Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

eVýtvarka – co použít k rozvoji IT dovedností dětí v mateřské škole

Zveřejněno v 19 června, 202019 června, 2020 od Slávek Hora

Osud, nebo spíš lektorská činnost mě zavála i do mateřské školy. Upřímně, vážím si práce učitelek v mateřské škole. Je třeba si uvědomit, že to není žádná „hlídárna“, že se tu děti pod vedením učitelek rozvíjí, že i mateřské školy mají svůj rámcový vzdělávací program (tedy žádné osnovy), který rozpracovávají do svého školního vzdělávacího programu. I v předškolním vzdělávání se realizuje Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, proto je předškolní vzdělávání zařazeno do tzv. Šablon II.

Společně s učitelkami v mateřské škole jsme se pustili do přemýšlení o tom, jak by to mohlo jít. Samozřejmě jsme si na začátku řekli, jaká jsou benefity a kde a jaká jsou rizika. Řešili jsme především naše cíle a smysluplné zavádění ICT do vzdělávání v MŠ. Jak rozvíjet digitální kompetence dětí v předškolním vzdělávání, jak kultivovat používání mobilních zařízení, která dětem vstupují do života. Řešili jsme také to, že malé děti mohou kultivovat digitální kompetence svých rodičů. Děti ve skutečnosti v řadě případů učí své rodiče používat mobilní zařízení z pohledu svých dětí, nabízejí jim jiný pohled. Na nás rodičích je, abychom z dětí nevytvářeli konzumenty, ale tvůrce obsahu. A k tomu můžeme napomoci právě ze strany školky.

Je také na nás, dospělácích, abychom uměli naplánovat čas s mobilními technologiemi, abychom rozlišili množství času vhodné pro IT nástroje v rukou dětí pod dohledem dospěláků a trávení času bez technologií, např. v přírodě, hrou s jinými dětmi, časem stráveným s prarodiči. Znáte tenhle malý film? Existuje i kniha. Přivítal bych, kdyby byla stejně jako film v češtině, ale určitě pochopíte, o co v něm jde. Pokud chcete titulky, dole na okénku filmu si je zapněte, automaticky se objeví v angličtině. Vedle je ozubené kolečko – klikněte na něj, vyberte si Titulky, vyberte Automatický překlad a najděte češtinu. Že jste to nevěděli? Tak proto čtete tenhle blog, ne?

Tak konec teoretizování. Co jsme se to vlastně naučili. Bude to stručné, možná se Vám to bude zdát jednoduché. V jednoduchosti je ovšem krása. Jednou z eVýtvarkových aplikací je Hello Color Pencil (pro iOS, pro Android). Aplikace se jednoduše ovládá, to je pro předškolní vzdělávání důležité. Navíc děti rychle takové aplikace ovládají. Máte k dispozici prázdný elektronický papír, dole jsou nástroje. Když začnete malovat, nástroje se schovají do barevného čtverečku v pravém horním rohu. Můžete si otevřít i fotografie a domalovat je (Open). Příkazem Save, uložíte obrázek na Vámi preferované místo. Děti v předškolním vzdělávání můžeme učit jednoduchou orientaci na ploše – vlevo, vpravo, nahoře, dole v rohu apod.

V příkazu New se skrývají i omalovánky, barevné plochy. Určitě prozkoumejte. My jsme ve školce ještě naše výtvory rozmlouvali. Ano, správně hádáte, v aplikaci ChatterPix, článek už na blogu máme. Tady jsme si zase povídali o záznamu dětských hlasů, abychom mohli ukázat, jak se děti pod vedením učitelek, rodičů v řeči zlepšují, vidíme přidanou hodnotu a pokrok. Je to důležité pro vnitřní motivace každého z nás. Do aplikace si můžete dokupovat další doplňky. Nám to ovšem stačí v téhle podobě. Důležitá je s dětmi i v mateřské škole reflexe. Čím se liší eVýtvarka od běžné výtvarky s pastelkami a vozovkami? Co jsi namaloval/a a proč? Padaly i další otázky vhodné pro školkové děti.

Vyzkoušeli jsme ještě jednu malovací aplikaci, kterou můžete s dětmi použít – My Story School Book – existuje v Lite verzi (pro iOS, pro Android jsem nenašel) nebo v placené verzi (pro iOS, pro Android jsem nenašel). Nejdříve si tu vyrobíte profil – Add Autor a už zakládáme knihy plné našich výtvorů. Knihu můžete prohlížet – View Story, tvořit – Edit Story – vkládat můžete pozadí, předpřipravené obrázky, texty (to moc v mateřské škole nepůjde), hlavně můžete kreslit mnoha nástroji. Knihu můžete i sdílet – Share story. Zde je připraven export do filmu, do formátu ePub, MyStory Vám uloží rozfázovanou tvorbu do fotek. Můžete uložit i do formátu PDF, přijdete ale všechnu interaktivitu. Hlavně tedy zvuky, protože do knihy můžete nahrát i Váš hlas – třeba vyprávění o výkresu – mluví samozřejmě dítě.

Tak to je perfektní, to bychom mohly udělat tohle…

To byl ten moment. Dostali jsme se v mateřské škole do fáze, jak to udělat, aby to šlo. Opustili jsme fázi proč to nejde. Učitelky v mateřské škole jsou totiž pedagogické odbornice, perfektní organizátorky, žádné hlídačky. Rozvíjí potenciál našich/Vašich dětí, toho nejcennějšího, co máme/máte.

A o čem jsme ještě diskutovali? Že se vyplatí zakoupit stylus, abychom mohli i při eVýtvarce nacvičovat držení psacího/kreslícího náčiní. Že rozvíjíme správnou artikulaci a výslovnost, slovní zásobu, souvislé vyprávění, myšlení a soustředění na činnosti. Povídali jsme si o sdílení a využití takových nástrojů pro archivaci eVýkresů, jejich zaslání rodičům, pokud budou mít zájem. A také o reflexi s dětmi a sdílení nápadů s ostatními učitelkami ve škole i mimo ni. Řešili jsme i míru využití, kolikrát eVýtvarku zařadit do organizované činnosti dětí, protože všeho s mírou, a Goog Night iPad. Ten film jste už viděli výše.

A pamatujte, že mateřská škola má svůj rámcový vzdělávací program zpracovaný ve školním vzdělávacím programu, že nejsou žádné osnovy a mateřská škola není žádná hlídárna. Je to náročná práce, klobouk dolů, paní učitelky a páni učitelé v mateřských školách. V oblasti strategie digitálního vzdělávání často už v mateřské škole kultivují digitální dovednosti dětí, které z domova chápou telefon, tablet a počítač jako zdroj zábavy. Konzumované zábavy. Na nich i nás je změna v kreativní a smysluplné využití úměrné věku.

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Krásné léto
  • Dokončená opakovací únikovka
  • Konečně už to stiskni
  • Únikovka jako opakování
  • Digitální hudebka

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme