Nastal čas vytáhnout do hodiny nějakého robota, do hodiny informatiky, třeba se nám podaří ho zařadit do jiných oborových oblastí.
To jsou ti roboti z Plánu národní obnovy.
Začínáme otázkou, proč bychom měli umět robotům poručit, naprogramovat je. Padlo mnoho nápadů. I to, že už by konečně mohli chápat, co potřebujeme. Tak takhle daleko ještě nejsme. A divadelní hru R.U.R znáte? Tam se poprvé objevilo slovo robot, ano, je českého původu – bratři Čapkové.
Dneska využijeme vykuchaný robotický vysavač.
Vysavač doma máme, ale tenhle nevypadá vykuchaně.
No jasně, dostal nějaký design, aby se vám líbil, nevysává, ale musíme mu umět poručit. A uprostřed má díru. Na Padlet jsem shromáždil návody na používání iRobota – Průvodce, Začínáme, také simulátor iRobota, materiál Nauč se programovat a Úvodní projekty s iRobotem jako inspiraci.
Když chceme umět něco ovládat, koupíme si novou věc, musíme…
… si přečíst návod.
Instrukce zněla jasně – prostudovat návod a do další sekce na padletí nástěnce napsat, co jsem se dnes naučil dozvěděl, co pro mě bylo zajímavé. Ti, co měli více času, rychleji a funkčně čtou, použili simulátor a začali i zkoumat, jak se robot v simulátoru ovládá.
Tak ještě ty skutečné roboty.
Tady jsou.
A další otázky následují.
Jak je připojit k našim počítačům? Jak si stáhnu program ze simulátoru do robota?
To by nebyl robot, aby nás taky trochu nevyzkoušel. Kliknu, nejde připojit. Kliknu znovu, nejde připojit, kliknu ještě jednou, nejde připojit… Co dělám špatně?
Není zapnutý. Aha.
Kliknu do programu, nejde připojit, kliknu znovu, nejde připojit, kliknu ještě jednou v programu, nejde připojit… Píšu Petře Boháčkové, může až za 5 minut. Vzpomněl jsem si ještě před realizací telefonátu.
Tenhle robot funguje jen při ovládání z aplikace na mobilních zařízeních, v počítači jen v prohlížeči Chrome. Heuréka. Je připojen a už nám maluje logo iRobota.
Potrápili nás ti vysavači hned druhou hodinu. Opět nejdou spustit, spárovat. Ani přes iPad. Chrome spuštěný… No a tentokrát chěli vysavači aktualizovat.
Tak ještě musí žáci přijít na to, jestli máme ve školních počítačích Bluetooth – to je úkol na příští hodinu.
A co se moji žáci naučili? Vybírám z nástěnek: že robot umí taky malovat (na to má tu díru uprostřed) gumovat (proto nám ten obrázek na paíru nepřipadá jako originál – robot nemohl gumovat fixu), musíme mu čistit kolečka, umí zahrát noty, reagovat na světlo… Číst návody se vyplatí.
Ještě vám zprostředkuji ty materiály, které jsme měli k dispozici, také náměty pro vaši práci – nasdílím vám to pomocí padletí nástěnky.
Ještě nějaká fotka z našeho bádání, zkoumingu.
Slávek Hora