V učivu fyziky v sedmé třídě zkoumáme síly. Podívali jsme se i na tu třecí. A se zkoumáním nám pomohl robot Dash.
S Dashem zatím žáci nepracovali. Ale z informatiky znají blokové programování, takže naprogramovat robota, aby ujel určitou vzdálenost, nebyl problém. Trochu jsme se prali se spárováním správného robota s příslušným ipadem, ale i to jsme nakonec zvládli.
Pro zvědavce – použili jsme aplikaci Blockly for Dash and Dot.
Zadání bylo schválně dost vágní – prozkoumejte, jak se bude robot pohybovat na třech různých površích. Nenápadně jsem na stůl položila různé hadříky a houbičky na nádobí – žáci jsou zvyklí potřebné věci hledat na stole, takže nabídnuté materiály využili. Někteří je i kreativně vkomponovali do protokolu.
Teď jak by se robot mohl pohybovat po malé houbičce? Žáci přišli na nápad, přidělat materiál na kolečka. Na ta velká, poháněná, to nebylo možné, ale zbylo ještě kolečko třetí, na zadní části robota a tam už to šlo.
Pak už bylo jen potřeba najít dost místa (využili jsme chodbu) a pohyb vyzkoušet.
Kdybyste se žáky podobnou aktivitu dělali, nezapomeňte je upozornit, že i když budou mít různé materiály, ale celé přelepené izolepou, pohybuje se robot pořád jen po jednom povrchu 🙂 (někde bylo potřeba přijít na to, proč je pohyb ve všech případech stejně snadný).