Bude to znít asi divně, ale to, že jsou zavřené školy, se našemu projektu Erasmus+ KA2 Giants velmi hodí. Jednou z nových metod výuky, kterými se náš projekt zabývá, je totiž převrácená třída.
Převrácená třída je vlastně takové obrácené vyučování, kdy učitel (nebo žáci, což mi připadá jako vyšší level) připraví výukový materiál, typicky nějaký videotutoriál, který si žáci projdou dříve, než mají hodinu ve škole. Tam pak už řeší jen případné otázky nebo provádějí například pokusy. Videotutoriály jsou opatřené doplňujícími otázkami, které pomáhají žákům látku pochopit, nebo ověřují, jak danou látku pochopili.
Vzdělávacím materiálem ale nemusí být vždycky jen videotutoriál. Může to být i graasp.eu, místo pro všechno. Místo, kde můžete vytvářet interaktivní vzdělávací prostory/třídy.
Jak pak takový interaktivní výukový prostor může vypadat z pohledu žáka? Pojďme nakouknout do třídy, kterou jsem nazvala Postav atom.
Každý žák se před vstupem musí „podepsat“ (já jsem se svými žáky domluvená, že zapíší své křestní jméno a případně pro rozlišení i první písmeno v příjmení).
Pak se před nimi otevře seznam záložek – stránek s úkoly, které budou postupně procházet. Stránky mohou být doplněny o odkazy na další materiály, například na periodickou tabulku prvků, která je sama interaktivní (tahle obsahuje český název prvku, anglický i latinský a třeba i to, kdo a kdy prvek objevil).
Úkoly na stránkách jsou interaktivní, obsahují různé přetahování či možnosti vybírání z nabídky. Žáci mohou také sami označovat, jak jsou si tím kterým úkolem jistí, či jak dobře ho zvádli.
Připravená třída může také obsahovat PhET interaktivní simulace, o kterých jsem již dříve psala.
V takto pojaté třídě nesmíme zapomenout na závěrečnou reflexi, která může být tvořena třeba i nástěnkou v Padletu.
Je asi jasné, že práce v takto pojaté třídě je především v rukou žáka. Učitel má přehled o tom, jak žáci postupují, ale to si ukážeme až jindy.