Oni měli na mysli tiskni, ale to jsou takové krajové zvláštnosti. Nebo jsem to přinesl já? Bůh ví, kdo to byl, ale je to jedno. Dnes o principech práce.
Modelujeme v Tinkercadu 3D objekty, abychom mohli tisknout. Máme vytvořeny třídy a v nich žákovské účty. Jako učitel vidím práci žáků, nutím je však, aby dokázali práci vyexportovat ve „správném formátu“ a otevřít si ji ve sliceru, tedy v PrusaSliceru. Chtěl jsem po nich, aby svoje výtvory dokázali nahrát třeba do nějakého cloudu – aby to bylo vidět, tak do Padletu.
Prohlédli jste si výrobek ze všech stran? Nelevituje vám? Neponořuje se pod podložku?
Neeeee, jak by mohl, tohle všechno už známe.
Tak jdeme slicovat, vyzkoušejte si to sami. Chvíli nastavujeme parametry ve sliceru, jen to jednoduché. Hlavně ať je nezahltím.
Žádné problémy.
Dobře, tak to stiskneme.
Skládám naše 3D výrobky do sliceru, už vidím problémy, avizuji je. Ale co, tak to vyzkoušíme, ne? Dávám ještě vyhledat, z jakého materiálu bychom mohli tisknout, jaké pro něj potřebujeme parametry. Nechávám také vyhledat nejčastější chyby při 3D tisku.
Uveďte zdroj.
Zdroj? Jo ahaaaa. A stačí to takhle?
Začíná přímý přenos z tiskárny, zapínám zrcadlení iPadu, na něm zpínám fotoaparát, ať to vidíme ve velké, formátu na stěně. Někoho tím už neohromím, to ani nechci, chci, aby viděli, jaké aktivity bude tiskána činit. Popisuji to.
Ráno vám výtisky přinesu.
Až ráno?
Tak něco se nám odlepovalo, někde se trhalo vlákno, některé výrobky jsme tiskli bez podpěr ve výšce (všechno máme zkontrolováno, že), někde se nám risk vyplatil, někde máme špagety. Ovšem bez těchto chyb by to nešlo, kde bychom sehnaly ty všechny zkušenosti. Učíme se z chyb. Takže příště ještě lepší kontrola, opravdu si prohlédněte výrobek ze všech stran, i zespoda. A hlavně máme „vlastní“ výrobek, a o to šlo především.
Pro mě je to zkušenost, že se to s žáky dá realizovat, že 3D tisk můžeme zkusit i v jiné hodině než při informatice. Hlavně jsem si pohrál se systémem, kde si připravím třídy a žáky, oni si jen kliknou na odkaz a zadají heslo. Snad jsem je přesvědčil o výhodnosti cloudového řešení, ukázali jsme si i rizika. Byl to můj úkol pro tento školní rok, konečně rozjet 3D tisk. Zaujatě jsme pracovali na vlastním výrobku.
Ilustrační snímky z akce 3D tisk:
Slávek Hora