Osud, nebo spíš lektorská činnost mě zavála i do mateřské školy. Upřímně, vážím si práce učitelek v mateřské škole. Je třeba si uvědomit, že to není žádná „hlídárna“, že se tu děti pod vedením učitelek rozvíjí, že i mateřské školy mají svůj rámcový vzdělávací program (tedy žádné osnovy), který rozpracovávají do svého školního vzdělávacího programu. I v předškolním vzdělávání se realizuje Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, proto je předškolní vzdělávání zařazeno do tzv. Šablon II.
Společně s učitelkami v mateřské škole jsme se pustili do přemýšlení o tom, jak by to mohlo jít. Samozřejmě jsme si na začátku řekli, jaká jsou benefity a kde a jaká jsou rizika. Řešili jsme především naše cíle a smysluplné zavádění ICT do vzdělávání v MŠ. Jak rozvíjet digitální kompetence dětí v předškolním vzdělávání, jak kultivovat používání mobilních zařízení, která dětem vstupují do života. Řešili jsme také to, že malé děti mohou kultivovat digitální kompetence svých rodičů. Děti ve skutečnosti v řadě případů učí své rodiče používat mobilní zařízení z pohledu svých dětí, nabízejí jim jiný pohled. Na nás rodičích je, abychom z dětí nevytvářeli konzumenty, ale tvůrce obsahu. A k tomu můžeme napomoci právě ze strany školky.
Je také na nás, dospělácích, abychom uměli naplánovat čas s mobilními technologiemi, abychom rozlišili množství času vhodné pro IT nástroje v rukou dětí pod dohledem dospěláků a trávení času bez technologií, např. v přírodě, hrou s jinými dětmi, časem stráveným s prarodiči. Znáte tenhle malý film? Existuje i kniha. Přivítal bych, kdyby byla stejně jako film v češtině, ale určitě pochopíte, o co v něm jde. Pokud chcete titulky, dole na okénku filmu si je zapněte, automaticky se objeví v angličtině. Vedle je ozubené kolečko – klikněte na něj, vyberte si Titulky, vyberte Automatický překlad a najděte češtinu. Že jste to nevěděli? Tak proto čtete tenhle blog, ne?
Tak konec teoretizování. Co jsme se to vlastně naučili. Bude to stručné, možná se Vám to bude zdát jednoduché. V jednoduchosti je ovšem krása. Jednou z eVýtvarkových aplikací je Hello Color Pencil (pro iOS, pro Android). Aplikace se jednoduše ovládá, to je pro předškolní vzdělávání důležité. Navíc děti rychle takové aplikace ovládají. Máte k dispozici prázdný elektronický papír, dole jsou nástroje. Když začnete malovat, nástroje se schovají do barevného čtverečku v pravém horním rohu. Můžete si otevřít i fotografie a domalovat je (Open). Příkazem Save, uložíte obrázek na Vámi preferované místo. Děti v předškolním vzdělávání můžeme učit jednoduchou orientaci na ploše – vlevo, vpravo, nahoře, dole v rohu apod.
V příkazu New se skrývají i omalovánky, barevné plochy. Určitě prozkoumejte. My jsme ve školce ještě naše výtvory rozmlouvali. Ano, správně hádáte, v aplikaci ChatterPix, článek už na blogu máme. Tady jsme si zase povídali o záznamu dětských hlasů, abychom mohli ukázat, jak se děti pod vedením učitelek, rodičů v řeči zlepšují, vidíme přidanou hodnotu a pokrok. Je to důležité pro vnitřní motivace každého z nás. Do aplikace si můžete dokupovat další doplňky. Nám to ovšem stačí v téhle podobě. Důležitá je s dětmi i v mateřské škole reflexe. Čím se liší eVýtvarka od běžné výtvarky s pastelkami a vozovkami? Co jsi namaloval/a a proč? Padaly i další otázky vhodné pro školkové děti.
Vyzkoušeli jsme ještě jednu malovací aplikaci, kterou můžete s dětmi použít – My Story School Book – existuje v Lite verzi (pro iOS, pro Android jsem nenašel) nebo v placené verzi (pro iOS, pro Android jsem nenašel). Nejdříve si tu vyrobíte profil – Add Autor a už zakládáme knihy plné našich výtvorů. Knihu můžete prohlížet – View Story, tvořit – Edit Story – vkládat můžete pozadí, předpřipravené obrázky, texty (to moc v mateřské škole nepůjde), hlavně můžete kreslit mnoha nástroji. Knihu můžete i sdílet – Share story. Zde je připraven export do filmu, do formátu ePub, MyStory Vám uloží rozfázovanou tvorbu do fotek. Můžete uložit i do formátu PDF, přijdete ale všechnu interaktivitu. Hlavně tedy zvuky, protože do knihy můžete nahrát i Váš hlas – třeba vyprávění o výkresu – mluví samozřejmě dítě.
Tak to je perfektní, to bychom mohly udělat tohle…
To byl ten moment. Dostali jsme se v mateřské škole do fáze, jak to udělat, aby to šlo. Opustili jsme fázi proč to nejde. Učitelky v mateřské škole jsou totiž pedagogické odbornice, perfektní organizátorky, žádné hlídačky. Rozvíjí potenciál našich/Vašich dětí, toho nejcennějšího, co máme/máte.
A o čem jsme ještě diskutovali? Že se vyplatí zakoupit stylus, abychom mohli i při eVýtvarce nacvičovat držení psacího/kreslícího náčiní. Že rozvíjíme správnou artikulaci a výslovnost, slovní zásobu, souvislé vyprávění, myšlení a soustředění na činnosti. Povídali jsme si o sdílení a využití takových nástrojů pro archivaci eVýkresů, jejich zaslání rodičům, pokud budou mít zájem. A také o reflexi s dětmi a sdílení nápadů s ostatními učitelkami ve škole i mimo ni. Řešili jsme i míru využití, kolikrát eVýtvarku zařadit do organizované činnosti dětí, protože všeho s mírou, a Goog Night iPad. Ten film jste už viděli výše.
A pamatujte, že mateřská škola má svůj rámcový vzdělávací program zpracovaný ve školním vzdělávacím programu, že nejsou žádné osnovy a mateřská škola není žádná hlídárna. Je to náročná práce, klobouk dolů, paní učitelky a páni učitelé v mateřských školách. V oblasti strategie digitálního vzdělávání často už v mateřské škole kultivují digitální dovednosti dětí, které z domova chápou telefon, tablet a počítač jako zdroj zábavy. Konzumované zábavy. Na nich i nás je změna v kreativní a smysluplné využití úměrné věku.
Slávek Hora