O tom, že v našem projektu Erasmus+ KA2 Giants se také věnujeme využití únikových místností ve výuce, už víte. O možnosti vytvořit si iluzi únikové místnosti online jsem už také psala.
Že unikové místnosti jsou téma, které do školy patří, dokazuje i to, že tři únikové místnosti byly letos připravené k vyzkoušení na Bett show. Myslím, že není divu, že se únikovky do škol dostávají. Je do nich totiž možno zařadit jakýkoli výukový obsah, žáci jsou během řešení aktivní, pracují v týmech. Velkou roli hraje čas potřebný k vyřešení – nesmí ho být příliš mnoho, ale ani málo. Když se nám povede přiměřená doba zvolit, podpoříme přirozené rozdělení rolí ve skupině, bez něj by hráči nestihli uniknout z místnosti včas. Při řešení musí být hráči kreativní, objevují se totiž úlohy typu křížovky, šifry, skládanky, otázky psané neviditelným inkoustem, skryté qr kódy. Velmi důležitý je motivační prvek, který celou místnost uvádí. Většinou je to nějaký příběh, třeba ve formě videa.
Na Bett show jsme si mohli vyzkoušet tři místnosti. První byla tak trochu inspirována výzkumem vesmíru. Představte si, že satelit Carbonit 2 přestal pracovat a my ho museli opravit. Úkoly v téhle místnosti zahrnovaly práci s fotografiemi a mapou, programování (a spolupráci, ten kdo programoval, se musel spolehnout na údaje získané od spoluhráče), poslech a luštění šifry a závěrečné resetování porouchaného přístroje zadáním čísel získaných na předchozích stanovištích.
Druhá byla celá zařízená jako kancelář, ve které bylo někde ukryto osm číslic. Byly to důmyslně ukryté otázky typu slovní hříčky. Schválně, věděli byste za kolik bodů je láska?
Poslední místnost byla hodně technická. Měla dvě části – jednu spíš mechanickou – bylo potřeba ovládáním joysticku dostat lunární vozítko na určité místo, sebrat tam ležící součástku a odvézt ji. Ve druhé části bylo potřeba naprogramovat dopravní pás, aby dovezl klíček potřebný k otevření.
Jestli vás zajímá, jak jsme uspěli, tak tam, kde byl potřeba jazyk, to trochu drhlo a tam, kde šlo víceméně jen o techniku, jsme to dávali s přehledem.
Poznámka na závěr. Když jsem tenhle článek psala, uvědomila jsem si, že při řešení únikových místností žáci uplatňují dovednosti pro 21. století. Takže jo, rozhodně se na ně v tomhle pololetí zaměřím.