Nedá mi to, abych nepokračoval v „novinářském článku“. Píšeme noviny z raného novověku. Vzpomínáte? Nejdřív výběr události a osobnosti v každém týmu, pak informace, pokračujeme psaním článku a vkládáme do generátoru fiktivní novin.
Cíle a kritéria na Padletu, „poličky“ jednotlivých týmů doplněny. Pracujeme. Konzultujeme – s některými týmy. Jiné se tváří netečně, je dost času. Rušíme se. Já je v jejich hakuna matata, oni mě v pracovním nasazení a hlídače míru na planetě třída.
Už píšete text?
Prý to mají vymyšlené. Někteří píší rovnou do generátoru novin, příště ty instrukce musí být přesnější, nebo je to tak dobře? Hledání nejefektivnější cesty.
Mají to vymyšlené, zkopírovali text z Wikipedie. Někteří. Generujeme noviny, posílám je do tisku. členové týmu si prohlížejí výsledky.
Stříhám sloupečky z novin a slepuji jedny velké formátu A3. Vypovídací hodnotu to má, pravopis, gramatiku nebo typografii – to jsme moc neřešili. Vidíte sami. Práce budeme mít ve škole ještě dost.
newspaper 2 newspaper 3 newspaper 4 newspaper 5 newspaper 6 newspaper 7 newspaper 8 newspaper 9 newspaper 10 newspaper 11
Musíte si rozkliknout ta PDeFka. 🙂
Čas pro prezentaci je stanoven, blížíme se k němu. Zastavujeme publikační práce. Týmoví mluvčí některých týmů jsou připraveni, skládáme mozaiky našich událostí. Doplňuji to o nezbytné další příběhy. Všech 7 týmů to ale nemůže stihnout, takže si necháváme půlku na „až pak“, tedy příští dvouhodinu.
Co jsem se naučili? To je moje otázka pro žáky na další dvouhodinu, kde musíme provést hodnocení kritérií, ale hlavně sebehodnocení.
Jak jsem pracoval jako člen týmu? Na čem konkrétním jsem se podílel? A jak se mi dařilo a jak se to pozná? Co bych potřeboval příště z hlediska organizace, aby se týmu dařilo lépe?
Pomalu se suneme ke kvalitnější práci. Pro každého z nás znamená ale kvalita něco jiného.
A co ta AI? Použili jste?
Dobrá otázka. Dal jde možnost vytvořit otázku pro umělou inteligenci, aby vygenerovala článek podle žákovského zadání. Zadáme to do mého účtu, vykopírují to přes podletí nástěnku do fiktivních novin a pokusí se ocitovat. Asi jsem je nějak špatně motivoval, případně nezdůrazňoval každou minutu tuto možnost, neboť nikdo nepožádal o tuto aktivitu. Ale možnost, tu teda měli. Ne všechno se hned podaří, takže já se nedám. Nicméně úspěch to mělo v osmém ročníku, kde nám AI počítala takový nepěkný chemický příklad. Máme ovšem pocit, že se AI netrefila a nespočítala to správně. Ověřujeme.
Slávek Hora