Skládáte rádi? A mohl bych to vidět? Minule jste si mohli u Petry přečíst, jak skládali origami žabku a řešili přeměnu energie. To mi připomnělo skládání něčeho obecně. Občas vás tu počastuji skládáním nějakého modelu, občas do hodiny zakomponuji skládání puzzle. Nebo puzzlí? Čeština si prostě k tomu skloňování cestu prostě najde.
Můžete skládat fyzicky papírové kousky. Tuhle jsem se objevil na jedné fotce na Instagramu. Autor mě nasnímal na Karlově mostě cestou na konferenci o OrgPadu. Napsal jsem mu, ocenil jeho snímky. Proto ho taky sleduji. Jmenuje se Miroslav Kopřiva a jeho pražské fotky můžete sledovat na tomto instagramovém profilu. A proč o tom píšu? Vnuknul mi myšlenku, že si z fotky mohu nechat udělat puzzle (má je také vyrobené, konkrétně i z této fotky) a můžu se poskládat, z puzzle. Nebo z puzzlí?
Vyrobeno, krabice dorazila. Hezky jsem si poskládal, mě to uklidňuje. Hlavně ty plochy toho nebe a mostovka Karlova mostu. To je výzva.
A tak že bys zase zařadil do výuky puzzle?
Přesně tak jsem přemýšlel. Ale ty elektronické. A vám chci právě připomenou službu JigSawplanet. Vyberte puzzle, které chcete do výuky použít. Většinou je ještě zašifruji do QR kódu s obrázkem uprostřed. QR kód rozstříhám a k radosti třídy vytváříme různorodé skupiny. V těch pak žáci pracují.
Takže vstupenkou do hodiny je dnes část QR kódu, poskládejte ho a v této skupině dnes pracujete.
Máme ho načíst?
Jasně, načítáte, skládáte.
Pozor na záludnosti, někteří žáci zjistí, že je možné si zobrazit mustr (předlohu), ostatní puzzlíky zastrkají pod předlohu a vydávají práci za hotovou. Vlastně mi nahrávají na morální dilema, které pak řešíme.
Koho vlastně podvedete prvního?
Chvíle diskuze o smyslu konání, skládáme dál. Co vlastně je na tom obrázku? Zkusíme printscreen, ořezat snímek obrazovky, uložit ho do fotek a vyzkoušíme inteligentní rozpoznávání fotografií – Google Lens. Máme?
Nám to našlo spousty odkazů.
Jdeme odkazy třídit, řešíme věrohodnost, které by mohly ukazovat „pravdu“, které by mohly být nějak upraveny.
A jak se to upravuje?
Koláže máme ještě před sebou, nám jde dnes o ty historické informace. Použil jsem obrazy mistra Theodorika a plzeňskou Madonu. Sháníme informace o gotickém umění. Vzduchem létají slova jako deskový obraz, perspektiva, esovitě prohnutí, krásný sloh…
Navíc jsme se dnes naučili spousty digitálních kompetencí, zvýšili svou digitální gramotnost:
- načteme QR kód, někteří už ví, jak ho i vygenerují, řešili jsme i bezpečnost QR kódů a jak tam dostat ten obrázek;
- umíme oříznout snímek obrazovky a uložit ho do galerie, snímek umíme poslat do úložiště, třeba do Padletu, do Classroomu, drapnout ho;
- někteří objevili „zázračný“ Google Lens. A pozná to i stavby, květiny, zvířata… Určitě to zkuste taky;
- třídili jsme informace, rozhodovali jsme se, které uvedeme, kterých už by bylo moc – méně je více, prezentovali jsme zjištěné informace;
- padly také informace o autorských právech, kdo vyfotil a můžu já to použít?
- bavili jsme se také o strategiích řešení úkolů, o skupinových rolích…
90 minut práce, kde si někteří stačí vyšetřit čas na přemýšlení, odpočinek… A proč vlastně ne?!
Pokud si chcete své výtvory z puzzle ponechat, založte si na JigSawPlanet účet, ať nemusíte generovat puzzle znovu. Zařaďte si je do alb, ať v tom máte pořádek. Pokud využíváte puzzle jiných autorů, může se vám stát, že je smažou, váš QR kód bude odkazovat „nikam“.
A v čem byl vytvořen ten QR kód s obrázkem?
No přece QRCode Monkey.
Hodně radosti z vaší učitelské práce.
Slávek Hora