Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Jak jsem zase cestovala

Zveřejněno v 1 listopadu, 20193 listopadu, 2019 od Petra

Tenhle příspěvek zase píšu na cestách. Je možné, nebo spíš jisté, že do něj nenahraju fotky, protože je těžký život cestovatele, některé hotely mají blokované různé porty, a tak se nedá psát s využitím připojení na hotelovou wifi.

Tento týden jsem v Londýně, kde jsem měla možnost navštívit několik zajímavých škol. V krátkosti bych to shrnula asi takhle: byly to školy různých typů, v různých částech Londýna, školy státní i církevní, ale jedno měly společné. Ve všech úplně samozřejmě probíhá inkluze a úplně běžně využívají technologie ve výuce. Ne jako zpestření, ale jako nástroj, který pomáhá všem dětem k lepším výsledkům ve vzdělávání. Na jedné škole dokonce tak moc, že v každoročních standardizovaných testech SSAT dosahují úrovně 87%, zatímco celostátní průměr je 61%.

Ve všech školách mají výborně vybavenou knihovnu, kterou využívají pro výuku nebo pro samostudium. Všechny knihy jsou označené podle úrovní (v programu Zrychlený čtenář). Žák si vybere knihu podle úrovně, do které v danou chvíli patří, knihu přečte, odpoví na několik otázek týkajících se přečteného a na jeho konto se mu přičtou body. Tím postoupí na vyšší úroveň a může si vybírat z knih zařazených do této úrovně.

 

Všechny školy podporují trávení času venku. Některé jen během přestávek, jiné ale i během hodin. V nich se dá z každé třídy vyjít ven, do jakési předzahrádky, kde mohou pracovat třeba během výtvarné výchovy.

Na každé škole působí koordinátor pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, který zajišťuje hladkou spolupráci mezi učiteli, poradenským zařízením a rodinou. Na některých školách spolupracuje i se školami o v okolí, zejména se školami nižšího stupně.

A na co nesmím zapomenout – dvě školy si spočítaly, kolik ročně ušetří tím, že technologie využívají (například tím, že netisknou, nebo nezaměstnávají IT techniky). Jedna škola ušetří 10 000 liber, druhá víc než 16 000 liber.

První škola, kterou jsem navštívila, byla škola střední. Žáci, kteří ji navštěvují jsou ve věku od 11 do 16 let a je jich 800. Ve škole je více než 100 zaměstnaců, učitelů, asistentů učitele, nepedagogických pracovníků. Je to škola, kde hodně využívají ekosystém Google – mají chromebooky, využívají Google Classroom. Škola samotná se neustále rozrůstá, v roce 2023 budou mít více než 1050 studentů. Na škole je 30% žáků se speciálními potřebami. Práci s dětmi s SVP koordinuje školní koordinátor pro děti se SVP. Pro svou práci tyto děti mohou využívat širokou škálu pomůcek, například pero, se kterým žáci mohou přejet po textu a pero jim text přečte nebo řadu různých výukových programů, ať už online nebo ve formě aplikace.

Žáci si do jisté míry mohou volit svůj studijní program – buď může být více akademický nebo praktický. Povinná školní docházka je tu ve Spojeném Království d 18 let věku dítěte.

Druhá škola byla škola pro děti s poruchami autistického spektra. Zde využívají různě vybavené prostory – pro výuku například kuchyňku nebo různé pracovní koutky, pro zklidnění třeba temnou místnost nebo relaxační místnost. Žáci mají školní vzdělávací program naplněný především pratickými činnostmi, které jim umožní uplatnění v budoucím životě.

Třetí škola byla školou, kde žáci i učitelé využívají technologie Apple. Navštěvuje ji více než 800 studentů ve věku 5 – 10 let, z nich 9% má SVP. Aplikace, které pomáhají žákům v učení jsou především ty „prázdné“, takové, které musí učitel nebo žáci naplnit svým obsahem. Žákům s SVP technologie pomáhají být nezávislými. V téhle škole bylo spousta inspirace, pokud šlo o nové aplikace (Toca Boca Lab jsem vůbec neznala) nebo nápady (klíčovat na zelený talíř skýtá netušené možnosti).

Čtvrtá škola na mě udělala největší dojem. Škola pro děti od 6 měsíců (!) do 10 let, zřízená církevní komunitou. Škola, která využívá ipady, ale i prostředí Google. Škola, která leží v místě zatíženém obrovskou kriminalitou. Škola, kde je v každé třídě jeden až tři asistenti pedagoga. Škola, která učí děti, co to je stolovat a jíst zdravé jídlo. Škola, které se daří plnit podle mě nejdůležitější funkci – využít potenciál každého dítěte bez ohledu na to z jakého pochází prostředí. V téhle škole jsme nesměli fotit (mobil musel být uložen po celou dobu naší návštěvy třeba v kapse nebo tašce) – také zajímavá zkušenost. Nemohla jsem si dohledávat informace, fotit a sdílet. Ale přežila jsem.

Jsem moc ráda, že jsem se mohla podobné stáže zúčastnit. Díky za to.

 

 

4 komentáře u „Jak jsem zase cestovala“

  1. Lukáš Hartmann napsal:
    1 listopadu, 2019 (4:19 pm)

    Ahoj Peti, minulý týden jsme strávili podobně na 4 školách ve Finsku…mnoho věci společných (třeba to, že v Anglii i Finsku s tebou mluví uklízečka v supermarketu anglicky ;))…ale mám na tebe dotaz. Jedno z témat, které jsem si dovezl jsou mobily. U nás máme volnou wifi, v důsledku čehož můžeme z fleku zrušit dozory, všichni jsou na mobilech. Mám v plánu navrhnout nějakou celoškolní reflexi… jak to měli s mobily na anglických školách? Ptala ses?

    Veselé dny přeju
    Luk

    Odpovědět
    1. Petra napsal:
      2 listopadu, 2019 (9:20 am)

      Ahoj Lukáši, vidíš, na tohle jsem se nezeptala. Rozhodně jsem ale mobil u nikoho neviděla. Ani na jedné škole. Ani u žáků ani u učitelů.

      Odpovědět
  2. R.T. napsal:
    2 listopadu, 2019 (1:08 am)

    Super. Smekám.😉👍

    Odpovědět
  3. Lukas napsal:
    3 listopadu, 2019 (11:11 pm)

    BTW ty knizky to je super nápad, naše Rozárka chodila do Ostravy na ISO, tak to znám…a je to parada…

    Odpovědět

Napsat komentář: Petra Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny
  • zGIFuj to
  • Docela dobrý kolega

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář
  • Jarda Majer: Online adventní kalendář
  • Darina Novotná: Náramek na sledování velryb

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme