Ještě mi zbývá pár střípků z naší návštěvy školy Escola Dolors Martí i Badía, o které bych se s vámi chtěla podělit.
Dvakrát týdně odpoledne organizují něco jako aktivity v centrech. Tenhle překlad asi není správný, ve škole spíš místo tohoto říkají práce v různých prostředích, práci v centrech aktivit to ale hodně připomíná. Různých prostředí (aktivit) je osm. Je to světelná místnost, divadlo, stavění konstrukcí, věda, umění, psychomotorika, jemná motorika a domácnost. Žáci jsou věkově pomíchaní, na začátku si to, v jakém prostředí budou pracovat, sami vybírají. Práce tam pak trvá necelou hodinu a půl.
Pro mě nejpřekvapivější bylo prostředí světelné místnosti. Místnost je vlastně temná, ale se světlem si tam žáci hrají. Mají k dispozici různé světélkující barvy, modelínu, nálepky a pomocí nich vytvářejí různá díla. Buď sami nebo ve skupině. Také si mohou vzít malé baterky a kostky s barevnými fóliemi uvnitř a hrát si se světlem a stíny. V místnosti hraje tlumená relaxační hudba.
Pak jsme viděli hodina čtení ve třetí třídě, která byla věnována zjišťování pokroku od minulého hodnocení. Každý žák dostal text podle své úrovně. Úrovně byly tři. Jednu tovřil text napsaný relativně malým písmem, dlouhý na celou stránku. Na druhé stránce byly otázky k textu. Další text zabíral asi půl stránky a byl napsán větším písmem, na téže stránce byly otázky k textu. Jeden žák jen rozeznával a doplňoval písmena. Také jsme si prohlédli pracovní sešity na psaní a na science.
Na škole také organizují hodiny katalánštiny pro cizince. I když žáci umí španělsky (jsou např. z Mexika), učí se katalánštinu. Celkem je ve skupině 15 žáků, ale pracují po skupinách, v té, kterou jsme viděli my, bylo 5 žáků. Všichni se nám katalánsky představili. Pak pracovali s písničkou, kterou složili žáci čtvrté třídy společně s raperem (jméno jsem nepostřehla) a používají ji jako školní hymnu. Písničku zpívali, doplňovali slova, skládali rozstříhaný text.
Překvapivá byla pro mě i hudební výchova. Během ní všichni hrají na hudební nástroje jako orchestr a zpívají jako sbor. Ve čtvrté a druhé třídě na jaře se účastní společného vystoupení všech škol z Igualady. Na začátku školního roku se všichni vyučující hudební výchovy sejdou a vyberou písničky, ze kterých sestaví program vystoupení.
Rozhodně nesmím zapomenout na divadelní představení. Páťáci během 14 dnů před naším příjezdem připravili představení o legendě o sv. Jiřím. V představení vystupovalo asi 50 dětí (dvě třídy), každé mělo nějakou roli (v představení se třeba vystřídaly tři princezny, nebo tři draci a pod).