Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Na Erasmu ve Finsku

Zveřejněno v 14 února, 202013 února, 2020 od Petra

Jak už víte, podařilo se nám získat dvouletý projekt Erasmus+ KA2 partnerství škol, který jsme nazvali Giants.

V tomto projektu spolupracujeme se školami z Polska, Řecka, Finska a Španělska. Společně se pokoušíme najít nové metody výuky a hodnocení žáků, zaměřujeme se na spojení umění a ICT. Pokusíme se také do výuky zařadit gamifikaci (využití her). Každá ze škol je expertem na jednu z uvedených oblastí a věříme, že za dobu trvání projektu se všechny školy posunou v dalších oblastech.

V tomto týdnu jsme na projektovém setkání ve Finsku, je to naše druhé projektové setkání. Sešli jsme se na základní škole ve vesnici Lapijoki, v oblasti Eurajoki. Ve vesnici žije asi 900 obyvatel. Lapijoki se nachází mezi městy Rauma a Pori, které leží asi 100 od Turku (tohle město byste už možná mohli znát).

Jak to na škole v Lapijoki vypadá? Škola má od prvního do šestého ročníku po jedné třídě, celkem něco málo přes 100 žáků. Pracuje na ní 6 učitelů (jedna z nich je ředitelka, která je zároveň vyučující v jedné třídě), a 4 asistenti. Jednou za týden na školu přichází sociální pracovnice, placená městem, která pracuje s dětmi, které mají problémy v rodině apod. Ředitelka učí 21 hodin týdně, pak dělá ředitelskou práci.

 

Pokud některý z učitelů onemocní, tak ředitelka může zavolat někomu na seznamu suplujících učitelů (často studenti), kteří pak přijdou do školy učit za toho, kdo je nemocný. Tito suplující učitelé čekají na zavolání z některé ze sedmi škol v oblasti, že je potřeba, aby do školy přišli. Pokud nikdo ve školách nechybí, nepracují, ale také nedostávají plat. Zaplaceno dostanou pouze za odučené dny. Stává se, že suplující učitel má některé ráno třeba tři telefonáty z různých škol. Pak si může vybrat.

Budova školy je 125 let stará. Oblast, pro kterou je spádová, se od té doby trochu přesunula z okolí školy blíž k městu. Což znamená, že někteří žáci mají nárok na to, aby pro ně byl poslán školní autobus. Na ten mají nárok prvňáci a druháci bydlící ve vzdálenosti nad tři kilometry, starší děti nad pět kilometrů. Většina dětí ale jezdí na kole nebo chodí pěšky. Na kole jezdí samy už i velmi malé děti, vizuálně druháci. Po skončení školy popadnou helmu, nasednou na kola a jedou domů. I teď, v únoru (i když letošní zima je i zde velmi teplá, sníh není a nevypadá, že v dohledné době napadne).

Organizace školního dne se liší den ode dne. Většinou začínají v devět tak, že se shromáždí na dvoře po třídách a učitelé si je odvedou do třídy. Je-li potřeba, začínají třeba o půl hodiny dřív, stačí jen informovat rodiče.

Všechny přestávky tráví venku, pod dohledem jednoho učitele a jednoho asistenta. Ven nechodí, jen když hodně prší. Oběd mají velmi brzo, už před jedenáctou. Jídlo si nandavají žáci sami, k obědu je vždy kromě hlavního jídla i spousta zeleniny Vyučování končí kolem třetí.

Pokud jde o předměty, hodně času věnují ručním pracem všeho druhu. Pilku i šití dostanou do ruky všichni bez ohledu na věk a pohlaví. Na elektrickém šicím stroji šijí všichni od třetí třídy. Spojují dílny a matematiku, nerýsují trojúhelníky do sešitu, ale rovnou měří, řežou a vyrábí.

Na škole probíhá program připomínající program Les ve škole škola v lese. Tento program probíhá pod vedením učitelky, která je na jeho vedení speciálně vyškolená. Program je celostátní, ale neúčastní se ho každá škola. Každá třída tak stráví jedno dopoledne jednou za čtrnáct dní v nedalekém lese, kde na stanovištích plní různé úkoly.

 

Všimla jsem si, že pokud ve skupině pracují na nějakém úkolu, pracují tak dlouho, dokud ho nesplní. Jedné skupině stavba Da Vinciho mostu zabrala dva dny.

 

Ve třetí třídě každý žák dostane iPad, když v šesté třídě opouští školu, odevzdá ho a dostane notebook. To je možné proto, že v oblasti jsou postaveny jaderné elektrárny a také úložiště jaderného odpadu. Oblast Eurajoki tak dostává více peněz, které pak dává na vzdělání. Třeba nákupem tabletů a notebooků nebo tím, že umožňuje provoz dvěma velmi malým školám s 25 a 19 dětmi.

Učitelé si velmi cení svobody a důvěry, kterou mají při plánování výuky a výuce samotné, jeden učitel se vyjádřil, že pokud by tuto svobodu neměl, tak by neučil.

V zimě se škola věnuju výuce zimních sportů, mají výuku sjezdového lyžování, bruslení, ledního hokeje.

Překvapilo mě, že je ve škole dost ticho. Zřejmě se už v útlém věku projevuje finský způsob života, který nám osvětlila jedna průvodkyně: “ My Finové dokážeme hodiny mlčet. Není to nic nezdvořilého, jsme spolu, ale mlčíme.” Zvláštní, že se tomu finské paní učitelky dost smály.

 

 

 

6 komentářů u „Na Erasmu ve Finsku“

  1. Dojmy napsal:
    14 února, 2020 (12:43 pm)

    Ahoj, silné sdělení. Hodně mě to oslovilo. Vstřebávám zatim…

    Odpovědět
    1. Petra napsal:
      14 února, 2020 (7:47 pm)

      Vlastíku, jsem moc ráda, že jsem to mohla vidět a zažít.

      Odpovědět
  2. Finsko napsal:
    14 února, 2020 (4:30 pm)

    Díky, inspirativní!

    Odpovědět
    1. Petra napsal:
      14 února, 2020 (7:47 pm)

      Díky, Zuzko.

      Odpovědět
  3. Evik napsal:
    14 února, 2020 (5:48 pm)

    Musela to být úžasná zkušenost👍 Máme podobnou z dánské školy. Proč to jen nejde u nás, nebát se dát dětem více samostatnosti, vlastní volby a rozhodování?

    Odpovědět
    1. Petra napsal:
      14 února, 2020 (7:46 pm)

      Nevím, Evo. Pro mě je to velké téma, zodpovědnost. Myslīm, že čím dřív se jí začnou děti učit, tím líp.

      Odpovědět

Napsat komentář: Dojmy Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Krásné léto
  • Dokončená opakovací únikovka
  • Konečně už to stiskni
  • Únikovka jako opakování
  • Digitální hudebka

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme