Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Když je učebnice krásná

Zveřejněno v 15 března, 202413 března, 2024 od Petra

Hm, učebnice. Vlastně tohle slovo používám tak nějak ze setrvačnosti, tahle učebnice vlastně moc učebnicí není. Alepoň ne tak, jak si učebnici představujeme.

Mluvím o učebnici, dnes už tedy spíš o učebnicích, Vividbooks. Asi se divíte, proč o nich píšu? Protože se mohou honosit titulem Nejkrásnější učebnice. A nám dnes o cestě za touto cenou něco řekne její autor, Vítek Škop.

Ahoj Vítku, na začátek se našim čtenářům trochu představ.

Ahoj Péťo, moc děkuji za rozhovor! Původně jsem se školstvím neměl nic společného. Vesele jsem studoval grafický design na UMPRUM v Praze a dělal branding pro velké firmy. Létal jsem po světě po stážích ve firmách a školách. Pak jsem ale potkal Františka Cába a vznikla myšlenka udělat učebnici, která by byla vizuálně přívětivá, která bude k žákům hovořit jazykem dnešní doby, ať už slovy, designem nebo technologiemi. To mě připoutalo na jedno místo, k jednomu projektu. Nikdy jsem toho ale nelitoval. 

 

Tak, pojďme se podívat na dobu před, myslím, když tak mě oprav, před pěti lety. Jak cesta Vividbooks začala? 

Vše to začalo jako diplomová práce. Myslím že já ani František bychom tehdy ani nedoufali v co to může vyrůst. Po úspěšné prezentaci nás poslala UMPRUM do Londýna, odtamtud někdo jiný do Indie a nakonec do Ameriky až do centrály firmy Apple, tam všude jsme měli možnost ukázat Vividbooks. Po tomto hezkém kolečku jsme sehnali třetího kolegu, Daniela Ondráška a investora – Jindřicha Horáka. Bez nikoho z nich by se projekt Vividbooks, tak jak vypadá dnes, neobešel. Jasně, že na začátku jsme si mysleli, že jsme kápli na zlatý grál a že budeme mít peněz jako želez. Měli jsme tehdy v ruce učebnici fyziky v rozšířené realitě. Brzy se ukázalo že bude potřeba mnohem, mnohem více, a že to jen tak jednoduché rozhodně nebude. Zpětně nás baví, jak naivní jsme byli. 

 

Už na začátku jsem psala, že tahle učebnice není jen tak ledajaká. Přiblížíš nám, jak se s učebnicí pracuje? 

To hlavní, proč je učebnice jiná a skvělá, je práce Františka Cába. Jednoduše chtěl vytvořit učebnici, kde se bude míň vysvětlovat a více ptát. 

Učitel přijde do třídy, umístí před žáky akvárium s vodou a do něj něco položí. Jeden objekt se potopí a druhý zůstane plavat na hladině. Učitel se pokládá dětem otázky. Proč se to stalo? Žáci odpovídají, dohadují se mezi sebou. Učitel chytře klade otázku za otázkou, začíná od něčeho, co všichni znají. Kdo byl u moře? Pak následují těžší a těžší otázky. Nakonec hodiny si společně zapíší do pracovního sešitu to nejdůležitější, co se v hodině dozvěděli. 

To je analogie hodiny s Vividbooks. Jestli je akvárium reálné nebo jestli se promítá ve Vividbooks už pro nás tak důležité není. Jde nám hlavně o to, vzbudit přes otázky a diskuzi v žácích touhu objevovat. 

Vím, že v tvorbě učebnic pokračuješ. Jaké další učebnice jsou k dispozici? 

Základem Vividbooks jsou interaktivní lekce, ty patří do hodiny. Dalším pomocníkem jsou pracovní listy, těmi si žáci zarámují, co se naučili a může jim to následně sloužit jako opora k přípravě na test. Další důležitou složkou je učební text, tato část je vlastně klasická učebnice. Slouží jako opora k samostudiu nebo jako pomyslná osnova školního roku. K tomu tam jsou písemky, testy a procvičování, buď jako PDF a nebo v interaktivní formě. Můžete z testu udělat jedním klikem soutěž. Nově si také můžete tvořit své materiály, a to i s pomocí umělé inteligence. Všechny tyto nástroje jsou důležité k tomu, aby učební materiály byly komplexní a aby učitel nemusel sáhnout po něčem jiném. 

Časem jsme rozšířili i předměty. První na řadě byla chemie, pak matematika a přírodopis. 

Například v matematice nejsou tak důležité lekce do hodiny, ale právě pracovní listy, které jsme začali tisknout jako nádherné pracovní sešity. Ačkoliv je každý předmět trochu jiný, vždy se snažíme držet myšlenku objevování neboli aktivního učení.

 

No a teď to nejdůležitější, proč si o tvé učebnici povídáme? 

Pro učitele to zas tak důležité není, ale pro mě jako designéra moc :)) Vyhráli jsme totiž cenu Czech Grand design 2023. To je sen každého divného kluka. Samozřejmě, já nejsem jediný autor designů a ilustrací. Je to cena pro nás všechny.

Design je pro nás od začátků důležitý. Dnešní děti jsou obklopeny pečlivě navrženými produkty, esteticky i funkčně, není důvod, aby žáci ve škole byli obklopeni nehezkými a designově nefunkčními materiály.

Design není zcela pochopitelně pro většinu učitelů na prvním místě, když vybírají učebnice. Myslím si , že ve vzdělávání by ale bylo špatně koncentrovat vše jen do obsahu; forma a design hrají svou roli, spíše podprahovou, ale mohou ovlivnit i vnímání informací. I tady platí, že design je o funkci, čitelnosti, strukturovanosti, rozdělení.

 

Čím projekt Vividbooks Akademii designu ČR zaujal?

Z dovolením použiji citaci: 

Projekt, respektive firma Vividbooks, dalece přesahuje obor grafického designu, kterým to pro jejího iniciátora Vítka Škopa celé začalo. Učebnice i předchozí produkty Vividbooks velmi nápaditým způsobem propojují svět on-line a svět fyzický, reálný. Z grafického zpracování učebnic čiší energie a optimismus, žákům přináší vzdělávání hrou. Nejdůležitější ale je, že to nekončí jen u krásně zpracovaných učebnic: Autorům a vývojářům se také daří učebnice dostávat do škol a k učitelům. 

– Jana Vinšová, ředitelka Czechdesign

 

A jak se líbí Vividbooks žákům? 

Je velice těžké změřit reálný dopad učebnic. Vždy záleží na učiteli a jeho výuce. Řeknu ti ale jednu historku. Před časem mi volala paní učitelka Jana V. z Opavy, říkala, že za ní přišel žák a zeptal se, jestli ji může obejmout, ona řekla, že samozřejmě, ale za co to má? Žák odpověděl, že za Vividbooks.

Vítku, moc děkuju, že sis na náš blog udělal čas. Učebnici Vividbooks i tobě přejeme hodně dalších úspěchů.

Sami můžete posoudit, jak učebnice vypadá. A ještě odkaz, kde učebnice Vividbooks najdete.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak si ai vymýšlí
  • Když chcete něco udělat se 3D tiskem
  • Jen takový ai pokus
  • Když klíčujete na zelenou
  • Další hra do hodin angličtiny

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme