Provokativní otázka, skoro kacířské téma, na Lucemburky nám nesahej. Za těch to bylo úplně nejlepší. Jenže co my víme, jak to vlastně bylo?
A co kdyby tedy Lucemburkové měli ve své době Facebook?
To by šlo vytvořit?
Nebude to složité?
Nakonec se mi podařilo dva týmy z pěti nalákat na novou aktivitu v rámci Classtools.net. Petra o falešném facebookovém profilu – Fakebooku – psala článek, můžete si ho přečíst, funguje to stále stejně.
Zakládáme profil Václava IV. a Zikmunda Lucemburského. Zprvu se nám je nedaří uložit. No to proto, že se dostatečně nevěnujeme anglickým hláškám. Prostě musíš tam mít tři událost. Takže, týme, makej. Potřebujeme ukládat. Ukládáme i heslo, co kdybychom chtěli pokračovat z domova, v další hodině.
Zkuste vyplnit i přátele obou bratrů. Kdo s nimi tak mohl kamarádit? Zikmundové přidali i novodobé kamarády, přátele. Učíme se formulovat ty události na profil, některé nám jdou, jiné ne. Přece jen, je to dějepis, je to ve škole, tým nepracuje tak, jak bychom si představovali.
Hej, mohli byste s tou události hejbnout kostrou?
Cvičíme týmové role, spolupráci, komunikaci, zodpovědnost za odvedenou práci, plnit časový limit.
Budeme končit, profil nahrajte na nástěnku.
Nakonec jsme vše dokončili, nastala prezentace zjištěného. Jedna skupina vypráví o zraněních Karla IV. v turnaji v roce 1350. Ve třídě máme kostru z kabinetu přírodopisu, Karlovu přilbu (ta naše je plastová – po mém synovi), tým má za sebou výzkum jednoho populárně naučného článku. Jiný tým zase zvládl Breaking News, jiný se vyfotil díky klíčová na zelené plátnu na bojišti u Kresčaku. Dva týmy předvádí falešný facebookový profil. Hodnotíme naši práci. Tohle se nám dařilo, ještě bychom se měli naučit rychleji vyhledávat informace. A taky dodat fotky. To zase příště.
Mám z nich radost, jde to sice pomalu, ale pokroky jsou vidět, ukazujeme si je na našich nástěnkách. Ze zjištěných skutečností teď tvoříme test – vybrali si Blooket. Nebudou to ajťáci, ale budou umět používat technologie ke své profesi, ve svém životě a uvědomují si i rizika. Tzn., že si jdeme udělat hygienickou přestávku, nasvačit se protáhnout tělo.
Jak sledujete pokroky svých žáků vy?
Slávek Hora