Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Pixel Art a co s tím dál?

Zveřejněno v 14 června, 202413 června, 2024 od Slávek Hora

To, že jsme se s páťáky v rámci informatiky vrhli na Pixel Art, už víte. Nejdříve jsme pracovali ručně – čtverečkovaný papír a pastelky nebo fixy, vyzkoušeli jsme s některými i diktování díky adresování buněk, můžeme tak obrázek hezky zašifrovat. Některým se to moc nelíbilo, prý „vopruz“.

Vyzkoušíme tedy i něco z aplikačního prostředí. Občas si chodím s pixely pohrát, je to uklidňující, mohlo by to fungovat i s páťáky, kteří mi v poslední době připadají dost nesoustředění, napružení, přeskakují z jednoho na druhé, aniž by pořádně dokončili úkol… A naučíme se i něco jiného. Využívám v jedné paralelce i suplovanou hodinu pracovních činností. Však půjde o pracovní návyky.

Dneska budeme malovat, ale digitálně. Budeme vymalovávat čtverečky na iPadu v aplikaci Pixel Art. Jdete do toho se mnou?

Vypadá to, že je nadšení, protože práce bude na iPadu.

My budeme ale potřebovat důkaz o vaší práci. Jak to uděláme?

Můžeme udělat PrintScreen.

To se jmenuje ScreenShot.

Oba názvy jsou možné, jak to na iPadu uděláme? Tak až budete mít vymalovaný vámi vybraný obrázek, přesuňte se ke mně, ukážu vám.

Sedíme na koberci v kruhu, využívám prostornosti tříd na 1. stupni. Ukazuji žákům, jak si aplikaci vyhledat, ukazuji jim, že je plná reklam a co s nimi. Je to také jakési cvičení jejich odolnosti proti reklamě, krátce o tom mluvíme. Mnou vybranou aplikaci Pixel Art pro iOS najdete v tomto odkazu, celkem je jich ale… moc.

První žák má obrázek hotový, ukazuji mu PrintScreen, zastavuji hodinu.

Ještě mám připravenou padletí nástěnku.

Žáci ji znají jako konzumenti, chodíme si tam pro odkazy a práci v hodinách.

Dnes budeme za tvůrce nástěnky. A jak na to vám ukážou spolužáci, kteří se to se mnou naučí jako první.

Upozorňuji žáky na jména jejich spolupracovníků, kteří umí udělat PrintSreen, kteří vědí, jak na vyplnění lístku na Padletu a jak do něj nahrát fotku.

Nejvíce se učíme, když učíme ty druhé, předávejte si informace o dovednosti PrintScreenu a vyplňování lístku.

Za chvíli to umí celá třída, obrázky přibývají na Padletu, jako houby po dešti. Stejný scénář pak opakujeme na informatice podle rozvrhu v obou třídách. Ta, které už prožila digitální pracovka, se vrhá do opakování procesů, vybavování, přeměně v dovednosti, k posilování digitálních kompetencí. Řešíme i posloupnost kroků – algoritmizaci.

Co všechno jsem se naučili? Kromě hledání aplikace, PrintSreenu také to, jak reklama může být rušivá, diskuze o tom, jak se reklamám bránit, také jsme řešili klid na práci a jestli nás takové vybarvování pixelů dokáže uklidnit (rozčilovalo mě, že jsem nemohl jedno číslo najít), diskutovali jsme o tom, jestli nám taková práce může poškozovat zrak a že je také čas na jiné činnosti, třeba jít ven, pokochat se přírodou, projet se na kole (samozřejmě s helmou). Umíme nahrát obrázek do Padletu, víme, kde ho v iPadu najdeme. Někteří umí obrázek i oříznout.

Snad to jsou ty potřebné dovednosti pro život, o kterých slýchávám, že se ve škole neučíme. A snad byly dovednosti v rovnováze se znalostmi a propojili se i do kompetencí, které by měl mít žák na konci 5. ročníku.

Slávek Hora

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme