Nevím, jestli činím dobře, ale občas si při suplovaných hodinách vytvořím svůj vlastní program. Dnes jdu na hudebku. Kdysi jsem několik let chodil do LŠU, dnes ZUŠ. Moc mě to nebavilo, je víc faktorů, proč to tak bylo. To je jiná historie, o tom zase někdy příště.
Tak co bychom mohli s osmáky (u kterých mimochodem učím informatiku) dělat? Ta informatika je jedna hodina týdně, takže si asi umíte představit, co za 45 minut stihneme.
Zkusíme si složit hudbu v GarageBandu (protože iPad, nativní aplikace). To bude vypadat jako v seriálu mého dětství – Podvuhodná dobrodružství rodiny Smolíkovy. Díl se jmenuje Planeta hudby, dám vám se odkaz. Legendární seriál maďarské televize, který jsme jako v dětství hltali. Musíte přejít přibližně na 1 hodinu 40 minut, a pak už uvidíte, jak probíhala naše hodina. Kousek jsem si pustil. Mohl bych přijít do hodiny a odzpívat přivítání a instrukce. No uvidíme, to je výzva. Hlavně jim nesmím zapomenout říct, že budeme v jiné třídě, v jiném patře, abych nemusel ty iPady přenášet a abych se mohl rychle přepojit na interaktivní panel se svým iPadem.
Začíná hodina, sedmá. Zapomněl jsem jim říct, že se sejdeme v jiném patře, v jiné třídě. Zpívat jsem nezačal, protože se trousili s větami, že nevěděli, že jsem jinde atd. Bylo po polední přestávce. Zklidnění, instrukce a jdeme pracovat.
Pouštím seriál, hluk na planetě hudby veliký. Proto použijeme tišící gesto na přerušení práce, kdyby bylo potřeba.
Tak takhle to tu bude za chvíli vypadat.
Jdeme pracovat. Hledáme v GarageBandu LiveLoops, někteří zkouší i ostatní hudební nástroje. Vždycky jsem se GarageBandu bál, najednou ho volně používám, je to krása. Nahráváme.
Musíme vyexportovat naše dílka. Jako hudbu, vyzvánění nebo projekt?
Vysvětlujeme si rozdíly. Exportujeme. Zatím do Souborů.
Pojmenujte si svou hudbu, aby se vám to lépe hledalo.
Někteří vnímají, jiní ne, však to za chvíli napravíme.
Abychom si mohli poslechnout hudbu ostatních dvojic, nahrajeme si vaše výtvory na padletí nástěnku.
Padletí nástěnka je založena, někteří nahráli, někteří nahrát nemohou, prý chyba. Asi to mají hodně veliké. Upozorňoval jsem je na to, vyzkoušeli si na vlastní kůži. Pouštíme si kousky složené skladby.
Proč jsme to dělali? Abychom si ukázali, že složit hudbu nemusí být takovou překážkou. Také jak se exportují soubory a do jakých míst, jak to nahrát do nějaké cloudové služby, jaký to má formát…
Zkusíme si spolu zahrát ještě na jedno společné piáno?
Někteří souhlasí, jiní se nevyjadřují, sedmá hodina v osmém ročníku. Použijeme Chome Music Lab. Dávám odkaz, děcka zkoušejí, generuji si odkaz do QR kódu. Tak takhle to nepůjde, koukáš jinam, musíš vlevo dole. Bože. Hlavně nepanikař. Načítáme QR kód.
Podařilo se mi a v závěru hodiny už hrajeme na mém iPadu na jedno piáno. Je tam nástrojů víc, zvou vás k vyzkoušení. Proto pro mé osmáky zůstává nástěnka stále přístupná ve čtecím módu, aby si vyzkoušeli, třeba doma, nebo na příští hudebce, až budou reportovat kolegyni/kolegovi, co dělali na digitální hudebce.
A díky Danovi Pražákovi, že mi před léty ukázal tišící gesto pomocí tleskání. Díky tomu se mi dařilo tuhle hlučnou hodinu na planetě hudby trochu uřídit. 🙂
Slávek Hora ze suplované hudebky