Už se budu opakovat, když napíšu, že jedním z nástrojů, které se v našem projektu Erasmus plus KA2 s názvem Giants učíme používat ve výuce, jsou únikové místnosti. Už jsem o únikových místnostech psala v článcích Zámečky kam se podíváš, Stihnete uniknout a Malý princ, hlášení č. 3.
Dalším nástrojem, který v online únikovkách můžete velice dobře využít, je Google formulář. A ten se dá dobře využít i při distanční výuce. Pojďme se na to podívat.
Velmi důležitým prvkem je v únikových místnostech úvodní motivace, naladění. To se může dít různými způsoby, s prvňáky jsme třeba s paní učitelkou pouze vyprávění a popisem situace navodily pocit plavby na lodi. Při distanční výuce se nabízí využít video.
V šesté třídě máme do výuky fyziky vřazen blok Elektrický proud, kde se nejprve žáci seznamují s pojmy. Já jsem se rozhodla toto seznámení pojmout formou únikové hry. Zde můžete vidět motivační video, mělo by navodit atmosféru tajemna a motivovat žáky splnit úkoly (zachránit elektřinu :-)). Na konci videa je odkaz, vytvořený pomocí zkracovače URL adres bitly.com (o tom, jak se tento nástroj používá, si můžete přečíst v článku Je to moc dlouhé? Tak to zkrátíme.)
Odkaz směřuje na Google formulář. V něm je celkem pět úkolů/otázek. Aby žáci našli pojem, který je odpovědí, mohou buď hledat na internetu, nebo vyluštit šifru, kterou je pojem zašifrován. Šifra je pokaždé jiná (morseova abeceda, velká písmena, mobilová šifra, číslo jako písmeno, zlomky). Google formulář je nastaven tak, že pokud žák neodpoví správně, nedostane se na další otázku (tuhle funkci například nejde nastavit u zámečků na Flippity. EDIT: Pokud u zámečků Flippity na kartě Options nastavíte Sequential na YES, tak musí hráč plnit úkoly postupně, takže se na druhý zámeček dostane, až odemkne první atd. – děkuju Romane).
Možná vás zajímá, jak tuhle funkci zapnu. Jednotlivé otázky jsou vloženy do sekcí. Název sekce není potřeba vyplňovat, pak se nezobrazí, bude vidět je otázka. Ve spodní části pole, kam se zapisuje otázka, jsou tři tečky. Po kliknutí na ně máte možnost vybrat Ověření odpovědi. Ve spodním řádku vyberete možnost text, dále obsahuje, pak zapíšete odpověď a reakci na to, když odpověď nebude správná. Snad je to patrné z fotografie.
Žáci, kteří se dostanou až na konec únikovky, si mohou stáhnout diplom (odkaz na diplom ke stažení se jim objeví po odeslání formuláře).
Jako reflexi jsem tentokrát zvolila dvě prostředí. Nejprve si žáci ověří, jak zvládli pojmy. To prostřednictvím hry vytvořené v learningapps.org. Reflexi toho, jak pracovali a případný vzkaz učiteli, pak zapíší na nástěnku Padlet.com
Zde hra vytvořená v learningapp.org.
PS: Video bylo vytvořeno v aplikaci iMovie. Mluvící žárovky byly vytvořeny v aplikaci Chatter pix. Použité fotografie jsou z pixabay.com, úložiště, kde můžete vyhledat fotografie zdarma k použití (s volnými autorskými právy).
Hezké, to by se mi v žákovských letech moc líbilo. Děkuji za nápad.
Díky, Jarko. Kdybys něco podobného spáchala, budu ráda za sdílení. Petra
Dobrý den, moc děkuji za inspiraci. Google formuláře jsem teď sice nepoužila, ale jsem vždycky ráda za inspirační střípky. I když o únikovkách přemýšlím často, tak teď jednu použít mě napadlo až přes vaše inspirační video. Potřebovala jsem s prvostupňovými dětmi „nenápadně“ probrat běžné denní činnosti (vstát, nasnídat se, vyčistit si zuby…), tak jsem vymyslela příběh robota, který to všechno absolvuje, ale když chce na koloběžce vyrazit do školy, zjistí, že ho někdo zamknul zvenku a vysvobodit ho musí děti. Odemykat budou zámečky na Flippity, ukryté jsou tam popisy zvířat v ich formě. A celé to je jen v lehce animovaném PowerPointu, na složitě videa musím postupně, uvařila bych se v tom. Alespoň jsem si ale díky vašemu nakopnutí vyzkoušela Chatter pix, lednička robotovi oznamuje, že dneska je bohužel prázdná. Jen ještě nevím jak s obrázkem, na kterém se robot otvírá o branku před Downing Street, jakože se dostal ven. Čtečky QR kódů nebudou mít ani všichni rodiče, že bych to schovala přes to, tak to jsem zatím zavrhla, uvidíme. To jen že inspirace funguje různými směry :).
Omlouvám se, nechtěla jsem dávat jako „název“ jméno blogu, ale normálně se podepsat. Ehm… očividně toho musím v digitálním světě dohnat více, než si myslím :(.
Nemusíte se tím nijak trápit, prostě to jen neumíme v té šabloně přepsat.
Úžasné. Dáte vědět, jak se to dětem líbilo? Kdyby byly potřeba nějaké rady, ozvěte se radši emailem, nebo si třeba můžeme zavolat. Moc mě těší, že se do toho pouštíte.
Nádhera. Jednak jako inspirace (pro mě), ale hlavně… naši čtvrťačku to natolik zaujalo, že luštila šifry o elektřině. Největší poznatek pro ni byla mobilová šifra: „To tak vážně dřív lidi psali esemesky?“
Tak to mě těší 🙂 Doufám, že dostala až k diplomu. Petra
Dostala. Už ho má hrdě vytištěný. Ale dalo jí to zabrat.
Mám vážně ohromnou radost. Pozdravujte záchranářku 🙂 Petra
Tak dávám vědět, že snad líbilo. Děti hlásily, že robot osvobozen, teď už může do školy a „ať se prý učí na učení“. A od jedné maminky mám zprávu, že chlapeček, který sice všechno (s jejím velkým přičiněním) hrál a plni, ale bez velkého nadšení, o zámečcích prohlásil, že „to bylo dobrý“. Toho si cením snad nejvíc, plyne z toho ale, že únikovek fakt bude třeba víc s Flippity si nevystačím. Takže díky (a taky za nabídku konzultace)!
To moc ráda slyším. Těším se i na případné konzultace. Petra
Mohu mít hloupou otázku? Kde prosím najdu odkaz, který bych mohla poslat dětem k únikovce, aby se jim zobrazila rovnou přes celou obrazovku a mohly hned pracovat (a nemohly upravovat nastavení apod.)? Něco mi uniká 🙂
Dobrý den, s tímhle zadáním zacházíte jako s formulářem – vpravo nahoře je Odeslat, když na něj kliknete, tak se objeví tabulka, v ní vyberete možnost Odkaz (takový řetízek), ten zkopírujete a dáte žákům, nebo po vložení do prohlížeče zobrazíte ve třídě.