Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Jak jsme animovali

Zveřejněno v 6 prosince, 201912 dubna, 2021 od Slávek Hora

Na čtvrtek 28. a pátek 29. listopadu 2019 jsme si s Petrou Boháčkovou naplánovali workshop animace. I my se potřebujeme inspirovat. Potřebujeme se také potkat s kolegy na druhé straně, na straně školených. Animační dílnu pořádal VISK – Vzdělávací institut Středočeského kraje.

Po všeobecném úvodu došlo na rozdělení do skupin. V sále seděla naše kamarádka z BettShow 2018 Míša Seghmanová. Mrkli jsme na sebe a skupina, ještě s kolegyní Lenkou Kouřilovou, byla vytvořena. No nezastírám, že jsme si také chtěli popovídat. Při práci bude příležitostí víc než dost.

Proběhla inspirace a instruktáž – ukázky z animovaných filmů. Zadání prvního cvičení je tu. Takže jen jedna akce a akce a klid.

Vylosujte si téma. Vyberte si animační stůl a popřemýšlejte o námětu.

Téma? Dialog. A hlavně ho nemáme ukazovat ostatním. Bude to takový malý velký tajem.

Tak jak to provedeme?

Když dialog, tak bubliny, ne?

Začal jsem vystřihovat různé velikosti komiksovacích bublin, abych zdůraznil vzrůstající velikosti myšlenek animovaného objektu.

Takhle ne, to jim to hned všechno prozradíte. Udělejte to jako tu akci. A nezapomeňte na jednu akci a animaci klidu. (lektorka zasahuje)

Hmm, tak takhle to tedy nepůjde. Ale zůstaly nám na stole nůžky, tak to by šlo. Rozevíraly by se a zavíraly, to jako řeč. Tak to by šlo. Jdeme na to.

Když se chcete hnout, tak před pohybem vpřed musíte udělat protipohyb a ten musíte rozfázovat. (lektorka zasahuje)

Teda, řeknu Vám, animace to je dřina. První cvičení jsme splnili, vyexportovali a už ho promítají na plátně. Ale je to zajímavé. Mluví se o tom, co jsem udělali dobře a co příště ještě vylepšit. Asi si to budu muset sepsat, abych na nic nezapomněl. Tak si to cvičení nezapomeňte pustit. Všimněte si toho krásného ladného pohybu černých nůžek, když ty červené do něj dloubnou.

Máme tu druhé cvičení, to bude už komplexní včetně postprodukce. Tedy i se střihem, zvuky a titulky. Zadání? Objevitelská výprava ve vesmíru. Bude to práce s filmovou řečí. Musíme vytvořit storyboard – scénář. Jakýsi fotokomiks s popisem scén, abychom to nevymýšleli až při natáčení. Je nám vysvětleno, že s tím se jde třeba před grantovou komisi a žádá se o prostředky. Je tu i odhad délky.

Jdeme na to. První nápady, smích, opuštěné myšlenky, nakonec vítězí cesta směrem k názvům planet ve sluneční soustavě. Tyčinka Mars, Milky way, stavebnice Merkur, Věstonická venuše… Vydávám se na výpravu k místní Jednotě. Jsme ve vesničce Nesuchyně, Jednota tu zavírá ve 14.30 h. Na hodinkách je 15.00 h a v recepci hotelu tedy nic z cukrovinek nemají.

Máme nějaký další nápad?

Míša to namaluje. Dobře, role určena, Míša odchází. A my se dáváme do práce. První scéna – dalekohled, hledáme místo ve vesmíru, budeme zoomovat, zaostřovat, najednou objevíme malou blikající tečku, vracíme se na ni, střih, akorát se z prahmoty oddělují planety. Prahmota se otáčí, planety vyletují. Střih, planety se otáčí kolem slunce. Konec. Tak plán pěkný. Animujeme, animujeme, ani si nevšimneme, že jsme si zvětšili v animačním programu naši animační plochu na 175 %. Průšvih na obzoru, protože vidíme okraje krabice, na které je černý papír a v něm vystřižené kolečko dalekohledu. Podobná věc se nám „podařila“ i na další animační scéně.

Co s tím budeme dělat?

Teď už rozhodně nic, protože je večer a my jsme tedy unaveni. Uvidíme ráno. OK. Vzpomínám si postupně, že mám aplikaci, ve které jsme řezali video, když jsme tam nechtěli mít rušivé objekty. Takže jdeme do iPadu, no jasně, aplikace tu je, aspoň ji vyzkoušíme. To už tedy je ráno. Vyexportujeme si naše tři scény do Google Disku – chvála cloudu. Zkoušíme ořez videa. Hurá, funguje to. Ušetřili jsme spousty času. Utratil jsem 79,- Kč za pronájem aplikace na týden. Práce vyžaduje oběti, i finanční.

Ostatní týmy ještě animují, my se dáváme do postprodukce. Protože ovládáme dostatečně iPad, volíme jako střihací nástroj iMovie. Potřebujeme nějaké zvuky a hudbu, dostáváme od lektorů tipy, kam si pro ně zajít. Sami máme také nějaké zdroje, stahujeme do cloudu a exportujeme do iMovie. V týmu hledáme ty správné zvukové pozice, řežeme rušivé scény, zkracujeme zvuky, nastavujeme přechody. Ufff, náročná práce, ale výsledek se nám líbí.

Co titulky? Ty v iMovie jsou pro náš film nepoužitelné.

Na jedné z Letních škol s iPadem, jsme titulky řešili. Využijeme teda aplikace Intro Designer Lite a Scroll Credits. Připojíme titulky k filmu a exportujeme náš animák. Šup s ním do naší složky na cloudu, vyžadujeme i vytvoření cloudové složky od lektorů, abychom mohli sdílet k nim. Ještě prý lepší kvalitu – 720p prý nestačí, nakonec je tedy film v 1080p, to je prý dostačující. Ještě ty závěrečné titulky by mohly být v jiném fontu.

No mohly, ale na to už asi nemáme sílu.

Tak takhle vznikl Malý film o velkém vesmíru. A my jsme si vyzkoušeli ploškou a objektovou animaci, vytvořit si storyboard, vytvořit si projektový záměr pro grantovou komisi, ovládat program Dragonframe, ukázat v týmu a lektorům, že ovládat iPad s iMovie tedy umíme, prověřit hotelovou WiFi – běhala skvěle, přidávat hudbu a zvukové ekfekty do iMovie, domluvit se v týmu.

Velké díky patří týmu Aeroškoly, za organizaci semináře pracovníkům VISK, jmenovitě Lindě Richterové a Martinu Borskému. Poděkování patří také Míše Seghmanové a Lence Kouřilové, které byly výtečnými týmovými parťačkami.

A ještě některé z fotek z průběhu tvoření.

Realizace nůžkového dialogu

Náš storyboard

Planety

Prahmota

Nejvíc se odreagujete bušením do entru = snímek

Kosmický dalekohled

Animační stůl

 

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme