuje ScreenShot.
Oba názvy jsou možné, jak to na iPadu uděláme? Tak až budete mít vymalovaný vámi vybraný obrázek, přesuňte se ke mně, ukážu vám.
Sedíme na koberci v kruhu, využívám prostornosti tříd na 1. stupni. Ukazuji žákům, jak si aplikaci vyhledat, ukazuji jim, že je plná reklam a co s nimi. Je to také jakési cvičení jejich odolnosti proti reklamě, krátce o tom mluvíme. Mnou vybranou aplikaci Pixel Art pro iOS najdete v tomto odkazu, celkem je jich ale… moc.
První žák má obrázek hotový, ukazuji mu PrintScreen, zastavuji hodinu.
Ještě mám připravenou padletí nástěnku.
Žáci ji znají jako konzumenti, chodíme si tam pro odkazy a práci v hodinách.
Dnes budeme za tvůrce nástěnky. A jak na to vám ukážou spolužáci, kteří se to se mnou naučí jako první.
Upozorňuji žáky na jména jejich spolupracovníků, kteří umí udělat PrintSreen, kteří vědí, jak na vyplnění lístku na Padletu a jak do něj nahrát fotku.
Nejvíce se učíme, když učíme ty druhé, předávejte si informace o dovednosti PrintScreenu a vyplňování lístku.
Za chvíli to umí celá třída, obrázky přibývají na Padletu, jako houby po dešti. Stejný scénář pak opakujeme na informatice podle rozvrhu v obou třídách. Ta, které už prožila digitální pracovka, se vrhá do opakování procesů, vybavování, přeměně v dovednosti, k posilování digitálních kompetencí. Řešíme i posloupnost kroků – algoritmizaci.
Co všechno jsem se naučili? Kromě hledání aplikace, PrintSreenu také to, jak reklama může být rušivá, diskuze o tom, jak se reklamám bránit, také jsme řešili klid na práci a jestli nás takové vybarvování pixelů dokáže uklidnit (rozčilovalo mě, že jsem nemohl jedno číslo najít), diskutovali jsme o tom, jestli nám taková práce může poškozovat zrak a že je také čas na jiné činnosti, třeba jít ven, pokochat se přírodou, projet se na kole (samozřejmě s helmou). Umíme nahrát obrázek do Padletu, víme, kde ho v iPadu najdeme. Někteří umí obrázek i oříznout.
Snad to jsou ty potřebné dovednosti pro život, o kterých slýchávám, že se ve škole neučíme. A snad byly dovednosti v rovnováze se znalostmi a propojili se i do kompetencí, které by měl mít žák na konci 5. ročníku.
Slávek Hora