Asi to bude dneska docela nuda.
Takovou větu bych od tebe nečekal. Vždyť přece říkáš, že když to takhle pojmenuješ, tak to tak bude?!
OK, tak ano. Bude to dneska docela dobrodružství.
Jo, tak to je něco jiného, poslouchám.
Chtěl bych dneska psát o gramotnostech, zejména o digitálních. Skloňují se všude, diskuze běží i na sociálních sítích, dokážeme si vyměňovat názory v mailových konferencích, občas jsou to názory sžíravé a nekompromisní. Někteří z nás to berou jako dobový vývoj, jiní s tím nesouhlasí a to je asi tak všechno, co s tím mohou dělat.
Do RVP ZV (můžete si z tohoto odkazu stáhnout) se nám dostala kompetence digitální, tzn., že ji budeme muset rozvíjet. Jde nám o to jak a aby to nebylo jen náhodné, abychom to dokázali naplánovat.
V Národním pedagogickém institutu ČR dali dohromady moc zajímavé příručky. Jeden z nich se věnuje Digitální gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání. Moc pěkný a užitečný materiál.
Jak to chceš použít?
Jednak když plánuji hodinu s ICT ( jakémkoliv předmětu nebo vzdělávací oblasti), měl bych se zamyslet nad cílem a smyslem, měl bych si rozmyslet, co budeme rozvíjet, co se naučíme, a jak budou moci žáci dokázat, že splnili, že se rozvinuli, že se posunuli. Do materiálu si při plánování lepím lepící lístečky.
Na 5 stránkách tabulky máte rozdělené jednotlivé digitální kompetence, ve sloupci si najdete Váš uzlový bod – tedy věk žáka (třídu, stupeň vzdělávání). Věřím, že ve Vaší hodině použijete kde co. Že byste mohli označit spousty výstupů. Za mě je méně více. Důležitý je i přidělený kód. Máte tak přehled o tom, že jste nic nevynechali.
Takže máme naplánováno z tabulky na straně 10, že po 5. ročníku žák „odlišuje vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj“. (Digitální gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání [online]. [cit. 2021-03-18]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=94097&view=13123) Tohle budeme v hodině rozvíjet, to nevadí, že jsme to už dělali, potřebujeme to zautomatizovat, protože všechno, co je na internetu, není moje. Někdo to musel vytvořit, jen to vystavil na internetu, abychom se tím mohli pokochat (např. u fotografie).
A co s těmi, co už tohle dělají, vědí, že mají citovat?
Ty mohu odkázat na starší článek tady na blogu o citacích, aby si vyzkoušeli, jak to funguje. Často pak slyšíte: „Pane učiteli, to je dobrý.“ No, to je. Navíc se nedostanete do komplikací se zákonem. Je rozhodně lepší být v rozvíjených kompetencích výš. A ti žáci, kteří tohle umějí a praktikují to, učí svoje spolužáky, minimálně příkladem. Při reflexi určitě mluvíme o tom, co kdo z žáků dělal, kam se až dostal při svém učení.
Hodina proběhla. Nechte si na konci při reflexi také pár minut na zhodnocení procvičované, rozvíjené digitální kompetence. Ať se k tomu Vaši žáci vyjádří. Může to být např. formou exitky – lístek, kde žáci sepíší, jaké dobrodružství s ICT dnes zažili, jak to budou používat, či co by použili, používají oni. A na začátku další hodiny se věnujte souhrnu z exitek, nechte se naučit to, co Vám žáci navrhují. I vy rozvíjíte svoje digitální kompetence. Mohou Vám pomáhat Vaši žáci.
Už víte, jak na ty kompetence? Rozhodně to není nic složitého. Chceme je rozvíjet plánovaně, ne náhodně. Může se nám totiž stát, že pak budeme něco složitě dohánět. A to nemáme zapotřebí. V jakékoliv hodině a vzdělávací oblasti, třeba v mém oblíbeném dějepisu nebo češtině.
Tímto způsobem můžeme naplánovat čtenářskou i matematickou gramotnost. Vše z dílny NPI ČR. Určitě si stáhněte, vytiskněte, pracujte s tímto materiálem. Mně to pomáhá. Jak to máte vy, jak plánujete rozvoj kompetencí? Klidně pište do komentářů.
Slávek Hora plánující