Tento týden se objevila zpráva, že na appstorech je aplikace Portál občana (odkaz na aplikace nejdete v pravém dolním roku). To musím mít, přeci to všechno chci obsluhovat z mobilu. Tak kdo by nechtěl. Aplikaci eDoklady (aplikaci si do příslušné platformy načtete přes QR kód) chce také stále více úřadů, dokonce i Policie ČR se probrala a bere prý eDoklady dříve, než měla. Tak to bychom s těmi žáky měli také přidat. I v té digitalizaci.
Co kdybychom to vzali přes noviny. Probíráme konec Rakouska-Uherska, necháme v příštích hodinách vzniknout Československo, noviny už vyházely… To bychom si mohli číst v digitalizovaných novinách.
Mám doma pár kousků jako dřívější odběratel časopisu Živá historie. A pak také znám projekt Kramerius – projekt Národní knihovny ČR – Digitální knihovna Kramerius – koukám se tam, vybírám jednotlivá periodika a… mám smůlu, protože všechny výtisky jsou k zapůjčení pouze prezenčně. Mohl jsem být bez práce. No nic, budu muset digitalizovat sám.
Poznámky v jablečné platformě už znáte, v podstatě můžete použít jakoukoliv aplikaci, která umí dokumenty naskenovat. Skenuji jednotlivé „artefakty“ přidávám i manifest Mým národům. Ve výběru jsou také Národní listy a politika, dokonce i výtisky krajanských spolků z USA. Vše vkládám do jedné složky na cloudu – ano, pamatujete si to správně – používáme Google Drive, nastavuji práva, abychom mohli stahovat.
Připravuji si týdenní plán, kde navrhuji kritéria a postup naší práce. Připravuji si sekci Materiál, kterou naplánuji tak, aby se mi zveřejnila na začátku dvouhodiny.
Ještě si vzpomínám na Raiting médií – portál, který hodnotí podle dané metodiky důvěryhodnost českých médií, to by se mohlo hodit i vám: Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Potřebuji si také připravit padletí nástěnky, na které budou žáci ukládat svoje splněné úkoly, důkazy o učení.
První dvouhodina začíná, připomínáme podmínky naší společné práce. Dávám dnes žákům důvěru:
Dnes si vytvořte skupinky tak, jak chcete, počet žáků v jedné skupině jsou tři. Dnes si nedáme žádný početní limit, kolik toho máte prostudovat a vyrobit. Pracujte tak, abyste se ponořili do práce, až doděláte jedno, začněte pracovat na dalším. Je to dnes celé na vás. Kritéria jsou vyhovující?
Ještě vymýšlíme otázku k zamyšlení:
Čtete noviny? A k čemu je to dobré?
Potřebuje se někdo na něco doptat?
Momentálně ne, ale ono to přijde a přichází – jak si stáhnout noviny do iPadu, jak se anotuje, kolik toho máme mít hotového, v kolik můžeme skončit a tak podobně. Trpělivě obcházím jednotlivé týmy, bavíme se karikaturami, protože součástí připraveného materiálu jsou i Humoristické listy, zkoušíme citovat článek z novin pomocí Citace.com.
Baví mě sledovat, jak se nástěnka plní příspěvky. Všem se nedaří stejně, ale to ani nejde, každou skupinku i každého člena v ní zaujme něco jiného. Chvíli je větší klid, chvíli se vzrušeněji diskutuje, i o tématech, které s našimi novinami nesouvisí.
Ve druhé třídě padne dokonce otázka:
A nemohli bychom dělat něco jiného?
Až se leknu své brutální odpovědi:
Nemohli.
A vy už víte proč. Vše se digitalizuje, a tihle lidé budou potřebovat umět ovládat digitální archivy, digitální dokumenty. Chápu, je to náročné, musíme překonávat překážky a tím se učíme. Kdybychom dělali věci jen rutinou, možná by nás chvíli těšilo, že to umíme, ale moc bychom se už neučili.
Ještě nám zbývá reflexe – co jsme se to učili a jak jsme na to šli. Co se nám dařilo, co musíme udělat jinak, abychom byli úspěšnější… to jen připomínám, to už z našich článku umíte.
Celé čtyři hodiny probíhaly tak svižně, že k nich mám jen 4 fotky. Tak já vám je se nasdílím.
Slávek Hora