To si tak v zimě naplánujete webináře s tím, že bych mohli ukázat nějaké 3D modely. Webinář pro Centrum robotiky v Plzni. Naše srdeční záležitost.
Co třeba ten Sketchfab?!
Jednou webinář odložíte, protože nějaké organizační potíže, a pak na něj dojde. A při tom to přijde.
Průser, oni nám tu aplikaci zrušili?!
Tak odvolávat to nebudeme, zkusíme to odprezentovat i tak, přece to je zajímavé i bez aplikace. Znáte Sketchfab? Já na něj přišel, když jsem hledal rozšířenou realitu. Webové stránky plné 3D modelů. Moje modelářské srdce zajásalo. Když máme ve třídě chvilku na nějakou architekturu, jdeme se podívat do Google Earth a na Sketchfab. Vytvořte si určitě účet, je to zdarma. Koukneme i na vynálezy, přírodu, buňky…
A co žáci?
Pravda, to oni by si měli prohlížet, a aplikaci nemáme, tu nám zrušili. Teda já ji mám ve „starém“ iPadu, do nového stáhnout nejde, tím jsem na to také přišel. Hláška „Aplikace není dostupná ve vašem regionu“. Vytvořil jsem jeden školní účet, na který je profil přihlášený a můžeme si prohlížet samostatně. Třeba na školních iPadech.
A proč by si to měli prohlížet ti žáci? To jim nestačí na dotykovém panelu nebo na dataprojektoru?
Tak stačit by Jim to mohlo, ale jak potom budou budovat svoje digitální kompetence, že? Tak dost, jsem za 3D modely. Na dolním řádku můžete prozkoumat, v jaké kvalitě se model může zobrazit, můžete si zobrazít, v jakých vrstvách je model vytvořen, symbol cardboardu vám říká, že model je v úpravě pro virtuální realitu, občas se objeví i symbol pro rozšířenou realitu (AR). Kliknutím obrázky níže zvětšíte a uvidíte i legendu.
Na počítači to moc teda nepůjde.
Ale půjde, otevře se vám totiž QR kód (zase ten QR kód, vidíte, jak jsou důležité), načtete ho do vašeho mobilního zařízení, kliknete na plochu a už se u vás ve třídě objevuje robotická velryba. Zkusíte se s ní vyfotit? Tak s velrybou ne, ale s vaším vybraným modelem by to šlo, ne? Dobrodružství vzdělávání. Některé modely obsahují i průvodce, inspektora, který vás modelem protáhne. Já byl třeba v Koloseu, v gotické katedrále… Určitě to vyzkoušejte.
Uznejte, že tyhle obrázky jsem vám musel ukázat. 🙂
Jedna z účastnic webináře upozornila, že aplikace existuje – Explorer for Sketchfab (pro iOS, pro Android jsem aplikaci nenašel). V AppStoru chtěli Kč 29,–, koupilo jsem si ji, ale je to jen taková skořápka, která vás po výběru modelu stejně odhodí na webové stránky. Určitě to nějaký význam má, já ho zatím plně neobjevil a neocenil.
Po výběru modelu se nelekejte, že se po pravé straně objeví cena – ta je pro stažení do počítače, vy si dohlížet můžete, můžete dokonce vás model roztáhnout na celou obrazovku, pokud máte počítač propojeny s dataprojektorem, dotykovým panelem, nebo jen na panelu, je to dost efektní, navíc bezplatně. Prostě v tomto ohledu jsem konzument, třeba nadchnu nějaké své žáky a vyzkouší tvoření. Ostatně na webináře jsme is ukazovali prográmek Qlone (článek Jitky Rambouskové) nebo novinku z rodinky Merge Cube – Merge Skenner. Tomu se určitě taky budeme věnovat, jen musíme přijít na některé zákonitosti. Třeba kam mizí model po nasunování v Merge Skanner. 😀 Podstatná záležitost.
Určitě zařaďte 3D modely do vašeho repertoáru výukových pomůcek, určitě tím nadchnete vaše žáky, vaše hodiny se stanou více zábavnými, zajímavými a smysluplnými.
Slávek 3D Hora