Máte rádi historky? A mohl bych to vidět? Klasik. Ale já mám opravdu rád historky. Jsou barevné a je to párty hra.
Jakože párty ve škole?
Jistě. Když je k tomu příležitost, potřebujeme něco procvičit, jdeme do takových her. Klidně můžeme mít v hodině párty. Však už jste si mohli přečíst články o GarticPhonu, malování s umělou inteligencí atd., takové hodiny jste s námi mohli prožít na mnoha konferencích, workshopech.
Dneska zvolíme papírové kartičky. I když Petra Boháčková už mi ukazovala i elektronickou podobu. Kam ona na ty všechny nápady chodí?
Začíná hodina, jak jinak – suplovaná, ale už jsme měli historky i na češtinách, které jsem učil, v dějepisu, protože je jedna edice ze středověku, na informatice, protože procvičujeme informatické myšlení.
Začínáme tím, jak se ptáme, jaké otázky používáme.
A ony jsou druhy otázek?
Jistě, otázky zjišťovací – můžete na neodpovědět ano/ne; otázky doplňovací – musíte doplnit větou další relevantní informace. Vyzkoušíme, no jo, je to tak. tak jdeme do hry.
Přečtu vám zadání, vy si napíšete pár otázek, pak se budete ptát a pátráme po příběhu.
Zatímco žáci vytvářejí otázky po přečtení zadání na lícové straně kartičky, čtu si příběh na rubu kartičky. Aha, tak to bude bžunda, nebo to bude docela náročné. Uvidíme, jak se žáci s příběhem popasují. Pravidla si můžete upravit, mohou se ptát skupiny žáků, mohou se ptát ti, kteří se hlásí, můžete se ptát popořadě… Důležité je si naslouchat, je docela zbytečné, ptát se stále na to samé. Je třeba si zapisovat, odškrtávat… Management nechám na žácích, však oni si s tím poradí.
Hra začíná, nejdříve je patrný ostych, tak neučím tu každou hodinu, získáváme spolu vztah, budujeme důvěru. Doprovázím otázky mými komentáři, jásám nad zajímavými informacemi, občas zlomyslně maluji čárky za stejné otázky: „Tahle už tu byla, pojďme poslouchat.“
Nakonec jsme dnes protočili čtyři kola, v tom posledním nám to už šlo docela pěkně, přišli jsme na princip. Protože balíčků vlastním asi 10, měnili jsme i tematiku. Ano, druhů kartiček je více, všechny nejsou pro děti, pozor na to.
Ještě reflexe, dnes jen palcujeme. Za mě je spokojenost, žáci si odnáší zážitek ze hry, ale také informace o druzích otázek, procvičili jsme „otázkování“ v celkem bezpečném prostředí, dozvěděli jsem se mnoho informací o příhodách lidí z minulosti. Třeba tu o zkaženém mase, o středověkém schodišti a rozmařilosti pána hradu, která ho stála život, o Kruthlavovi.
Tak pojďme si zakoupit nějaký balíček – černý, bílý, zlatý, duhový…, pro děti dětský a jdeme hrát.
Hodně štěstí ve hře. A měňte různě pravidla, ať je to zážitek.
Slávek Hora
P.S.: Nebudu sem dávat odkaz na historky, abyste si třeba nemysleli, že mám z prodeje nějaký profit, však vy už si historky najdete sami. 🙂